Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
17 april 2018 1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Handicare

4 reacties

Waar in sommige delen van de wereld goede gezondheidszorg onbereikbaar is, slaat de zorgvraag in Nederland soms door naar de andere kant.

Zo werd ik op een zonnige middag in het Gooi gebeld door een mevrouw, die ik eerder die week had gezien in verband met klachten passend bij een hielspoor.

Of ik een briefje wilde schrijven voor een handicare. Al telefonerend googelde ik snel wat ze bedoelde. Dat werd er niet duidelijker op.

Ik: ‘Een handicare?’ Zij: ‘Ja dokter, u weet wel, het karretje bij de golf. Alleen dan kan ik gratis vervoerd worden van hole tot hole. Want zo gaat het niet, hoor.’

Nee, zo gaat het niet…

print dit artikel
Praktijkperikel
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Henry Colenbrander, Huisarts, Amsterdam 21-04-2018 20:50

    "PS: het risico bij een hoger bedrag is dat u klandizie verliest ; )"

  • Henry Colenbrander, Huisarts, Amsterdam 21-04-2018 20:47

    "Beste collega’s leer markt denken: tekenen en € 231,- rekenen.
    Waarom € 231,- hoor ik u denken. Waarom niet meer?!"

  • jos rensing, huisarts, niet praktiserend, den haag 21-04-2018 12:05

    "Om mogelijk misverstand te voorkomen: de gevraagde verklaring leidt niet tot extra zorgkosten, maar slechts tot minder inkomsten voor de golfclub omdat de betrokken geblesseerde met zo'n briefje van de dokter niet hoeft te betalen voor het gebruik van het karretje.
    Om dit te benoemen als "hulpvraag" lijkt mij bij te dragen aan ernstige inflatie van dit begrip.
    Het ligt voor de hand dat die golfclub een onafhankelijke dokter moet benoemen om aan die zelf bedachte regel uitvoering te geven. Er lopen op een gemiddelde golfclub behoorlijk veel dokters rond, dus dat moet geen probleem zijn.Behandelende dokters hebben wel wat beters te doen. "

  • Marcel Olieslagers, Huisarts, Rockanje 21-04-2018 10:03

    "Ik denk dat deze collega de firma Handicart bedoeld.
    Ik heb iets soortgelijks meegemaakt: voor een eigen patient met een kleine blessure werd ik verzocht een document te ondertekenen waarbij ik verklaarde dat er een medische grondslag was dat zij recht had op het gebruik van een Handicart. Toen ik aan patiente uitlegde dat ik geen verklaringen mocht afgeven ontstond er een onprettige sfeer. Ook het vragen van inlichtingen bij de firma Handicart bracht geen soelaas: waarom ik zo moeilijk deed over het zetten van een handtekening?!
    Wij laten ons als huisartsen nog steeds te vaak veleiden oneigelijke hulpvragen op te lossen."

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.