Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Praktijkperikelen
26 juni 2020 2 minuten leestijd
Praktijkperikel

Oei, ik groei

3 reacties
Getty Images
Getty Images

Al jaren is onze huisartsenpraktijk groeiende, zowel wat het aantal patiënten betreft als het aantal hulpverleners. Maar de aanstaande uitbreiding van ons pand heeft daar helaas niets mee te maken. Nee, wij gaan uitbreiden omdat een van de grootste zorgverzekeraars van ons land iets nieuws heeft verzonnen.

In het hoofdkantoor in Arnhem heeft men namelijk bedacht dat alle moedervlekjes, biopten en uitstrijkjes op medische indicatie van hun cliënten in onze huisartsenpraktijk binnenkort niet meer door het dichtstbijzijnde pathologisch lab beoordeeld mogen worden, zoals alle andere zorgverzekeraars hebben geregeld, maar ergens ver weg.

En voor elk plekje, bioptje of cervixuitstrijkje van de patiënt van die zorgverzekeraar heeft het nieuwe laboratorium zijn eigen nieuwe formulier en eigen nieuwe potje. Gelukkig hebben we ook nog een doos met enveloppen gekregen, want in tegenstelling tot de lokale patholoog heeft de nieuw aangewezen patholoog geen autootje waarmee elke dag de PA-materialen van de praktijk opgehaald worden. Drie grote dozen hebben we mogen ontvangen.

Ik stel me in gedachten al helemaal voor wat er gebeurt als andere grote zorgverzekeraars ook het lumineuze idee krijgen om ieder hun eigen PA-lab, infectielab en klinisch-chemisch lab voor de huisartsenzorg te contracteren. Er zijn namelijk wel tien zorgverzekeraars met minstens 41 labels (waarin opvallend vaak de letter Z voorkomt: Ditzo, Ziezo, Zekur, IZZ, IZA, CZ, Menzis, VGZ, ONVZ, AZVZ, Kettlitz en HEMA, die van de rookworzt). Een kleine rekensom leert mij dat we dan al gauw zo’n tachtig dozen voor afname van diagnostische materialen extra per jaar zouden moeten opslaan.

Om het organisatorisch en ruimtetechnisch dan enigszins in de hand te houden bouwen we, net als Amazon.com, maar dan op een iets bescheidener schaal (we hebben maar 50 m2), een voorraadhal. Een robot haalt, aan de hand van de meest recente patiënt- en verzekeringsgegevens, automatisch het juiste potje uit de juiste doos, vergezelt deze van het juiste formulier met de juiste barcode, in de juiste envelop, en doet het vervolgens op mijn bureau belanden.

Als de voorraad dozen met diagnostische materialen op dreigt te raken, dan bestelt de robot zonder mopperen zelf weer bij en aan het einde van ieder jaar neemt hij zelf met alle zorgverzekeraars met hun 41 labels contact op over de levering van nieuwe potjes, enveloppen, formulieren en wat dies meer zij. Tevens bewaart onze mechanische werknemer de overgebleven materialen voor het jaar daarop, want je weet maar nooit of je met de nieuwe contracten weer de oude dozen nodig hebt.

Ik begin vandaag nog aan mijn verbeterplan.

Meer praktijkperikelen

VERDER LEZEN?

U heeft gratis en volledig toegang als

  • Lid van een wetenschappelijke vereniging
  • Lid van De Geneeskundestudent
  • Abonnee
inloggen

Lid of abonnee maar nog geen inloggegevens?

registreren

Geen lid? Bekijk de abonnementen!

abonneren

    Dit artikel delen

    Perikel insturen

    Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

    Stuur uw anekdote in

    Cookies op Medisch Contact

    Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.