Inloggen
Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
coronaperikel

Het gevoel dat je er niet toe doet

2 reacties

Als eerstelijnsarts weet je niet beter: wil je overleggen met een specialist (die op dat moment niet bereikbaar is), dan belt deze vaak terug wanneer het hem of haar uitkomt. Een tijdsafspraak lukt dan niet, waardoor je tijdens je eigen spreekuur moet overleggen over een andere patiënt.

Inmiddels ben ik zelf patiënt. Als gevolg van de pandemie is een groot deel van de afspraken nu telefonisch. Ook eerste consulten en moeilijke uitslaggesprekken. Daar valt op zich al veel op af te dingen. Maar blijkbaar vervalt daarmee ook het vermogen tot plannen.

Als er een tijdstip wordt medegedeeld kan dit maar zo uren later worden. Zelfs als er een dagdeel wordt genoemd kan dit worden genegeerd: ‘Ja ik zou pas vanmiddag bellen, maar ik heb nu even tijd.’ Inmiddels is mijn anamnese afgenomen terwijl mijn collega’s online doorvergaderden, heb ik mijn eigen spreekuur een dagdeel vrijgehouden omdat ik gebeld zou worden, is mijn presedatiescreening tijdens een wandeling in een druk bos gedaan, ben ik gebeld op het toilet en heb ik de uitslag van onderzoeken gekregen terwijl ik bij de buren zat.

Ik heb alle begrip voor de drukte van de afgelopen tijd in de ziekenhuizen, dit kon vast niet anders. Maar laat het alsjeblieft niet iets blijvends zijn. Het is onhandig. Maar veel meer nog: even een telefoontje wanneer het uitkomt geeft je als patiënt het gevoel er niet toe te doen, iets wat moet worden afgehandeld, iets wat geen privacy of rust verdient, iets waar je als patiënt geen vertrouweling bij kunt vragen omdat het niet te plannen valt. Kortom, iets wat geen recht doet aan het belang van en de spanning bij de patiënt.

meer perikelen

Praktijkperikel coronaperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Robert Es

    MKA-chirurg, Bilthoven

    29-03-2021 22:16

    Waarde Collega
    Ik wil hier toch een wederwoord over kwijt. Want kan u verzekeren: dit is op mijn (chirurgische) polikliniekdagen - en dat van vele van mijn collegae, een structureel fenomeen.

    Mbt de (uitslag)gesprekken van patiënten:
    Het gaat h...ier enerzijds om een dwingend harnas van het EPD, waarin het secretariaat een gemiddeld 8-10 telefonische consulten in de laatste 15 minuten van mijn spreekuur moet wegzetten, omdat er simpelweg niet na 1700 uur gepland kan worden. En dat bij een regelmatig 10-15 minuten uitlopend spreekuur.
    Het zijn dus puur imaginaire tijdslots van 1-2 minuten bij een gemiddeld telefonisch overleg dat mij vaak minstens 5 minuten kost.
    Anderzijds gaat het over verwachtingsmanagement bij de patiënt: Ik zeg mijn patiënten altijd toe dat ik ze na mijn spreekuur tussen 1700 en 1900 bel, dan weten ze precies waar ze aan toe zijn en dat ze er altijd toe doen.

    Mbt intercollegiaal overleg met de 1e lijn, mogelijk u als (huis?)arts:
    Heeft u wel eens geprobeerd uzelf te bellen met de intentie intercollegiaal te overleggen? Het nummer dat ik moet indrukken voor “intercollegiaal overleg” staat meestal achteraan het af te luisteren bandje – tegenwoordig ook gevuld met hele Covid19 instructies. Bij uitzondering – oh compliment !- staat er direct na de #1 voor spoed een #4 voor intercollegiaal overleg. Dus wat ik als 2e lijner doe is altijd direct de #1-spoed indrukken. Dan vraag ik aan de dokters-assistente om mij terug te bellen over patiënt x. Ik kan daarvoor meestal met een kort excuus wel even mijn spreekkamer uitlopen.
    Goed overleg tussen 1e en 2e lijn is in het belang van de patiënt, laten we dat vooral zo gemakkelijk mogelijk maken.

  • Berber Oldenbeuving

    Specialist ouderengeneeskunde , Zutphen

    29-03-2021 22:11

    Ik vind dit heel herkenbaar! Ook ik was afgelopen jaar ineens patiënt en het heeft me verbaasd hoe moeilijk het kennelijk is om een telefonische afspraak als afspraak te zien waar ook een tijd aan gebonden is. Heel storend als je zelf werk en behande...ling probeert te combineren!

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.