Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Praktijkperikelen
04 december 2020 1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Helaas is uw verwijzing maar een jaar geldig…

2 reacties

De poli Oogheelkunde van een ziekenhuis in onze regio heeft een wachttijd van ruim een jaar.

Vandaag werden wij gebeld voor een patiënt die in november 2019 is verwezen. Na iets meer dan een jaar gewacht te hebben op zijn afspraak, wordt de patiënt pas nu gezien. Telefoontje van de poliassistente naar mijn assistente: of we NU een nieuwe verwijzing willen maken, want die is net verlopen. Als we dat niet doen krijgt de patiënt een rekening, want ze gaan de patiënt natuurlijk niet wegsturen.

Praktijkperikel
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Ankie Vrielink, huisarts, Doetinchem 06-12-2020 11:30

    "DE zoveelste Paarse Krokodil"

  • Enes, algemeen betweter, Rotterdam 04-12-2020 11:11

    "Ziehier het complete faillissement van de verwijsbrief. De inflatie van de medische, administratieve en wettelijke waarde ervan wordt nieteens door die van de sovjet roebels geevenaard. NZA durft zich niet uit te spreken over wat een geldige verwijsbrief is en laat dit aan de zorgverzekeraars over. Zorgverzekeraars, paper pushers zoals ze zijn, verzinnen allerlei neologismen en nieuwe zorgcategorieen; "continue zorgvraag", "langdurige zorg" etc. En zijn niet eenduidig in hun geldigheidseisen naar de 1e en 2e lijn toe. De specialisten leggen de lat heel laag voor zichzelf en laten zien zorgfraude te willen beperken (verwijsbrieven zijn makkelijk controleerbaar) en berekenen de administratielast en de ergernis door aan de patientz de 1e lijn en de poliassistentes.De poliassistentes in de tweede lijn houden zich voorzichtigheidshalve aan de "protocollen" waardoor dit soort gedrochten van een "ongebruikte doch ongeldige verwijsbrief" ontstaan. En de eerste lijn schrijft die brieven wel. Zo ben je het snelst van de patient af die toch in de 2e lijn hoort. Echter, de nieuwe verwijsbrieven worden voortaan ook afgeraffeld omdat ze toch slechts een token en illusie zijn van een goed functionerend systeem."

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.