Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Malloot met achterban

10 reacties

Het is dinsdagmiddag en ik ben in het verzorgingstehuis om een visite af te leggen als ik bij een andere patiënte wordt geroepen. Hoogbejaard, bekend met een cholangiocarcinoom en in de terminale fase. In enkele uren tijd is de situatie ernstig verslechterd en op basis van het binnen enkele dagen te verwachten overlijden besluit ik haar, na overleg met de familie, te sederen.

Ik plaats een naaldje en start volgens protocol de palliatieve sedatie. Ik vraag bij terugkomst op de praktijk aan mijn assistentes een verblijfskatheter te bestellen zodat de verpleging deze zo snel mogelijk bij mevrouw kan plaatsen.

‘Zo snel mogelijk’ wordt vijf uur later. De eigen apotheek heeft de leveringen van katheters uitbesteed aan een andere apotheek. Die kunnen niet leveren, want de zorgverzekering van patiënte eist dat de katheter centraal wordt besteld bij een door hen aangewezen apotheek. Na het invullen en doorfaxen van de benodigde administratieve rompslomp is het dan eindelijk zover: de katheter kan geleverd worden. Maar dan komt de vraag: met wie kunnen we het intakegesprek plannen?

Ik kan een schaterlach niet onderdrukken, een intakegesprek voor het plaatsen van een verblijfskatheter bij een gesedeerde patiënt? De indicatie op de machtiging (‘verblijfskatheter in kader van palliatieve sedatie’) leek me meer dan duidelijk. Dit kan niet anders dan een grap zijn, toch?

Maar nee, de vraag blijkt serieus te zijn. Nieuw beleid. De lach maakt plaats voor frustratie. Welke malloot heeft verzonnen dat er, naast de reeds bestaande belachelijke bureaucratische rompslomp, een intakegesprek moet plaatsvinden voorafgaand aan het afleveren van een verblijfskatheter? Erger nog, deze heer of dame heeft blijkbaar bijval gekregen van de achterban, aangezien dit nieuwe beleid doorgevoerd is.  

Moest het roer niet om?

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Gadellaa

    Huisarts, Nagele

    Collega,

    Gelukkig heb ik als apotheekhoudende huisarts met een goed contract hier geen last van.
    Het is mooi dat u in de openbaarheid treedt en dit schrijnende geval in dit perikel beschrijft. Coll. Wuister merkt op dat coll. Tack heeft hier al e...erder over geschreven, de minister heeft beloofd hier werk van te maken.
    Ik roep onze vereniging de LHV hier gepaste actie op te ondernemen en in in dit tijdschrift met zijn Geuzennaam te rapporteren.
    Als u dat ook doet, en Het Roer Moet OM, en de Raad van Bestuur van de Verzekeringsmaataschappij en de minister en de kamerleden met gezondheidszorg in de portefeuille: misschien dat het dan wel goed komt.

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen

    @Wuister: Ja! Dat is al veel beter!

  • Jan Wuister

    huisarts, Den Haag

    @ Hofnar: Die Zêhkahs van de Zêhklêhdingen?

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen

    Ik bedenk me opeens, je moet stoïcijns idiotie met nog grotere idiotie bestrijden. Meebewegen met de wind. De volgende keer zou ik gewoon de naam van patiënt op het formulier schrijven, zonder verder iets over de toestand van patiënt te vermelden. En... gewoon het "intakegesprek" laten doen door de mensen die dit bedacht hebben.

    Wel zou ik er als huisarts tijd voor uittrekken om er bij te gaan zitten. Gewoon, voor de lol. En er een video-opname van maken. Voor onderwijsdoeleinden, zogezegd. En dat laten zien aan het grote publiek in een of ander nieuwsprogramma. Eens kijken hoe lang dit beleid dan nog standhoud.

  • GJ Bonte

    Hofnar van het MC, Dalfsen

    @Wuister: Cathederbeleidsmakers... Mmm... Ik vind het geen mooie term. En het dekt ook niet helemaal de lading. Wat dacht u van CAD-zeikerds? Of is dat te plat?

  • Jan Wuister

    huisarts, Scheveningen


    Het zou mooi zijn de bedenkers, uitvoerders en instandhoudend van dit beleid uit de anonimiteit te halen, zodat we hen kunnen vragen ons in hun grote wijsheid uit te leggen waar dit beleid voor is!
    Overigens heeft collega huisarts Marloes Tack de ...catheterproblematiek al eerder aangekaart in een open brief aan de minister in Medisch Contact (december 2017!). Minister Bruins heeft hierop gereageerd (12 januari 2018) en beloofd hier werk van te maken, maar klaarblijkelijk is er niet veel veranderd in de hoofden van onze alwijze catheterbeleidsmakers.

  • monique smits

    huisarts , Soest

    onbestaanbaar , onbegrijpelijk en toch waargebeurd en helaas herkenbaar

  • Ronald Wit

    Huisarts , Krimpen a/d IJssel

    Inderdaad volledig doorgeslagen procedures.
    Handig om een paar cathetersets zelf op voorraad te hebben.

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen

    Het is dat het op de website van Medisch Contact staat, maar dit zou toch werkelijk niet misstaan in een sketch van Monty Python. Werkelijk om je te bescheuren!

    Kan de man of vrouw die dit bedacht hebben, preventief opgesloten worden? In een psych...iatrische kliniek voor dolgedraaide taskmaskers, boxtickeres en papershovers? Voordat er nog meer gestoorde ideeën van deze idioot in de praktijk gebracht worden?

  • A.G. Wielinga

    Huisarts, Groenlo

    Helaas wordt het werk steeds ingewikkelder. In ieder geval neemt de tijd die we aan patiënten zouden moeten besteden steeds meer af omdat er heel veel managers zonder enig verstand van zaken zonodig weer een nieuw project moesten verzinnen.
    Het lev...ert de verzekeraar een paar cent op tegen heel veel frustratie op de werkvloer.
    Ik kan alleen maar zeggen... bedankt hoor!

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.