Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Grrrrrrr!

14 reacties

Mail zojuist in woede verstuurd naar een ziekenhuis in het zuiden des lands.


Vandaag de echtgenote van een patiënt aan de balie met een briefje met tekst:

Geachte patiënt,

Zou u contact op willen nemen met uw huisarts voor het maken van een afspraak op 4 april 2012 om uw hechtingen te laten verwijderen.’

Patiënt heeft hoogstwaarschijnlijk een operatie aan zijn heup gehad, mij is dat niet duidelijk.

Ten eerste: IK BEN JULLIE KNECHTJE NIET!!

Ten tweede: Waarom is het verzoek niet gericht aan diegene die het moet uitvoeren, maar word ik via de patiënt in de positie getruct, waarin ik zonder tegenspraak een handeling uit de dbc mag verrichten, waar

Ten derde: jullie voor betaald worden!

Ten vierde: Huisartsen worden gekort als ze dit soort dingen gaan declareren; het is niet zo gek dat ik het wil kunnen weigeren.  

Heb dus, ten vijfde:  op zijn minst de minimaal aanvaardbare wellevendheid om MIJ VRIENDELIJK te verzoeken of  ik voor jullie werk wil opknappen.

En zorg ten zesde: dat er een brief is met wat er is gedaan en wat ik moet doen, alvorens ik medebehandelaar word.

Patiënt komt met uitgebreide voorlichting mijnerzijds naar jullie terug.

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Joachim Knap

    huisarts, Amsterdam

    Na de vakantie las ik in Medisch Contact het praktijkperikel GRRRRRRRR!
    Daar wil ik bij deze op reageren.
    Ik vind het een heel naar, zuur stukje; die huisarts moet niet zeuren maar gewoon die hechtingen even verwijderen. Hij/zij mag al blij zijn da...t er een schriftelijk verzoek is; waarom zo erg is dat dat verzoek via de patiënt gaat, ontgaat me; ook is het verwijderen van hechtingen een goede gelegenheid de patiënt te vragen hoe het gaat en is dus in feite een fraaie vorm van transmurale zorg, vloeiend van 2e lijn weer naar 1e lijn.
    Nee, die huisarts moet daar niet zo moeilijk over doen en al zeker niet zeuren over geld: hij kan er gewoon een consult voor declareren.
    Kortom: ik ben weer helemaal thuis in zeurland, bah!

  • Daan Weerheijm

    ANIOS SEH, Nijmegen

    Met enige regelmaat hecht ik wonden bij mijn patienten op de SEH. Geheel te goeder trouw vraag ik de patienten of zij graag terug willen komen op de hechting-verwijderingspoli hier in het ziekenhuis, of dat zij dit bij hun eigen huisarts willen laten... doen. Over het algemeen wil 90% van de patienten dit graag bij hun eigen huisarts laten doen, met als belangrijkste reden: het is dichter bij huis.
    Met verbazing en begrip lees ik het praktijkperikel waarin een collega huisarts zich boos maakt dat hij onbetaald werk moet doen waar 'wij' al voor betaald worden uit de DBC. Dit is niet iets waar in de opleiding enige aandacht aan besteed wordt, dus mocht ik ooit dezelfde frustratie hebben veroorzaakt: Mijn oprechte excuses.

  • Bart Bruijn

    Huisarts, Streefkerk

    De woede in het stukje komt niet door het feit dat de huisarts werk moet doen. Daarmee hebben we nooit moeite. Neen, de woede betreft dat de tweede lijn vaak zonder enige communicatie of ook maar minimale beleefdheid de huisartsen behandelt als hun k...nechtjes. Het gaat ook niet over hoe de werkverdeling in mijn praktijk is (mijn assistente en mijn POH zijn ook allebei nogal overbelast en ze hebben een heel vol schema) maar het gaat erom dat het ons op deze wijze onmogelijk wordt gemaakt MEDEBEHANDELAAR te worden. Het stukje gaat over arrogant gebrek aan communicatie op alle vlakken van een groot deel van de specialisten, die vinden dat wij maar moeten raden wat er wordt verwacht, zowel op gebied van het verwijderen van hechtingen als over het voortzetten van behandelingen, controles, herhalingen etc. etc. etc.

    Daar gaat het over! Gebrek aan samenwerking. Bij mij gaat er nooit een patiënt naar de 2e lijn zonder prima verzorgde verwijsbrief, zodat de specialist op de hoogte is. Mochten er in de behandeling of de toestand van de patiënt veranderingen plaatsvinden die voor een specialist belangrijk zijn bij vervolgen van de patiënt, ook dan krijgt die patiënt een brief mee. Mag ik, als 'spil' in de zorg a.u.b. hetzelfde verwachten van de hele periferie, waarvan het handelen van allen voor mijn verzorging van de patiënt consequenties kan hebben?

    Overigens zijn er gelukkig veel heel zorgvuldige collega's specialisten, op hun is mijn woede niet gericht. Het is vaak een vreugde met hun samen te werken. Maar laat de anderen de schoen aantrekken!

  • R.J.C. Norg

    huisarts, HAELEN

    Kom, kom, wat is er nu mis met hechtingen verwijderen, iets dat de assistente doorgaans doet en ook nog declarabel ook.
    van mij hoeven ze voor die paar hechtingen niet 2x een dikke 10 km te reizen naar het ziekenhuis.
    Nee, de crux is: "Goh, nooit bes...eft dat de eerste lijn zoveel gaten stopt die in de tweede lijn gevallen zijn" (citaat van mijn AIOS-H met ruime post-doctorale ziekenhuiservaring). Als huisarts en specialist daar over en weer goed mee omgaan, wordt ergernis overbodig en de aanvullende taak juist zeer positief.

