Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Hup naar de HAP! (1)

8 reacties

Op vrijdag rond 11 uur belt een patiënt naar de assistente met het verzoek om oogdruppels. Hij heeft sinds een dag een rood, pijnlijk oog en ziet er volgens eigen zeggen weinig tot niks mee. Bij deze oogklachten is de afspraak in onze praktijk dat de patiënt dezelfde dag gezien moet worden. Na overleg met mij geeft de assistente de patiënt een afspraak om 14.00 uur, vóór het reguliere middagspreekuur. Dat tijdstip komt de patiënt niet gelegen, hij ‘ziet wel wat hij doet’.

Op maandag is er bericht van de huisartsenpost. De patiënt is op vrijdag om 20.00 uur gezien door de dienstdoende huisarts en doorverwezen naar de oogarts. Ik was altijd een fervent tegenstander van een eigen bijdrage in de eerste lijn, maar begin langzamerhand een voorstander van een eigen bijdrage voor de huisartsenpost in de avond-, nacht- en weekenddienst te worden, want deze casus is helaas geen uitzondering. En vaak melden patiënten dan aan de triagist van de huisartsenpost dat ze op die dag niet meer bij hun eigen huisarts terechtkonden... Inmiddels weet ik beter.

Het consult bij mij op vrijdag om 14.00 uur zou 8,78 euro gekost hebben en ik had de patiënt, zo nodig, ’s middags naar de oogarts kunnen verwijzen. Nu kost het consult op de huisartsenpost 103,27 euro en moet de dienstdoende oogarts ’s avonds opdraven om de patiënt te zien. Hoelang accepteren we dit en tot welke prijs?


Lees ook: Hup naar de HAP (2)

Praktijkperikel HAP
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J. Jonker

    verzekeringsarts, MAASTRICHT

    Ik weet niet hoe het in Australië is, coll. Beks, maar in mijn woonplaats in Nederland kun je op koopavond ook bij Burgerzaken terecht, terwijl de bank 24 u per dag / 7 dagen per week via Internet en call center bereikbaar is.

    Maar daar ging het mij... niet om. Uit het feit dat een belangrijk deel van de HAP-patiënten komt met niet-acute medische vragen blijkt dat er een markt van behoorlijke omvang is voor medische hulp buiten de reguliere kantoortijden. Ik zou zeggen: neem die markt serieus, speel er op in, organiseer er iets voor, laat je er in ieder geval niet door verrassen.
    Dat wil niet zeggen dat ik tegen het betalen van een eigen bijdrage voor de HAP ben. Voor honger onderweg kan ik goedkope boterhammen in een trommeltje meenemen of een duur broodje kopen op een trein- of tankstation. Mensen zijn, gezien de enorme hoeveelheid voedsel wat op tankstations wordt verkocht, kennelijk bereid voor gemak en service te betalen, dus waarom zou men niet voor medische hulp buiten kantooruren willen betalen?

    Los daarvan vind ik het nogal goedkoop om in een praktijkperikel een patiënt van asociaal gedrag te beschuldigen, terwijl hij niet de gelegenheid heeft gekregen om zijn visie op de zaak te geven. Misschien had hij wel een goede reden voor zijn gedrag. Misschien was hij best bereid geweest om te betalen voor deze service. Misschien was hij inderdaad alleen maar gemakzuchtig. Maar dat weten we dus niet.

  • J.B. Beks

    huisarts ( ook buiten kantooruren), NELSON BAY Australia

    Ik vind het ook vervelend dat ik'savonds of op zondagochtend niet bij de verzekeringsarts/oogarts/ de bank/bureau burgerzaken van de gemeente etc. terecht kan.
    Kan daar ook niet wat aangedaan worden met gelijkblijvend macrobudget? En zo borrelen we g...ezellig verder..

