Praktijkperikelen
2 minuten leestijd
Praktijkperikel

Schuddend bed?

Plaats een reactie

In de praktijk begeleid ik een patiënte die helaas hard naar een terminaal stadium van een gemetastaseerd kleincellig longcarcinoom gaat.

De uitzaaiingen zitten in de lever, maar ook in de botten, zoals wervelkolom, ribben. Hierdoor kan mevrouw alleen maar op haar rug liggen, wisselligging en draaien op haar zij is veel te pijnlijk. Zij wordt in rap tempo vrijwel volledig bedlegerig, eet nauwelijks nog, wordt dus ook flink cachectisch. Er ontstaat al snel een lichte ontvelling op de stuit.

Ik sla alarm wat betreft de decubitus preventie, we moeten hier wel meteen maximaal op inzetten. Dus ik vraag een antidecubitusmatras aan, zo één die steeds op wisselende plaatsen met lucht gevuld wordt, met een pomp. Tot mijn verbazing levert betreffende firma een gewone antidecubitusmatras, zonder wisselende luchtvulling. Ik protesteer: dit is niet wat ik heb aangevraagd en wat ik hier nodig heb. Een medewerker van de leverancier antwoordt mij dat zij wel degelijk mijn aanvraag gelezen had. Maar, zo dacht zij, veel te gevaarlijk, zo’n matras met pomp. Misschien kunnen de werveluitzaaiingen dan wel breken! Ahum?? Ik was toch even met stomheid geslagen. Hoezo gevaarlijk? De vorige matrassen die ik bij ziekbedden gezien heb, stonden toch echt niet zo te schudden door de pomp, dat je er je botten door zou breken. Zulke rommel levert de firma toch zeker niet ? Ik heb hier maximaal alle criteria voor risico op progressieve decubitus, dus ik wil ook maximale preventie inzetten, en dat is de matras met pomp. Punt.

Het kost toch nog wel enkele keren doorverbinden en een stevige discussie, alvorens ik toestemming krijg voor de aangevraagde matras. De volgende dag wordt deze dan toch geleverd.

Ter plaatse geeft de chauffeur aan, dat hij de volgende dag de andere matras komt ophalen. Waarop de man van mijn patiënte verbaasd reageert: u staat nu toch met de vrachtwagen voor de deur. Kunt u deze echt niet nu meteen mee terugnemen ?

‘Dan moet ik eerst bellen om toestemming daarvoor te krijgen.’

‘Dat is goed, belt u maar, hier is mijn telefoon….’

En ja, gelukkig wordt de toestemming verleend om de verkeerde matras toch meteen mee terug te nemen.

Wat is er nu zinnig, en wat is er nu zuinig aan dit autonome optreden van een leverancier van hulpmiddelen in de zorg ? Wordt de indicatie voor een bepaald hulpmiddel tegenwoordig door een logistiek medewerker van een leverancier gesteld, of mag de behandelend arts (in samenspraak met de behandelende thuiszorg) dit nog doen?

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.