  • H.M.J. Boesten

    Huisarts, ELSLOO LB

    Reactie op collega Hoefnagels: zeker niet zielig. De betreffende chirurg heeft een DBC geopend waarin de kosten voor het verwijderen van die hechtingen ook zijn opgenomen. Als wij als huisarts dat doen kunnen/zullen wij dat uiteraard declareren. Het ...gevolg is dat de minister vervolgens zegt dat we over ons budget gaan en volgend jaar wederom gekort worden op onze tarieven. Helemaal niet zielig dus. En ja, we willen dat graag doen maar dan moeten dit soort zaken eerst helder geregeld worden. Zorg moet geleverd op het laagst mogelijke adekwate nivo. Dit kan dus in de eerste lijn. Maar op de huidige manier volgt de financiering niet de zorg, integendeel. door leveren van deze zorg wordt de eerste lijn gekort.

  • J.W.M. Bok

    KNO-arts, ALMERE

    Intrigerend dat je dit een "zielige reactie" durft te noemen. Ik kan me de woede van de huisarts levendig voorstellen.
    Hoe kan het toch zo zijn dat klanten in de gezondheidszorg, in casu de huisarts, nog steeds zo behandeld (kunnen) worden?

  • JWZ

    AIOS KNO, Nijmegen

    Een terechte reactie van deze huisarts, met name omdat er op communicatief vlak nogal wat steken worden laten vallen. Wel jammer dat de inhoud van de mail dezelfde communicatieve fout toont. Maar feit is (los van de financiering) toch dat deze patien...t centraal staat? Het is een zorg onderdeel dat erg goed in de eerstelijn door een praktijk assistente kan worden uitgevoerd. In de praktijk merk ik dat veel patienten hier graag voor kiezen. Welk kostenplaatje zou hier ongeveer tegenover moeten staan? (dan uiteraard wel gelijk een tijdelijke ontslagbrief meegeven)

  • P.W. Blankevoort

    Huisarts, WILLEMSTAD CURAÇAO

    Is het werkelijk waar dat in Nederland de huisarts geen hechtingen meer kan/mag of hoeft verwijderen? M.i. moet de KMNG ingrijpen in dit soort onverkwikkelijke ontwikkelingen om uitholling van de beroeps waardigheid te voorkomen. Als algeheel overkoe...pelend orgaan van beide beroepsgroepen kan zij deze collega's en hun beroepsgroep hierop aanspreken.

  • W.J. Duits

    Bedrijfsarts, HOUTEN

    Zullen we gewoon teruggaan naar uurtje factuurtje? De arts doet zijn behandeling en stuurt de patient een gespecificeerde rekening, deze geeft akkoord en stuurt deze naar de verzekering, de verzekering betaalt of de patient betaalt zelf. Gewoon per v...errichting afrekenen. Geen DBC of ander administratief monstrum meer gebruiken, hebben we ook geen productieafspraken meer nodig tussen ziekenhuizen en verzekeraars. Maar ook geen standaard vergoeding meer per patient, alleen datgene wordt betaald dat wordt uitgevoerd. En de patient wordt weer gewoon geholpen. Doen bijvoorbeeld de tandartsen en bedrijfsartsen ook. Dan behoren dit soort Kafka verhalen ook tot het verleden. Dan is het net een echte markt.

  • S.J.A. Verbeek

    Bedrijfsarts, COULLONS France

    Ten eerste: waarom is de patiënt in Nederland niet de bezitter van zijn eigen medisch dossier?
    Hier in Frankrijk komen ze ahet ziekenhuis uit met een (kopie van) een ontslagbrief, meestal met anwijzingen voor nazorg door de huisarts. Ik zou het als ...huisarts best leuk vinden even iemand te zien na een operatie,te vragen hoe het gaat en ondertussen de hechtingen te verwijderen. 5 minuten werk. Patiënt hoeft niet te wachten in een wachtkamer in een soms vergelegen ziekenhuis.
    Waarom alles dichtregelen met DBC's? Waarom niet de patiënt alle informatie geven zodat ook de bedrijfsarts niet nog vele tientallen euro's moet betalen voor veelal een kopie van een ontslagbrief?

  • J.J. Meijer

    Huisarts, Bennekom

    Wel tekenend dat de collega specialist dit betitelt als 'zielige reactie'... het gaat niet om een incident, maar een zeer herkenbare situatie, die wij allemaal regelmatig meemaken.

  • Bart Bruijn

    Huisarts, Streefkerk

    Er is nog steeds geen ontslagbrief!! Ook hoe langer hoe herkenbaarder in de "samenwerking".

  • W.A.J. Hoefnagels

    neuroloog, OOSTBURG

    Wat een zielige reactie. Het is voor de patiënt veel makkelijker als hij niet naar het ziekenhuis hoeft. Bovendien zal meestal de assistente dit "werkje" op zich nemen. Het lijkt me handiger om dit snel even te laten doen, dan om je er zo druk over t...e maken en de patiënt niet te helpen.

  • A. van Andel

    huisarts, OOSTERBEEK

    De woede van het Grrrr is duidelijk. En volledig terecht. Helaas in toenemende mate herkenbaar, maar dan zonder een briefje voor de patient. Hooguit een mondelinge mededeling van de patient zelf:"De huisarts zou dat wel doen". De patient snapt dit ni...et, uitleg is nodig en uiteindelijk kost je dat dan meer tijd dan even die hechtingen er uit halen. Geen respect voor de 1e lijn, geen overleg tussen 1e en 2e lijn. Hoe frustrerend wordt het dan als we 'onze' bezuinigingen op de medicatie-voorschriften bij de specialisten moeten gaan terughalen/bespreken?

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.