Praktijkperikelen
2 minuten leestijd
Praktijkperikel

Nummer 20

5 reacties
Getty Images
Getty Images

De orthopeed heeft mij verwezen voor een MRI met contrast van mijn heup. Vriendelijke radiologielaborantes roepen mij binnen en wijzen mij wat ik uit moet doen. Er wordt een handdoekje aangereikt dat ongeveer volstaat als schaamlap, zodat ik mij in mijn blote billen verplaats van het kleedkamertje naar de tafel.

De vermoedelijke radioloog komt inmiddels ook de ruimte binnen, volop in gesprek met de andere laborante en hij lijkt mij in mijn blote billen niet te zien lopen.

Een van de dames positioneert mij en maakt een eerste foto. Intussen gaat het gesprek tussen radioloog en de dames volop door. Dat wil zeggen dat de dokter vooral een heel verhaal heeft over hoe eenvoudig de geneeskunde­studie was. In zijn vooropleiding bewegings­wetenschappen heeft hij biochemie op een veel hoger niveau gedaan. Met de rug naar mij toe maakt hij kennelijk een en ander klaar, tussendoor pauzerend om zijn verhaal te verduidelijken richting laborantes en zoveel mogelijk moeilijke woorden te gebruiken.

Een laborante desinfecteert mijn heup, kijkt mij daarbij vriendelijk aan en vertelt wat ze doet.

In mijn blote billen verplaats ik mij naar de tafel

De dokter staat inmiddels strak naast de tafel, ter hoogte van mijn middel, nog steeds met zijn rug naar mij toe. Om toch enig menselijk contact te maken zeg ik: ‘Het is in elk geval geruststellend om te horen dat u kennelijk voldoende kennis van chemie en beweging heeft; ik kan mijn heup vast veilig aan u toevertrouwen.’

Dat levert mij in elk geval een blik in de richting van mijn gezicht op, en de opmerking: ‘Ach mevrouw, u bent al de twintigste vandaag.’

Vervolgens geeft hij aan dat er een prik komt. Kennelijk is er wat mis, want meteen na de best pijnlijke prik vraagt hij om een andere naald en zegt: ‘In de herkansing.’ Er volgt opnieuw een pijnlijke prik, zeker als er met de naald nog wat in mijn heup wordt gewroet. De radioloog vraagt de laborantes om meer contrastvloeistof, want: ‘Er komt wel wat in, maar er komt ook veel naast.’ Bij het tweede zakje wordt er nog wat gewroet en neemt de druk in het gewricht toe; kennelijk zit het goed. ‘Zo’, zonder verder wat te zeggen is het kennelijk klaar en loopt de radioloog weg bij de tafel. De laborantes vertellen hem naar welke kamer hij nu moet. Vlak voor hij de kamer uit loopt volgt er toch nog een halve zwaai: ‘Het beste, mevrouw.’

Hopelijk verloopt nummer 21 beter.

Overigens was het voor mij de eerste keer, zo’n onderzoek. En ondanks mijn medische kennis en begrip van wat er gebeurde, was het best een beetje spannend.

Ik vond biochemie nogal lastig tijdens de studie; maar voor een cursus patiëntvriendelijkheid en gesprekstechnieken is de collega van harte welkom om eens een dagje in de huisartspraktijk mee te lopen.

Ook een anekdote insturen? Mail naar kopij@medischcontact.nl.

Meer praktijkperikelen

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • L.P.J. Cobben

    radioloog, Den Haag

    Wat vervelend voor u dat het bezoek aan de radioloog niet verliep zoals u dat verwacht had. Op enigerlei wijze feedback geven aan de radioloog en/of de assistenten lijkt mij ook een goed idee, daar waar het hoort.
    Wat ik geen goed idee vind, is o...m dit soort praktijkperikelen te publiceren in Medisch Contact, want wat is het nut daarvan? Ter lering ende vermaak? Op mij komt deze perikel over als het afzeiken van een collega op een plek waar dat niet thuishoort en waar ook veel niet-artsen zich bevinden.
    Dit is geen verwijt aan de inzender van de praktijkperikel , maar wel aan Medisch Contact.

    • P.J. Mitra

      arts en jurist, medisch adviseur, Schaijk

      Geachte collega Cobben,

      Ik heb toch wel moeite met uw reactie, om te beginnen uw eerste zin, die mij voorkomt als van het getuigen van weinig respect.

      U verwijt nu toch niet aan de patiënte, dat *zij* onvoldoende *haar* best heeft gedaan om zic...h te verplaatsen in de emoties van de radioloog, alsmede onvoldoende duidelijk te maken dat haar behandelend radioloog haar, volgens de beschrijving, niet zag staan, incorrect bejegende, zijn kunstje deed zonder uitleg vooraf, bij het misgaan ook verder geen aandacht besteedde aan hoe dit op de patiënt over zou (kunnen) zijn gekomen en vervolgens weer naar nummer 21 toe ging?

      Of anders gezegd, welke collega werd -- of wordt -- in dit verhaal, volgens u, nu precies onheus bejegend, de huisarts of de radioloog?

      In lijn met collega Colon vind ik het juist een heel goed idee, dat dit ten overstaan van vakgenoten ingebracht wordt als praktijkperikel.

      Allereerst, omdat de betreffende collega dit artikel wellicht ook onder ogen komt en daaruit zelfreflectie kan voortkomen uit hoe het zou voelen, als hij zelf zo behandeld zou zijn. En wellicht alsnog het schaamrood op de kaken krijgt.

      En daarnaast, omdat het kennelijk toch geen n=1 situatie betreft en daarmee meerderen wat kunnen leren van de situatie, alsmede wat in ieder geval mijns inziens géén goed voorbeeld is van correcte patiëntenbejegening.

    • A.J. Colon

      Neuroloog

      Geachte collega Cobben,

      Helaas is het bijbehorende probleem niet exclusief voorbehouden aan deze betreffende radioloog. Een publicatie in het MC als praktijkperikel lijkt mij dan ook niet misplaatst aangezien dit een stukje ter reflexie voor eenie...der van ons kan zijn. Ook zij die het wel goed doen mogen best af en toe eens bij zichzelf te rade gaan of zij geen blinde vlekken ontwikkeld hebben VOORDAT het tot een klacht komt.
      Overigens hoop ook ik dat er een brief naar de betreffende maatschap radiologie gestuurd is, iets meer op de persoon gericht maar ook iets minder publiekelijk. Zonder er een klachtenbrief van te maken; zijn wij niet vrijwel allemaal de hele doorgeschoten bureaucratische rompslomp die bij een officiële klacht om relatieve kleinigheden en dus inschakelen van de klachtencommissie ontstaat niet een beetje beu?

  • R.A. Hoekstra

    Huisarts, Amersfoort

    Tijdens mijn co-schappen moest ik altijd een feedbackformulier laten invullen, wellicht kunt u er hem één toesturen?

  • E.J.W. Keuter

    neuroloog, Aruba

    Maar... u hebt toch zeker wel een klacht ingediend? Anders doet hij dat bij nummer 40 nog steeds zo. En er zijn teveel radiologen

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.