Praktijkperikelen
2 minuten leestijd
coronaperikel

Tien vaccins voor vierentwintig mensen, hoe dan?

3 reacties

Het merendeel van de bewoners van een kleinschalige woonvorm voor mensen met een verstandelijke beperking is bij onze praktijk ingeschreven. Een woonvorm van een stichting zonder eigen medische dienst. Huisartsen mogen deze bewoners op vrijwillige basis zelf inenten met de boosterprik, zodat zij niet hoeven te wachten tot de drukbezette GGD hier tijd voor heeft. Het RIVM heeft er zelfs een prachtige handleiding voor geschreven!

Bezield en vol goede voornemens om deze kwetsbare mensen die noodgedwongen op elkaars lip wonen zo snel mogelijk bescherming te bieden, gaan mijn assistente en ik aan de slag. We hebben de pech dat onze praktijk op een drieprovinciënpunt ligt en de dichtstbijzijnde GGD-locatie niet tot onze provincie behoort.

Voor de enkele kwetsbare ouderen die ik in een eerder stadium thuis heb gevaccineerd, was het geen enkel probleem om bij deze GGD-locatie een vaccin op te halen. Maar nu lopen we tegen een muur: we moeten bij de GGD van ‘onze’ provincie zijn. Mijn assistente laat zich niet afschrikken en belt de GGD van ‘onze’ provincie. Na vijf keer doorverbinden ook hier een muur. Niemand weet hoe dit moet, ook niet als onze assistente bereidwillig aanbiedt het RIVM-protocol te mailen. Terug naar de eerste, dichtstbijzijnde GGD; nog een keer proberen. Ze krijgt uiteindelijk een aardige medewerker aan de lijn, die toezegt dat we volgende week de vaccins kunnen halen. Alleen een mail met de gegevens is nodig. Die is zo gestuurd.

Helaas volgt een dag later antwoord van een andere medewerker van deze GGD: we moeten echt bij de GGD van ‘onze’ provincie zijn. We zijn terug bij af. Een verschil in reistijd van 15 versus 45 minuten, maar die valt in het niet bij de tijd die deze telefonische escapade inmiddels kost. Als we de vaccins maar hebben! Nogmaals de GGD van ‘onze’ provincie benaderd, en nu krijgen we zowaar een medewerker aan de lijn die het betreffende RIVM-protocol kent. Even denken we witte rook te zien, maar helaas: de GGD-medewerker vertelt dat zij maximaal tien vaccins mee mogen geven voor thuistoediening. Tien! Er zijn vierentwintig bewoners…

Beste minister, beste GGD’s, beste RIVM, kunt u dan alstublieft een protocol maken voor de vraag welke tien bewoners we dan moeten inenten? De mannen, de vrouwen, degenen op de bovenste verdieping? Of laten we het lot beslissen?

Lees ook
Praktijkperikel coronaperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J.A. Bruggers

    Huisarts, Groningen

    Het kan ook anders: assistente belt twee dagen tevoren de GGD, geeft benodigde aantal spuiten door, koerier komt ze brengen, handtekening zetten en klaar. Hoera voor ggd Groningen!

  • J.V. Ecury

    Huisarts, Halsteren

    Heh vervelend. Het kan ook anders! Bij ons in de regio West-Brabant zou het eerst ook verlopen via verscheidene telefoontjes en formulieren en het moeten ophalen bij hoofd GGD locatie vd provincie 35- 45 min verderop. Dit is in de tussentijd verander...d naar het online invullen van 1 formulier direct bij GGD van onze provincie met mijn ‘wensen’ van 16 vaccinaties opgetrokken (mocht ook de flacon zijn) op welke dag; verschillende tijden mogelijk 9, 13 of 15 uur op de pas geopende GGD locatie 15 min verderop. Dit verliep soepel.

  • Oud huisarts n.p., Harlingen

    Godgeklaagde bureaucratie. Ervaringsdeskundige inmiddels.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.