Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Een dure dbc, maar niks te bieden

6 reacties

Na twee maanden wachttijd heeft mijn patiënt, een jongeman van 23 jaar wiens leven tot stilstand is gekomen vanwege aanhoudende klachten na een covid-19-infectie, een afspraak op de longcovidpoli. Waarschijnlijk (als je het wil geloven) omdat patiënten die naar deze polikliniek verwezen worden kampen met energetische problematiek, biedt de polikliniek het eerste consult bij de longarts via videoverbinding aan.

Voor de jongeman, die nu al acht maanden kampt met vermoeidheid en thoracale pijn, verergerend na inspanning, was dit een uitkomst. In de wachttijd voor deze afspraak zag ik hem vier keer op mijn spreekuur, bespraken we uitgebreid dat er nog veel onduidelijkheid is over het postcovidsyndroom wat betreft oorzaak en beloop, verwees ik hem naar een fysiotherapeut voor begeleiding bij zijn conditionele problemen, verwees ik hem naar een ergotherapeut voor advisering en probeerde ik hem moed in te spreken. Beiden waren we benieuwd naar het aanbod van de longcovidpoli, waar ze tenslotte de nodige expertise opgebouwd zouden hebben…

In een videogesprek van twintig minuten met een longarts kreeg de jongeman te horen dat er nog weinig bekend is over het postcovidsyndroom, dat sommige mensen herstellen, maar sommige ook niet en dat nader onderzoek doen geen zin heeft, omdat er bij niemand conclusies aan verbonden konden worden.

Het lijkt verdraaid ‘Not the Nine O`Clock News’ wel! Er wordt dus een dbc geopend voor totaal geen enkel aanbod. Hoe kunnen we dit nou weer uitleggen aan elkaar?! Voor het geld dat hiermee uitgegeven wordt door de zorgverzekeraar, kan een wijkverzorgende minstens twintig uur wél nuttig werk doen!

Stuitend.

Lees ook
Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • E.J.W. Keuter

    neuroloog, Aruba

    En gaat de patiënt daar actie op ondernemen? Of gaat u dit zelf aankaarten bij de verzekering? Of laat u het bij een wrang perikeltje?

    • Huisarts, Streefkerk

      Bart Bruijn

      Wat een negatief en neerbuigend rotreactietje, collega Keuter. Als wij als huisarts alles wat niet goed gaat in de zorg moeten aankaarten en actie moeten ondernemen, dan kunnen wij onze praktijken sluiten en dat full time gaan doen.

      • E.J.W. Keuter

        neuroloog, Aruba

        Ik denk dat u wat te impulsief reageert op mijn reactie. Het gaat mij erom dat we dit soort dingen echt moeten verbeteren. Niet zomaar alles accepteren. Ik denk dat we dat niet bereiken als we het niet herkennen benoemen en aankaarten. De meest geëig...ende persoon daarvoor is de patiënt. Goede tweede de huisarts namens de patiënt. Een leuk zorgstraatje zonder hulp te bieden is zonde van de tijd en het geld en slecht voor patiënten. Wel goed voor de specialist. Als die bijvoorbeeld een nieuwe auto wil kopen of iets leuks voor de kinderen. Nu u weer

        • E.W. Stokkers

          huisarts

          Inderdaad is contact opnemen met de long-covid poli op mijn lange lijst van ‘things to do’ beland en daar nog niet van af gekomen. Overigens kan ik wel voorspellen hoe dat contact gaat verlopen: na een voorzichtig gesprek maak ik de gang van zaken v...oor mezelf ‘consonant’, met alle begrip voor de hardwerkende collega's...En dat is nou precies de kern waar het mede om draait: ons zelfreinigend vermogen is klein. Elke dokter die deze poli draait moet hier naar mijn idee een gevoel bij hebben dat het geen loon naar werken is en toch spreken we onszelf en elkaar daar niet voldoende op aan. Deze perikel was overigens juist niet uit verzuring, maar uit het hoopvolle gevoel dat het – prikkelend geschreven- iets kan bijdragen aan wat ik belangrijk vind en u duidelijk ook lees ik nu. Introspectie van onze beroepsgroep voor integere zorg. Geldt ook voor mij als huisarts, verkwist ik gemeenschapsgeld, moet ik allereerst mezelf daarin corrigeren en anders daar op aangesproken worden.

  • Jeugdarts KNMG niet praktiserend , Luc , Amsterdam

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.