Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Over naar het elektronisch dossier?

8 reacties

In 1998 kreeg ik, zonder ooit klachten te hebben gehad, een klein hartinfarct. Waarschijnlijk op basis van de chemotherapie die ik toen kreeg. De jaren daarna ben ik onder controle van een cardioloog gebleven.

Tot mijn spijt ging deze cardioloog met pensioen, maar gelukkig kon ik bij een van de vaste oudere collega’s terecht. Ik ken me zelf genoeg om te weten dat ik me zeker eens ongerust zou gaan maken. Daarbij kwam dat ik graag de langetermijneffecten van de chemotherapie in de gaten wilde laten houden.

Hoewel de nieuwe cardioloog helaas het grootste deel van de afspraken verstek liet gaan en een ander dan zijn spreekuur deed, was ik best tevreden. Er werd steeds gevraagd hoe het met mij ging, een ecg gemaakt en geluisterd naar een ruisje.

Naar aanleiding van ritmestoornissen kwam het gesprek op mijn verhoogde angst door het nooit opgemerkte infarct. Tot mijn verbazing volgde daarop de vraag ‘of ze dat al wisten van dat infarct’ en bleek dat ik al die jaren onder controle was zonder dat de cardiologen wisten dat ik een hartinfarct had gehad!

Dit blijkt te komen door de overgang naar het elektronisch dossier: de aantekeningen van de vorige cardioloog zijn ingescand maar niemand heeft ze ooit goed bekeken of samengevat. En ik, als medicus, heb steeds in de mening verkeerd dat ik gecontroleerd werd en ging iedere keer gerustgesteld weer weg.

Ben ik nou tevreden of teleurgesteld?



Praktijkperikel Elektronisch Patiëntendossier
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J.A.P. van Haastrecht

    bedrijfsarts, SWIFTERBANT

    Dit geeft de zwakte aan van de wijze waarop "gesprekken" in de spreekamer worden gehouden. Het lijkt mij wenselijk dat de arts (of verpleegkundige of..) eerst een korte samenvatting geeft van wat hem of haar bekend is en met de patient nagaat of dit... juist is; of er aanvullingen zijn. Dit vraagt, onafhankelijk van de vorm waarin dossier wordt gehouden, wel voorbereidingstijd...En dan valt al snel de term inefficient handelen. Of wellicht ook de term economisch niet verantwoord handelen.

  • J.M. Groen

    ex-uroloog, BENNEBROEK

    Deze perikel toont aan hoe belangrijk het EPD voor de patient en arts is. Goed en toegankelijk de bevindingen vastleggen, zeker nu omdat zo vaak wisselende artsen de patient controleren. Probleem hier is dat de dokter zich niet heeft ingelezen in de ...voorgeschiedenis. Er zal toch tenminste een brief gescand zijn over het infarct? En wordt er niet meer gesproken tijdens het consult? Het EPD heeft structuur met vitale informatie op het "voorblad".Alle aantekeningen zijn leesbaar en staan gelogd op naam en datum. Het EPD is niet meer weg te denken in ons medisch bestel. Geef de patient zijn dosier op een USB-stick mee en we zijn af van het LSP.

  • D.L. Arts

    Arts-onderzoeker, AMSTERDAM

    Het blijft me verbazen hoe angstvallig een bepaalde groep artsen zich verzet tegen de onvermijdelijke opkomst van IT in de zorg. Zonder geïnformeerd te zijn wordt er op fora en reactie formulieren gespuid met ongefundeerde reacties.
    Neem bovenstaande... situatie, hoe is een elektronisch dossier hier voor verantwoordelijk? Hoe vaak worden dingen gemist omdat ze onleesbaar zijn opgeschreven, omdat ze niet zijn meegenomen in de samenvatting van de meest recente behandelend arts. Gaat u elke keer als u een patiënt ziet een dossier van voor tot achter doorlezen? Nee, als iemand vergeet essentiële informatie over te schrijven dan wordt dit ook gemist. De fout die hier is gemaakt is, is dat bij het digitaliseren niet fatsoenlijk over is genomen wat er in het oude dossier stond (misschien onduidelijk geschreven?), maar dat wordt niet veroorzaakt door het systeem, maar door een onzorgvuldige gebruiker. Misschien een gebruiker die IT niet serieus neemt en zich daarom weigert te verdiepen en zo essentiële informatie mist?

  • M.J.W. Grosfeld

    cardioloog en duikerarts, SON

    Elke informatiedrager is net zo compleet als de invoerder die gemaakt heeft.
    De hanteerbaarheid is een ander verhaal....
    MG

  • N. Valken

    huisarts, DIEPENVEEN

    Zo zie je maar weer,de menselijke maat is misschien wel de grootste veroorzaker van de zogenaamde vermijdbare fouten. En daar helpt geen lieve ict-er aan. De verwachtingen van een lsp zouden wel eens te hoog gespannen kunnen zijn. Een andere vraag ...die deze perikel oproept is wat eigenlijk de indicatie was voor onderhavige cardiologische controle,en of de cardioloog ( onbewust) het consult serieus neemt of het ziet ter geruststelling. Met andere woorden: is er wel iets te controleren? Dergelijke situaties vragen om fouten mijns inziens. Er is dan niet alleen sprake van economisch onverantwoord handelen maar ook van medisch niet zinvol handelen. Om nog niet eens te noemen wat nu eigenlijk de belemmeringen zijn om te zorgen dat patient door zijn/haar eigen specialist word gecontroleerd. Daarin zou de menselijke maat een voordeel kunnen zijn.
    Een ander eigentijds onderwerp is of hier sprake was van een disfunctionerende eigen specialist.

  • B.H. Kooistra

    Specialist ouderengeneeskunde, ALMERE

    Dit heeft natuurlijk niets met electronica te maken. Elk dossier, papier of niet, hoort op episodes en voorgeschiedenis overzichtelijk gerubriceerd te zijn. Dit was hier niet goed gebeurd.

  • J.G. Langereis-Kok

    bedrijfsarts, EPE

    Dat is precies mijn bezwaar tegen het electronisch patienten dossier. De patient denkt dat de arts alles over hem/haar weet en brengt het dus niet meer zelf in. Het is schijnzekerheid en leidt juist tot meer risico's. Overmaat aan informatie leidt to...t het niet meer verwerken van informatie. Wanneer is informatie zo dringend nodig en wanneer is de patient niet meer in staat om daarover zelf te vertellen? Die kans is veel kleiner dan de kans dat relevante informatie verloren gaat in de enorme hoeveelheid.

  • E.H.M. Lange

    Huisarts np, DELFT

    Dit geeft exact de grote zwakte van een electronisch dossier aan. Belangrijke informatie gaat verloren in het niet zichtbare deel van het dossier.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.