Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Waar is de medemenselijkheid?

4 reacties

Een patiënte, 48 jaar, kreeg nota bene een dag voor de crematie van haar moeder, die was overleden aan longcarcinoom, dezelfde diagnose.

De middag aansluitend aan de crematie kreeg ze een afspraak met de oncoloog en vervolgens een batterij aan afspraken mee; zoveel haast was er geboden.

Zij haalde vervolgens haar pakket aan ondersteunende medicatie bij de ziekenhuisapotheek, opdat ze een week later direct met chemo zou kunnen beginnen.

Zoals bekend wordt een week tevoren vitamine  B12  gegeven. Op deze enorme hectische dag om 16.30 uur, na eerder uitgebreid haar tragische verhaal gedaan te hebben,  meldde zij zich hiervoor bij de naastgelegen EHBO met het dringende verzoek haar een intramusculaire  injectie te geven.

‘Daar kunnen we niet aan beginnen, mevrouw’, was het antwoord. ‘We moeten dan een hele nieuwe dbc openen, gaat u maar naar uw huisarts.’

Gelukkig kon ze nog in de praktijk terecht.

Nou vraag ik u: waar is  de medemenselijkheid gebleven?  Kan dit nu echt niet anders?

Praktijkperikel menselijke maat
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W.J. Duits

    Bedrijfsarts, Houten

    Het blijft voor mij bizar dat je niet gewoon per verrichting betaald wordt. Als dat gewoon mogelijk was geweest, dan had de prik gegeven kunnen worden en had er gewoon een rekening gemaakt en vervolgend een vergoeding kunnen worden gegeven. Transpara...nt, patiënt vriendelijk en vervolgens ook nog boekhoudkundig te checken. Dat laatste is met DBC's onmogelijk.

  • Bart Bruijn

    Huisarts, Streefkerk

    Ik durf er iets liefs onder te verwedden dat degene die mevrouw de deur moest wijzen, niets liever had gedaan dan haar helpen. Maar dat had ze moeten verantwoorden tegenover iemand die zich moet verantwoorden tegenover... etc. Tot de top, waar keihar...de geldfiguren zitten, die nog nooit een patiënt van dichtbij hebben gezien. Dat geldt hoogstwaarschijnlijk al voor lageren in die keten. Bovendien zou de verzekeraar dit geheel niet uitbetalen, de hoogste keiharde geldfiguur, die toch de ontzaglijke batterij Audi A6 in de parkeergarages ook moet betalen. (Wel eens bij Zilveren Kruis in de parkeergarage gekeken? Toch eens doen!)

    Waar hadden we het ook weer over?

    O ja, zorg. Zo zie je maar hoe snel je die uit het oog verliest in dit waanzinnig systeem. Het systeem dat alleen nog wordt verdedigd door die geldfiguren, de aanhangende geldfiguren en diegenen die hopen zelf tot die geldfiguren te gaan behoren. En de patiënt en de medemenselijkheid? De patiënt is alleen nog belangrijk als betaler en kostenpost. En de medemenselijkheid is alleen belangrijk als slogan aan het eind van het jaar. Verder is medemenselijkheid net zo min als lijden en ellende in geld en economische statistieken uit te drukken. En dus in dit stelsel niet belangrijk.

    Ja, het zou best anders kunnen, als de zorgverleners, diegenen die niet tot de slijmlaag van geldfiguren behoren nu eindelijk eens gewoon in opstand zouden komen. En niet tutten en utteren en om de hete brij heendraaien, nee gewoon meedoen.

    OPSTAND.

  • Jan Pruim

    nucleair geneeskundige, Ten Boer

    Hoe schrijnend. Hoe failliet is ons systeem...

  • A.Cigaar

    radioloog n.p., arnhem

    Ik zou het schikken onder klein dienstbetoon of service van de zaak om deze mw. even buiten het systeem om te prikken. Maar daar doen we niet meer aan,voor alles moet betaald worden,free lunches worden niet meer gegeven.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.