Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
19 april 2019 2 minuten leestijd
Praktijkperikel

Waar is de dokter gebleven?

16 reacties

Met een beroepsverleden als neuroloog kom ik ditmaal als patiënt in een topklinisch ziekenhuis voor een kleine chirurgische ingreep onder narcose rond de schouder. De operatie is medisch-technisch goed verlopen, maar ik heb me verwonderd over wat men in beschouwende vakken en chronische zorg de arts-patiëntrelatie noemt.

Twee maanden vóór de geplande operatie heb ik een afspraak op de polikliniek bij chirurg A, waar ik te woord word gestaan door een jonge vrouw in witte jas, die haar functie – bij navraag coassistent – niet noemt. Vervolgens word ik onderzocht door een arts, van wie ik de functie op dat moment ook niet precies weet.

Ik kom terecht in een zogenaamd straatje en krijg instructies voor de af te leggen route: een tijdsschema en een lijst met namen van de zorgverleners van dit straatje. Na zes zorgloketten te hebben bezocht zit ik drie uur later in de wachtkamer van de anesthesioloog voor een preoperatief consult. Nee, niet dé anesthesioloog, want hij is niet degene die bepaalt wie op die dag de narcose zal toedienen.

Twee maanden later word ik op de afdeling dagopname door de verpleegkundigen goed geïnstrueerd, naar de verkoeverkamer gereden en voorzien van een infuus. Ik zie of spreek geen dokter, geen anesthesioloog, geen chirurg, niet vóór en ook niet na de ingreep. Ik word wakker met een verband rond de schouder en krijg een brief mee. Daarin staat de naam van chirurg B, die de operatie heeft verricht – bij navraag een chirurg in opleiding uit het naburige academische ziekenhuis – en de naam van chirurg C, bij wie de controle wordt afgesproken.

Twee weken later worden de hechtingen vakkundig verwijderd door een doktersassistente en komt chirurg C de wond inspecteren. Het litteken ziet er goed uit, moet zorgvuldig worden gemasseerd, niet blootgesteld aan de zon, anders factor 50 gebruiken. Ik uit mijn waardering voor de geslaagde ingreep en de zorg rondom de operatie, maar ik meld ook mijn bedenkingen over de arts-patiëntrelatie. Ik had het prettig gevonden om te weten wie mijn behandelend arts is; om kort voor de operatie even kennis te maken met de operateur; ook een enkel woord na afloop van de operatie had ik op prijs gesteld, evenals een controlebezoek bij diezelfde operateur. Voor chirurg C is mijn verhaal erg onwaarschijnlijk, omdat het totaal niet strookt met de werkwijze van haar specialisme.Tja, en nu had ik het gewaardeerd als zij onbevangen naar mijn ervaring had geluisterd.

Ik heb ervaren hoe efficiënt en goed geolied dit gezondheidheidsbedrijf draait, maar ook hoezeer de relatie tussen arts en patiënt uit het zicht is geraakt. Wat centraal staat is het systeem van de georganiseerde zorg, blijkbaar nodig om zo’n ziekenhuis financieel-economisch gezond te houden.

Onlangs verscheen het boek Wat is er met de dokter gebeurd? onder redactie van Baziel van Engelen, Gert Jan van der Wilt en Marcel Levi. Ik denk dat er nog een volgend boek te schrijven valt: Waar is de dokter gebleven?

print dit artikel
Praktijkperikel
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • GJ Bonte, Neuroloog, Dalfsen 24-04-2019 14:17

    "Met als uitvinder Walter Schrader zou ik voor 2019 als woord van het jaar dan ook het woord gezondheidsbioindustrie willen voorstellen... Met als definitie "de efficiënte, maar volstrekt anonieme en/of onpersoonlijke zorgverlening in megazorginstellingen.""

  • Drs. R. Koster, OOGARTS, Veenendaal 24-04-2019 13:04

    "Inderdaad van buitenaf zijn de invloeden en dwang duidelijk aanwezig, maar er zijn klaarblijkelijk artsen/c.q. Med Spec. Bedrijven, die deze afwezigheid van direct patiënten contact kennelijk graag omarmen....ik zou zeggen het is gewoon volstrekt onbeleefd wat in de bovenstaande ervaring pre-, per- en postoperatief bij een schouderoperatie wordt beschreven.
    Gezondheidszorg is pas goed als het 'werk' goed is gedaan, inclusief een direct patiënt-arts contact, dan pas is de gezondheidszorg efficiënt èn effectief: kwaliteit goed en patiënt tevreden...."

  • Gaellaa, huisarts, Nagele 23-04-2019 19:19

    "De spijker wordt volledig misgeslagen. Mooie demonstratie en o zo herkenbaar.
    Ik citeer: Rien Van, psychiater Tijdschrift voor psychiatrie jaargang 56 , februarie 2014
    Nog steeds menen velen dat evidance-based psychiatrie gelijk is aan het zo zuiver mogelijk toepassen van protocollen en methodieken. Daarom kan niet genoeg worden herhaald dat DE BEHANDELAAR het verschil maakt. Evidence-based werken is vooral het vermogen om de specifieke interactie met de patiënt die voor u zit, te optimaliseren.
    Om in gewoon plat Nederlands te zeggen en dicht bij huis zodat we het allemaal degelijk herkennen: : het maakt WEL DEGELIJK uit wat voor een partner je in je bed vindt. Ik wil mijn eigen partner. "

  • Cornelis Bruijninckx, niet praktiserend chirurg, Den Haag 22-04-2019 22:50

    "Ik begrijp niet dat artsen in deze ‘routine’ hun werk willen (en kunnen) doen. In mijn ogen moet je alleen dokter worden als je graag wilt dokteren, en dat dokteren houdt vooral in dat je een goede band met je patiënten probeert te smeden, ook al zijn de contacten kort, en dat je daarvan geniet. "

  • Walter Schrader, Huisarts, Leiden 21-04-2019 08:46

    "Deze verkaveling in de Zorg vergelijk ik weleens met de ruilverkaveling in de agrarische sector.Het eindproduct is grootschalige industriële Bio-industrie. Houdingsverval zien we in de agrarische sector ten aanzien van dierenleed en milieuverontreiniging. Dierenartsen staan machteloos tegenover veevoederproducenten en Farmaceuten en veel van hen houden de ogen gesloten en werken actief mee. Empathie, compassie zijn begrippen die we in de beleidsstukken niet terug zullen vinden, niet in de Bio-industrie en helaas ook niet in de Humane variant daarvan. Rendement is onterecht een zuiver economisch begrip. Een koe is een melkmachine op weg naar de slachtbank, de mens is een lijdend voorwerp met de barcodes van de DBC's op zijn voorhoofd vertwijfeld zijn weg zoekend in het doolhof van zorgstraten.. "

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.