Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Praktijkperikelen
26 juni 2020 2 minuten leestijd
Praktijkperikel

Oei, ik groei

3 reacties
Getty Images
Getty Images

Al jaren is onze huisartsenpraktijk groeiende, zowel wat het aantal patiënten betreft als het aantal hulpverleners. Maar de aanstaande uitbreiding van ons pand heeft daar helaas niets mee te maken. Nee, wij gaan uitbreiden omdat een van de grootste zorgverzekeraars van ons land iets nieuws heeft verzonnen.

In het hoofdkantoor in Arnhem heeft men namelijk bedacht dat alle moedervlekjes, biopten en uitstrijkjes op medische indicatie van hun cliënten in onze huisartsenpraktijk binnenkort niet meer door het dichtstbijzijnde pathologisch lab beoordeeld mogen worden, zoals alle andere zorgverzekeraars hebben geregeld, maar ergens ver weg.

En voor elk plekje, bioptje of cervixuitstrijkje van de patiënt van die zorgverzekeraar heeft het nieuwe laboratorium zijn eigen nieuwe formulier en eigen nieuwe potje. Gelukkig hebben we ook nog een doos met enveloppen gekregen, want in tegenstelling tot de lokale patholoog heeft de nieuw aangewezen patholoog geen autootje waarmee elke dag de PA-materialen van de praktijk opgehaald worden. Drie grote dozen hebben we mogen ontvangen.

Ik stel me in gedachten al helemaal voor wat er gebeurt als andere grote zorgverzekeraars ook het lumineuze idee krijgen om ieder hun eigen PA-lab, infectielab en klinisch-chemisch lab voor de huisartsenzorg te contracteren. Er zijn namelijk wel tien zorgverzekeraars met minstens 41 labels (waarin opvallend vaak de letter Z voorkomt: Ditzo, Ziezo, Zekur, IZZ, IZA, CZ, Menzis, VGZ, ONVZ, AZVZ, Kettlitz en HEMA, die van de rookworzt). Een kleine rekensom leert mij dat we dan al gauw zo’n tachtig dozen voor afname van diagnostische materialen extra per jaar zouden moeten opslaan.

Om het organisatorisch en ruimtetechnisch dan enigszins in de hand te houden bouwen we, net als Amazon.com, maar dan op een iets bescheidener schaal (we hebben maar 50 m2), een voorraadhal. Een robot haalt, aan de hand van de meest recente patiënt- en verzekeringsgegevens, automatisch het juiste potje uit de juiste doos, vergezelt deze van het juiste formulier met de juiste barcode, in de juiste envelop, en doet het vervolgens op mijn bureau belanden.

Als de voorraad dozen met diagnostische materialen op dreigt te raken, dan bestelt de robot zonder mopperen zelf weer bij en aan het einde van ieder jaar neemt hij zelf met alle zorgverzekeraars met hun 41 labels contact op over de levering van nieuwe potjes, enveloppen, formulieren en wat dies meer zij. Tevens bewaart onze mechanische werknemer de overgebleven materialen voor het jaar daarop, want je weet maar nooit of je met de nieuwe contracten weer de oude dozen nodig hebt.

Ik begin vandaag nog aan mijn verbeterplan.

Meer praktijkperikelen

Praktijkperikel
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Ferry Böhm, huisarts, Noordwijkerhout 29-06-2020 08:14

    "U vergeet nog de extra ruimte voor de koelkasten voor de griepvaccinaties en de pneumococcen vaccinaties.
    En iedereen maar roepen: minder regels.
    Organisaties als HRMO zijn volstrekt vleugellam.
    De verzekeraars betalen en bepalen dus.
    Maar ik zal niet meer boos, teleurgesteld of geïrriteerd zijn: nee, ik blijf me slechts 'verbazen'."

  • Marc van Wijk, Huisarts, Delft 28-06-2020 20:33

    "En dan hebben we het nog niet over de beschikbaarheid van de uitslagen van al deze verschillende labs bij verwijzen van de patient naar een opvolgende zorgverlener. Inderdaad alles wordt gewoon opnieuw gedaan! Dubbeldiagnostiek heet dat en dat is per definitie kostenverhogend."

  • Vivian van Vliet, Huisarts, Groningen 27-06-2020 13:33

    "Nog niet te spreken over de versnippering van zorg. Als patiënt v zorgverzekeraar wisselt heeft hij over de jaren bij diverse laboratoria uitslagen liggen. En wij als zorgverlener moeten diverse werkwijzen gaan aanhouden per laboratorium (met grotere kans op fouten). En met diverse microbiologen/klin chemici etc gaan communiceren; afhankelijk vd zorgverzekeraar vd patiënt.
    Nog minder overzicht en continuïteit dus.... Zal dit uiteindelijk echt kosten sparen? En kwaliteit v zorg doen rijzen?
    Een rekensom volgens de lean methode kan misschien helpen!"

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.