  • O. Lopes Cardozo

    oogarts, KORTENHOEF

    Huisartsenzorg moet er laagdrempelig altijd zijn. Nu zitten huisartsen in kleine clubjes overal verspreid tijdens kantooruren te werken. Alle klanten met een baan moeten wegblijven van hun werk om voor betrekkelijk eenvoudige zorg de huisarts te raad...plgen. Dat kost een vermogen. Waarom niet de HAP uitgebouwd tot een 24 uurs zorgadres voor eerstelijns zorg. Zorg dat er altijd een of meer huisartsen spreekuur doen en dat er altijd een paar viszites doen. Ga wat liberaler om met de huisvisites voor diegenen voor wie de tocht naar de HAP te ver is. Ja je verliest kantooruren zorg om de hoek, maar je krijgt er goed georganiseerde 24 uurs zorg voor terug. Het hoeft allemaal niet duurder te zijn, want je spaart enorm uit op de kosten van praktijkruimte, receptie en andere ondersteuning. Nu vrijwel iedereen part time werkt is het toch betrekkelijk zeldzaam dat je je eigen huisarts treft. Dus ook dat argument gaat niet meer op. Stop met klagen en ga innovatief ondernemen.

  • Bart Bruijn

    Huisarts, Streefkerk

    Collega Lopes Cardoso: dit is borrelpraat door en voor oningewijden. Net als deze reactie voegen dit soort goedkope onderbuiks-algemeenheden niets toe aan de discussie. U slaat op zoveel punten de plank mis, dat ik niet eens kan beginnen te weerlegge...n.

  • J. Jonker

    verzekeringsarts, MAASTRICHT

    Ik ben het met coll.Lopes Cardozo eens. Huisartsenpraktijken zijn te weinig flexibel. Men sluit iedere dag om 17 u, terwijl de gewone werknemer tot 17.30 u moet werken. En dat vaak in een andere gemeente, met drukte in het verkeer en in het openbaar ...vervoer. Dat betekent dat velen voor een kort bezoek aan de huisarts een dag vrij moeten nemen. Zeer storend voor zowel werknemer als werkgever. Ik ken mensen die om die reden een huisarts uitkiezen vlak bij hun werkplek. Maar ja, dat is weer zo lastig als je 's avonds of in het weekend ziek wordt. En in veel huisartspraktijken wil men alleen op heel korte termijn afspraken maken. Een patiënt belt bijvoorbeeld op donderdag voor een afspraak op dinsdag voor een niet-acute klacht. Kan niet, je mag wel op vrijdag komen (erg lastig met het werk, vergaderingen staan gepland), maar men wil niet voor de volgende week plannen.
    Dus huisartsen: kom, wees een beetje flexibel. Als je wilt dat mensen met niet-acute medische vragen niet naar de HAP gaan, zorg dan dat ze ergens anders terecht kunnen. Kijk naar het succes van de supermarkten, die 's avonds open zijn. Wat overigens niet betekent dat iedere winkel en iedere huisartsenpraktijk iedere avond open moet zijn. Maar daar moeten toch onderling goede afspraken over te maken zijn.

  • Jansen

    huisarts, Amsterdam Nederland

    En dan klagen ze over de hoogte van hun zorgverzekering

  • Bart Bruijn

    Huisarts, Streefkerk

    Collega Lange:

    Hoe is het patientvriendelijk om iemand een ander tijdstip aan te bieden (wat dan tijdens het reguliere spreekuur zou moeten zijn) en daarvoor ANDEREN te laten wachten? Ik vind het zeer patientvriendelijk dat deze meneer binnen enkel...e uren geholpen kan worden op dezelfde dag, als hij er zelf voor kiest om te wachten tot 11.00 uur om te bellen. Als hij andere afspraken heeft, dan stelt hij zelf de prioriteiten. Politie en tandarts zullen dan maar even moeten wachten, zoals dat bij medische spoedevallen heel veel jaren usence was. Huisartsen hebben het drukker dan dat ze het ooit gehad hebben en er is bijzonder weinig tijd meer om mensen, zeker in dit soort gevallen, een keuze te geven zonder anderen tekort te doen. Dat geldt met name in een situatie als deze. Spoedgeval is spoedgeval, zowel vanuit de praktijk als vanuit de patient!!

  • E.H.M. Lange

    huisarts, gepensioneerd, DELFT

    Wellicht had de assistente, in overleg,nog een andere tijd kunnen aanbieden.Patient had misschien wel om 14 uur een afspraak met de tandarts of de politie. Huisartsenpraktijken zijn niet altijd even patientvriendelijk.Of dat bij deze praktijk ook zo ...is is natuurlijk niet te beoordelen op grond van de gegevens. Het kostenplaatje spreekt overigens wel boekdelen en zou een reden kunnen zijn om, na gedegen onderzoek op dit punt, een eigen bijdrage in te voeren voor diensten van de HAP.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.