Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Niet goed bij hun hoofd

6 reacties

Onlangs schreef ik onderstaande brief naar een patiënte die het zeer goedkope pioglitazon niet vergoed krijgt. Ze gebruikt die voor haar slechte bloedglucoseregulatie die het gevolg is van een insulineresistentie, waarvoor zij inmiddels 180 eenheden langwerkende insuline gebruikt à 180 euro per maand. Ze vindt de grote hoeveelheid dagelijkse insuline frustrerend en pioglitazon kan een insulineresistentie doorbreken, wat soms kan leiden tot een halvering van de insulinebehoefte. Dit is de zorgverzekeraars niet aan het verstand te brengen. Vandaar onderstaand briefje.

Geachte mevrouw,

Er is gedoe over de vergoeding van de pioglitazon als er ook insuline wordt gebruikt. Helaas zijn de zorgverzekeraars niet goed bij hun hoofd en staan dit niet toe. Ik kan hun dat ook niet duidelijk maken. Maar hoe het ook zij, één tabletje kost 7 cent en u hoeft maar één tabletje per dag te gebruiken. U kunt overwegen om dit drie maanden op eigen kosten te gaan gebruiken.

Het is armoedig, maar dit is wat ik u nog kan bieden. Bijgevoegd vindt u de prijslijst, omcirkeld het medicijn en de kosten van het middel dat ik u voorschreef. Dat is heel wat minder dan de 180 euro per maand die er voor uw 180E langwerkende insuline/dag wordt betaald.

Met vriendelijke groeten,

Uw internist

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen

    Zegt "Chirurg, niet praktiserend" niet genoeg? Waar niet gewerkt wordt kan men ook niet gefrustreerd raken en moe worden van allerlei ongenoegens. En heb je tijd te over om anderen badinerend toe te spreken.

    Ik zou zeggen:"Wie de sport niet beoef...end, moet zich ook niet met de spelregels bemoeien". Gemakzuchtige stuurlui die aan een groot stuurwiel draaien, zonder dat er een schip aan vast zit, op een veilige hoge dijk, hebben we al meer dan genoeg.

  • Bart Timmers

    Huisarts, ‘S-Heerenberg

    Collega Veldhuis heeft in zekere zin gelijk. Maar ik begrijp de frustratie volledig. En communiceren met het instituut zorgverzekeraar is nóg frustrerender. Ook ik zoek over het algemeen de nuance, de oplossingsgerichte wijze. Maar tegelijkertijd mer...k ik dat ik steeds vaker de neiging krijg heel hard me af te vragen of ze allemaal resp. van de pot gerukt, van lotje getikt, dan wel van de ratten besnuffeld zijn. En dit soort voorbeelden maakt een mens toch razend?

  • Clara Verbeek

    Huisarts, Hoogeveen

    Het "ik ben goed en zij zijn fout"gevoel wordt zeer bevorderd door het Calimero-gevoel dat artsen krijgen van zorgverzekeraars. Zolang er geen normale dialoog mogelijk is met een medisch adviseur van een zorgverzekeraars zal je deze houding van artse...n blijven houden. Ont-zorgen lijkt nog steeds niet iets wat hoog in het vaandel staat bij zorgverzekeraars.

  • Maritta Scheele

    Huisarts, Delft

    Waren ze wel goed bij hun hoofd dan?

  • E.F.M. Veldhuis

    Chirurg Niet praktiserend, Groningen

    Ik stoor mij aan de zin: "Helaas zijn de zorgverzekeraars niet goed bij hun hoofd en staan dit niet toe."
    Ik zou de discussie graag meer op argumenten voeren.

    Nog al eens vind ik de inhoud van 'Praktijkperikels" wat weg hebben van: "Ik ben goed e...n zij zijn fout".

  • jh leenders

    huisarts, leeuwarden

    Copietje naar de zorgverzekeraar en de lokale krant; wat te denken vd social media?

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.