Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Kinderfeestje? Allemaal je bsn-nummer mee!

6 reacties
Voor mijn jongste gaan we met een groepje uitgelaten 7-jarigen naar een speelparadijs voor zijn verjaardag.

Halverwege komt een jongetje huilend naar me toe, pijn aan zijn arm. Nu zijn mijn coschappen chirurgie meer dan twintig jaar geleden, maar zelfs ik zie dat het onderarmpje gebroken is. Ik bel de moeder, die hem komt ophalen, en bied aan om alvast de hap te bellen. Netjes opgevoed bel ik niet de naastgelegen SEH, aangezien men in principe eerst door de huisarts gezien moet zijn. Ik vraag de moeder de exacte geboortedatum en bel. Ik krijg een keuzemenu. Ik kan Engels te woord gestaan worden, maar dat hoeft niet. Levensbedreigend is het niet. Wil ik iemand aan de lijn, moet ik even het bsn-nummer doorgeven. Helaas heb ik bij de uitnodiging niet direct gevraagd aan de ouders om het bsn-nummer van hun kind door te geven voor het geval iemand zijn arm zou breken. Ik krijg niemand aan de lijn. Uiteindelijk bel ik het ziekenhuis met de vraag of ik toch niet iemand van de hap aan de lijn kan krijgen. Nee, is het antwoord, dat kan alleen met bsn. Anders moeten ze maar gewoon langskomen en dan moeten ze maar wachten.

Ik begrijp dat een goede administratie belangrijk is, maar ik krijg de indruk dat de corebusiness hier een beetje vergeten wordt.

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • M.Bos

    Waarnemend huisarts, Venlo

    En SEH maar klagen over de zelfverwijzers! Natuurlijk moet de identiteit worden geverifeerd maar dat kan ook wanneer de patient zich komt melden aan de balie. Men kan gerust alvast de urgentie bepalen en een afspraak inplannen. Dat zie ik nu op de p...ost ook wel eens gebeuren dan wordt er een plekje geblokt maar volgen de gegevens later.
    De huisartsenpost is mi voor spoedzorg dus het moet niet al te vrijblijvend zijn, maar beetje patientvriendelijkheid als iemand zorg nodig heeft mag wat mij betreft

    @JM Groen: de afspraak is dat niet spoedeisende zorg via een verwijzing van de huisarts verloopt. De arm mag dan evident gebroken zijn, maar het levert geen levensbedreigende situatie op.
    Daarbij is het op sommige tijdstippen en locaties mogelijk om als huisarts de patient naar de rontgen te laten gaan en hem pas met foto op de SEH aan te melden. Kan de arts assistent direct overleggen over het beleid met de specialist... scheelt de patient weer tijd

  • Daniël Dijkstra

    Anesthesioloog, Soest

    Collega Siep de Groot, wat ben ik het hartgrondig met je eens! Wij, artsen, staan aan de wieg van de zorgkosten beheersing. Tuurlijk moeten er gegevens tbv de facturatie genoteerd worden maar mensen, wat maken wij de kosten soms onnodig hoog met rege...ltjes en protocollen. Zullen we gewoon blijven nadenken en patiënten vriendelijk helpen? Servicelevel ZBC, zorglevel UMC.
    Dat BSN komt wel met de ouder mee naar het zkh.

  • P Harms

    huisarts

    Werkend in de zorg is het soms leerzaam even aan de "andere kant" te staan. Kennelijk zijn er collega's die in hun dagelijks werk zo ver van de administratieve kant zijn komen te staan dat het nieuw voor ze is dat een BSN een uniek nummer is waarmee ...een zorginstelling kan verifiëren of en waar iemand verzekerd is. Op die manier komt er namelijk weer geld in het laatje, zodat niet alleen die lastige assistente kan worden betaald maar ook de specialist die zich gelukkig niet hoeft bezig te houden met zulke vraagstukken. Overigens voegt de blik van een huisarts bij een overduidelijk gebroken arm weinig meer toe en zal een HAP met gesloten kassa alleen maar wijzen waar de SEH is.
    Wat valt er eigenlijk nog veel te leren na de coschappen! Zelfs een "exacte geboortedatum" is minder uniek dan een BSN.

  • Prudence Rümke- Gemmeke

    Huisarts, Den Helder

    Het gaat er niet om, of het jongetje nu wel of niet een gebroken arm heeft en wel of niet direct naar de SEH zou kunnen, maar om het feit dat je zonder BSN nummer niet eens iemand aan de lijn krijgt!

  • Siep de Groot

    Huisarts, niet praktiserend, Eelderwolde

    Plotseling val ik buiten keihard voorover. Bril kapot en veel bloed. De buurman zal een ambulance bellen maar ik weerhoud hem ervan en vraag om een spiegeltje waarin ik zie dat er sprake is van een barst wond
    , mogelijk een neus fractuur. Buurman ...brengt mij met de auto naar het 10 minuten verderop gelegen ziekenhuis en rijdt weer weg. Bloedend vraag ik aan de portier waar de SEH is. Ik loop zoekend en bloedend door stille gangen. Eindelijk kom ik bij de wachtkamer van de SEH en wordt mij gezegd dat ik op de verkeerde plek ben. Ik ga op zoek naar de huisartsenpost. Daar dien ik in de wachtkamer mijn beurt af te wachten, de zakdoek kleurt steeds roder.
    Het is fijn dat ik een vriendelijke dienstdoende huisarts ontmoet en er een collegiaal praatje is, ze heeft weinig klanten en nu kan de huisarts gelukkig tijd aan mij besteden. Eind goed al goed. Een paar hechtingen en geen neus gebroken.
    Als ik het over de werkwijze in de huisartspraktijk heb van 20 jaar geleden ben ik volgens de collega ouderwets. Zouden haar patiënten dat ook vinden? Het is niet verwonderlijk dat de agressie tegenover zorgverleners toeneemt. Het zou uniek zijn als ik mijn eigen huisarts was tegengekomen. Maar misschien was het verstandiger geweest om toch 112 te bellen voor een ambulance, dan was ik op een brancard het hospitaal “ ingevlogen” . Maar dat had de maatschappij wel 1000 euro gekost. Geen wonder dat de zorgkosten exponentieel stijgen.
    Siep de Groot, huisarts niet praktiserend, Eelderwolde

  • JMGroen

    Uroloog b.d. , Bennebroek

    Met een overduidelijk gebroken arm doet een huisarts toch niet meer dan naar een SEH heelkunde verwijzen. Twee keer in de wachtkamer is niet patiënt vriendelijk.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.