Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Verzekeraarsdelay

Plaats een reactie

Als huisarts werk ik in de zesde stad van Nederland. Een 38-jarige man met een, sinds drie dagen bestaande, verminderde visus meldt zich op mijn spreekuur. VOD: 1,0 en VOS: 0,1, zo toont onderzoek met de visuskaart. Gevalletje oogarts lijkt me.
Maar even bellen, gezien de (mogelijke) ernst hiervan. Mooi! Hij kan ’s middags al terecht: wat is het hier in dit land toch goed geregeld in de zorg…

Die gedachte vervliegt als ik van visites rijden terugkom op de praktijk. Mijn assistente vraagt ‘of ik een nieuwe afspraak wil maken bij de oogarts? Nu in de vijfde stad van ons land.’ Huh, hoezo? Dit had ik toch al geregeld? Waarom dan nog eens? Ik raak geïrriteerd.

‘De zorgverzekeraar heeft geen contract met de oogartsen bij mij in de stad.’ En nu dreigt de man zijn bezoek zelf te moeten betalen! Tsja, dat klinkt als een plausibele reden om een nieuwe verwijzing te schrijven alsook het ‘telefoontje oogpoli’ te plegen: nu kan hij de volgende dag terecht. Dit is ‘verzekeraarsdelay’!   

Waarom is het zo georganiseerd? Waarom heeft ’s lands grootste zorgverzekeraar geen contract met de oogartsen van het topklinisch ziekenhuis in mijn stad? Is dat om een paar euro uit te sparen? Om vervolgens deze man – en overig verkeer – bloot te stellen aan extra gezondheidsrisico’s wanneer hij toch meent zelf te kunnen rijden?

meer praktijkperikelen

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.