Praktijkperikelen
2 minuten leestijd
Praktijkperikel

‘Raad en Daad’

4 reacties

Als internist-vasculair geneeskundige begeleid ik een 44-jarige patiënt met een heterozygote familiaire hypercholesterolemie. Door ernstige spierpijn verdraagt hij alle vijf in Nederland beschikbare statines niet en hetzelfde geldt voor ezetimibe. Zodoende lijkt hij een indicatie voor het dure medicijn evolocumab te hebben.

Ik vul het formulier van Zorgverzekeraars Nederland in. Daarin wordt onder meer gevraagd of hij ofwel met statine en ezetimibe de streefwaarde niet haalt ofwel, bij bewezen statine-intolerantie voor drie middelen, met alleen ezetimibe dit niet haalt. Aangezien hij ook ezetimibe-intolerant is, vul ik hier ‘nee’ in, met de aantekening dat patiënt niet alleen intolerant is voor drie maar voor alle statines en ook nog voor ezetimibe. Mij lijkt dat mijn patiënt dan zeker in aanmerking komt voor vergoeding. Vol vertrouwen wordt het formulier dan ook via de apotheek opgestuurd.

Zilveren Kruis Achmea wijst de vergoeding af. Ik bel beoordelaar mevrouw B.R. en leg haar uit dat haar verzekerde totale statine- én ezetemibe-intolerantie heeft. Hoewel op het formulier daarom een ‘nee’ staat, kan dit er toch niet toe leiden dat hij geen evolocumab vergoed zou krijgen? Antwoord: ‘Er staat een “nee” en vergoeding is dus niet toegestaan.’ Beoordeling van het formulier is onwrikbaar. Medisch adviseurs zijn niet te spreken omdat die te druk zijn. (Zouden die dokters zich afschermen voor een collega die wil overleggen of zou de verzekeraar hen afschermen omdat ze vrezen dat een gesprek tussen collega’s ze vaak geld kost?) Uitsmijter: ‘Bij dreigend falen van organen of ledematen kan vergoeding wel overwogen worden.’ Stomverbaasd over zulke harde bureaucratie en onkunde beëindig ik het gesprek.

Maar iemand moet toch aan de bron van deze waanzin zitten? Ik bel Zorgverzekeraars Nederland en het Zorginstituut. Die vertellen dat er revisies aankomen; op een specifieke casus kan men niet ingaan. Niemand is verantwoordelijk en iedereen kruipt achter een comfortabele dekking.

Het is niet acceptabel dat een patiënt van 44 geen behandeling voor zijn ontwikkelende atherosclerose mag krijgen omdat hij toevallig ook intolerant voor ezetemibe is. Ik spreek met hem af dat hij een recept voor ezetemibe en evolocumab krijgt. Dan kloppen de formulieren bij de verzekeraar en de apotheek. Hij moet maar zien wat hij met de ezetemibe doet. Grote kans dat dit in het riool terechtkomt zonder de patiënt gepasseerd te zijn. Iedereen blij behalve patiënt en ik. ‘Raad en Daad’ is de slogan die deze verzekeraar uitdraagt op zijn website. Hoe moeten we dat precies lezen?

Patiënt stelt het op prijs als ik hier een praktijkperikel van maak.

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Joop Lefrandt

    internist / vasculair geneeskunde, Groningen

    Zucht. Ook op onze lipidenpoli is dit helaas dagelijks kost. Voor de komst van cholesterolverlagers was de levensverwachting van FH patiënten tenminste 10 jaar korter. Hebben de statine en ezetemibe intolerante patiënten dan maar gewoon pech? Om enig...szins het weggooien van ezetemibe te beperken is het nog een optie dit 1x per week te doseren. Of 1x per maand. Er staat nergens op het voor de ziektekostenverzekeraars zo heilige formulier hoe ezetemibe gedoseerd dient te zijn. Het is me wel eens gelukt dan toch een medisch adviseur aan de lijn te krijgen. Deze antwoordde "u heeft volkomen gelijk, maar we doen het toch niet......"

  • Jan van der Tuin

    huisarts, Hoogezand

    Menzis idem dito. Mijn patiënt met dezelfde intoleranties en ook spijkerharde indicatie voor een " mab" heeft dus ook van mij een recept ezetemibe gekregen. Hij is milieubewust en weet wat hij moet doen met dit middel. Het voelt voor mij als een so...ort fraude en dat vind ik heel vervelend. Ik kan me voorstellen dat de patiënten vereniging, het ROER MOET OM of de vasculair geneeskundigen eens aan de bel trekken. De farmaceutische poot van de zorgverzekeraars let terecht op de penningen. Maar de boodschap van een bekend Engels gezegde is hen vreemd. PS: ook een beetje raar dat de huisartsen in het kader van de palliatieve zorg thuis, gebruik moeten maken van een infuuszak met morfine die dan met een koppelstuk aan de bekende cassette morfine pomp moet worden geschakeld. Wat een gedoe.

  • Jan van Duren

    Dermatoloog niet meer praktiserend, Werkendam

    Bestaat er eigenlijk een centraal meldpunt waar artsen dit soort zaken kunnen melden, uiteraard met de naam van de zorgverzekeraar erbij? Dan kan eens per jaar een ranglijst van zorgverzekeraars worden gemaakt (door KNMG of Medisch Contact?) zodat ie...dereen kan zien over welke verzekeraars het meest wordt geklaagd en ook over welke onderwerpen. Dan wel rekening houden met het aantal verzekerden per verzekeraar, dus niet alleen de getallen maar ook procenten vermelden. Hopelijk zullen artsen (veel) vaker gaan melden als zij weten dat dit zinvol is. Publiciteit is gegarandeerd en misschien zijn de medisch adviseurs daardoor in het vervolg makkelijker aanspreekbaar voor overleg...

  • J . Plomp

    Cardioloog, Hollandsche Rading

    Helaas , helaas, zo is het zoals het gaat in Nederland.
    Deze patient is zeker niet de eerste die deze route volgt.
    Volgens bedrijfskundige Weggeman heet dit “BOHICA”. ( bend over here it comes again). Meebuigen met de regels en daarna gewoon weer... overgaan tot de orde van de dag.
    Het mag wat kosten, om te voorkomen dat het duurder wordt!

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.