Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Praktijkperikelen
13 januari 2021 1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Verbluft door zoveel agressie

4 reacties

Hun gezichten stonden al op onweer toen moeder en dochter tegenover me gingen zitten. Ik zag ze voor het eerst en poogde het gebeurde van de afgelopen dagen en de hulpvraag boven tafel krijgen. Dat bleek geen sinecure.

Moeder legde al snel ‘Ik moet naar de specialist’ op tafel. Vanwege de bloeddruk. Eergisteren op de huisartsenpost was die zo hoog geweest dat de dokter haar direct medicatie had willen voorschrijven. Maar dat had ze niet gewild.

De dochter kon niet bij dat consult zijn door de coronamaatregelen. Zij zat toen ontstemd in de wachtkamer, aldus het hap-verslag. En moeder spreekt beperkt Nederlands. Helemaal duidelijk werd het me allemaal niet, want de onweerswolken vuurden hun bliksems op mij af. 

‘We willen nu helemaal geen bloeddrukmeting en zeker geen dertigminutenmeting! En wat als die bloeddruk nu normaal is, krijgt ze dan geen medicatie, geen verwijzing?’ Voordat ik antwoord kon geven stond moeder op, brulde ‘Ik ga dood!’, slingerde de bloeddruk­meter over tafel naar mijn hoofd en stampte de deur uit. Ik ving. Dochter bleef nog even tieren en was ook zonder moeder in de buurt niet voor rede vatbaar. Ik besloot het consult af te ronden. Dochter liep foeterend de deur uit. ‘Je bent helemaal geen dokter, je moet terug naar school! En je hebt de bloeddruk ook helemaal niet gemeten!’

De onbegrepen hoogspanning liep de spuigaten uit. De assistente kreeg er daarna ook nog even van langs. 

Ik bleef verbluft achter aan een lege tafel.

Heeft u ook een perikel? Stuur uw verhaal naar redactie@medischcontact.nl

Praktijkperikel huisartsgeneeskunde
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • A Meutstege , Huisarts, Zwolle 16-01-2021 18:40

    "Allemaal goede tips om hoe met de situatie om te gaan.
    Maar wat een rot situatie. "

  • P.H. van Putten, Huisarts np, Sellingen 16-01-2021 18:09

    "Een lastig consult. Het is moeilijk om zo ‘n situatie te doorbreken. Ik lees tussen de regels door dat dit een zeer angstige patient betreft die bang is dat haar klachten niet serieus genomen worden. Belangrijk is om eerst op de emoties in te gaan. Soms is het een goede investering in de toekomst om meteen een verwijzing toe te zeggen."

  • Joke Baars, Gepensioneerd internist-oncoloog, Amsterdam 16-01-2021 15:09

    "Als mensen zo agressief zijn, een collega erbij vragen voor dat consult? Dan heeft u een getuige en een tweede persoon erbij vermindert meestal de agressie. Was het mogelijk te vragen naar de reden van deze agressie? Als men niet voor reden vatbaar is, alle de-escalerende technieken om met zo'n agressie om te gaan mislukken en men begint te smijten met allerlei zaken: aangifte doen? Er zijn grenzen aan onheus gedrag."

  • A. Colon, Neuroloog, Budel-Dorplein 14-01-2021 02:03

    "Ter overweging: dit praktijkperikel opnemen in de status???"

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.