Inloggen
Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Dieptriest

4 reacties

Afgelopen week lag ons zoontje in het ziekenhuis. We moesten de Nederlandse zorg van ‘de verkeerde kant’ meemaken. Het was een ervaring die zowel trots als triest maakte.

Trots ben ik op de zorgmedewerkers. Wat zijn wij kundig en liefdevol geholpen door onder anderen artsen, verpleegkundigen, schoonmakers, pedagogisch medewerkers en medewerkers van de maaltijdservice. Dank!

Triest werd ik van de leveringsproblemen van medicatie.

Mijn zoontje kreeg augmentin wegens de leveringsproblemen van amoxicilline. We konden na ontslag geen nurofen meekrijgen omdat dit al maanden landelijk niet leverbaar was. Een alternatief is er niet: ibuprofen is de enige NSAID die geregistreerd is voor kleine kinderen. We zullen het met alleen paracetamol moeten doen. Ook de zofran die voorgeschreven is heeft leveringsproblemen. Een behulpzame apotheker weet nog een flesje siroop te vinden bij een apotheek twintig minuten verderop.

Drie van de drie medicijnen die mijn zieke peuter nodig heeft zijn niet of moeilijk leverbaar. Ik vind het dieptriest.

Voor de geïnteresseerde is de volledige lijst van 332* geneesmiddelen met leveringsproblemen te vinden op farmanco.knmp.nl.

*geraadpleegd op 11-7-2022

Meer perikelen
Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • M.R. van der Weerden

    huisarts, Helmond

    09-08-2022 21:01

    vandaag hetzelfde ervaren maar gelukkig een fantastische apotheker die meedenkt en Brufen bruis 600mg uit de kast haalt: 4 bakjes, poeder verdelen, 150 mg geschikt voor je kind van 16 kg. Met 2 zakjes dus 8 doseringen. Dat is meestal voldoende om de... ergste 2-3 dagen door te komen.
    De amoxicilline brisper 500mg een halve tablet is echt lastiger. Ze wil niet drinken en dan is oplossen in een volle beker echt ellende ten opzichte van 250mg/5ml in een spuitje geven.

    Sterkte!
    En zorgverzekeraars en politiek: los dit aub op. Naar ik begrijp zorgt het preferentiebeleid er voor dat Nederland niet vooraan staat bij het leveren van medicatie.. en dat voor die paar rotcenten per verstrekking. De tijd die apotheker, arts en ouders kwijt zijn kost zeker niets..

    [Reactie gewijzigd door Weerden, Miriam van der op 09-08-2022 21:03]

  • G.J. van Breukelen

    huisarts, Woerden

    09-08-2022 12:36

    Schokkend om te lezen.
    Je krijgt zo onderhand de overtuiging dat het zorgsysteem alleen nog maar overeind blijft door de motivatie en vindingrijkheid van de zorgverleners die, de normen en keurslijven van dat zorgsysteem trotserend, doen wat ze kunn...en voor de patiënt...

  • P.J. Mitra

    arts en jurist, medisch adviseur, Schaijk

    09-08-2022 09:48

    Wow. Die lijst, daar schrik je van. Hoeveel hebben we er daar al niet van voorgeschreven?

    Misschien moet er toch eens nagedacht worden over een ander beleid t.a.v. medicatie-inkoop. Want de 'besparingen' op accountantsniveau renderen door uitgeste...lde zorg (ligdagen, consultatie, extra thuiszorg, hogere Wmo-kosten etc.) waarschijnlijk uiterst negatief onder de nettostreep.

  • Huisarts, Arnhem

    08-08-2022 23:50

    Beste collega,

    Het is inderdaad triest dat we te maken hebben met zoveel veel gebruikte medicijnen die niet of nauwelijks leverbaar zijn. Hier lopen wij als huisartsen iedere dag meerdere keren tegenaan. Erg frustrerend. Overigens gebruiken wij op... de HAP Diclofenac zetpillen als alternatief voor de nurofen.

    Ik wens uw zoon veel beterschap.

    Groeten,
    Yunus Atasoy

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.