Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Oké

2 reacties

Tenenkrommend zit ik naast de centraliste van de huisartsenpost. Plaatsvervangende schaamte. Schaamte over haar taalgebruik: oké! Hoewel ik 'de andere kant van de lijn' niet hoor, krijg ik wel mee dat de beller belt voor haar man met kanker.

'Dus uw man is twee jaar geleden geopereerd aan darmkanker? Oké...' Vlug ratelen de vingers over het toetsenbord; snel is ze wel, mijn centraliste. 'En een halfjaar geleden zei de dokter dat uw man uitzaaiingen had in de lever. Oké...' Ik probeer me op mijn werk te concentreren maar merk dat het niet lukt. 'En nu belt u omdat uw man opeens zo'n pijn heeft. Oké...' 

'Ik zal de dokter bij uw man langs sturen hoor.' Gelukkig, tenminste een advies dat mij 'oké' in de oren klinkt.

Praktijkperikel gezondheid mannen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • F. Vansenne

    klinisch geneticus i.o., AMSTERDAM

    Het is toch niet vreemd om de centraliste even te attenderen op haar woordkeuze? Mogelijk is zij zich helemaal niet bewust van haar taalgebruik en is ze meer dan bereid hier wat meer op te letten in de toekomst.

  • A. van Dalen

    radioloog, NIJEVEEN

    Mogelijk is belster heel tevreden vanwege de directe aanpak. Belangrijker dan de woordkeuze, die verschilt per bevolkingsgroep,is vaak de "toon waarop"!

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.