Praktijkperikelen
2 minuten leestijd
Praktijkperikel

‘De zorg is niet een probleem van de huisarts’

5 reacties

Op vrijdagavond wordt de huisartsenpost gebeld over een 90-plus buitenlander die Nederlands noch Engels spreekt. De enige contactpersoon is een taalgenoot, 75 kilometer verderop. Woensdag heeft de huisarts covid vastgesteld, met als advies paracetamol en uitzieken. De thuiszorg komt eenmaal per dag bij deze man die loopt met behulp van een rollator. Donderdag is de ambulance gebeld omdat hij op de grond lag. De ambulancedienst heeft hem in bed gelegd.

De verre contactpersoon belt met het verzoek om opname omdat hij niet meer zelfstandig kan staan en lopen; er is geen mantelzorg of sociaal netwerk.

De reactie van de triagist op haar vraag om een opname begint met: ‘De zorg is niet ons probleem.’ Het gesprek eindigt in een terugbelafspraak met de regiearts.

De regiearts reageert op het nu herhaalde verzoek om een opname hetzelfde: ‘Heel moeilijk te regelen en de zorg is niet ons probleem.’ De beller constateert dat de patiënt dus eerst uitgedroogd moet zijn voor hij wordt opgenomen. De regiearts zegt een huisbezoek toe en vraagt de visitearts te gaan, overigens zonder overdracht van het expliciete verzoek om opname.

De visitearts oordeelt dat een opname niet nodig is. Hij kan rechtop in bed zitten. Of hij uit bed kan, is niet getest. Zij geeft hem wat te eten en te drinken en belt met de thuiszorg voor uitbreiding van de zorg. Het antwoord is nee, één keer zorg is het maximum. Daarna belt de visitearts de contactpersoon met de vraag of er meer mantelzorg mogelijk is. Ook dit antwoord is ontkennend. De huisarts rondt het gesprek af met ‘dat dit dan jammer is’ en legt uit dat de zorg niet het probleem is van de huisarts. Er wordt geen follow-up of vangnet afgesproken.

De volgende dag belt de contactpersoon wederom de huisartsenpost met opnieuw de mededeling dat de patiënt niet uit zijn bed kan. De triagist zegt dat de huisartsenpost er is voor medische triage, en niet voor een zorgprobleem. Zij doet geen hertriage. En geeft de beller het (verkeerde) telefoonnummer van de thuiszorg. Dit telefoongesprek wordt niet genoteerd, en dus evenmin geautoriseerd.

Op maandag komt de eigen huisarts en regelt een opname in het ziekenhuis voor zijn zieke, uitgedroogde bedlegerige patiënt.

In deze verdrietige en schrijnende casus wordt pijnlijk duidelijk dat de huisartsenpost in de stand ‘defensief’ staat. Vier keer achtereen. Er worden onmiddellijk grenzen gesteld. Het ontbreekt aan flexibiliteit, niemand kleurt buiten de lijntjes.

De visitearts komt niet op het idee om een controlevisite op zaterdag of zondag af te spreken, en vindt dit te belastend voor de collega’s. Terugkijkend op hoe dit alles is verlopen, stelt de huisartsenpost: ‘Dit is een schrijnend geval en we zien deze situatie steeds vaker. De huisartsen ervaren dit als een probleem in de samenleving: want niet alleen de huisarts geeft hierbij aan dat die de zorgvraag niet kan oplossen, maar ook de thuiszorg en de mantelzorg.’

‘Wij zijn er voor medische problemen, de zorg is niet ons probleem’. Dit roept bij mij vragen op en ik wil de lezer uitnodigen hierop te reageren. Zijn dit anno nu de visie en attitude van de huisartsen? Is dit de kwaliteit die wij bieden?

Een andere vraag is hoe dit formeel is voor de thuiszorg, heeft die geen zorgplicht? En zijn hierover landelijke werkafspraken?

Lees ook
Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • E.J. Veerman

    specialist ouderengeneeskunde, Alkmaar

    Wat jammer dat deze patient uiteindelijk voor een zorgprobleem in het ziekenhuis moest worden opgenomen! Want waar de HAP kennelijk al niet 'voor de zorgproblemen' is, lijkt het ziekenhuis mij zéker niet de juiste plek...

    In onze regio (Noord Holl...and) is er een triagepunt opgezet vanuit de verschillende zorg organisaties:
    https://inktouderenzorg.nl/voor-zorgverleners/regionale-ouderenzorg/coordinatiepunt-ouderenzorg-noord-holland
    Huisartsen en SEH kunnen een centraal nummer bellen voor patiënten die acuut uitbreiding van zorg nodig hebben.
    Misschien een inspiratie voor andere regio's?
    Zover ik kan beoordelen (vanaf de ontvangende kant) functioneert dit best goed, in elk geval beter dan hoe het eerder ging!

    En mocht er in een regio echt te weinig aanbod zijn voor de zorgvraag, dan is het Zorgkantoor / de zorgverzekeraar volgens mij de verantwoordelijke en moet u die daarop aanspreken.

  • neuroloog niet praktiserend, Oostburg

    Zie het boekje van Geert Slock: "De gezondheidszorg is terminaal". Hierin beschrijft deze ervaren huisarts hoe de zorg ten onder gaat aan marktwerking en georganiseerd wantrouwen. Steeds minder zorg voor steeds meer geld. Doordat het werk in de zorg ...steeds onaantrekkelijker gemaakt is, zijn vacatures niet meer te vervullen. Vroeger zou een patiënt van die leeftijd zijn opgenomen in het verpleeghuis. Een telefoontje en het was geregeld.
    Wil Hoefnagels

  • I.A.P. Brouwer

    Huisarts, Zaandam

    Dit is een voorbeeld van hoe “de juiste zorg op de juiste plek” tegenwoordig vaak uitpakt.
    Thuis met weinig tot geen zorg.

  • K. Balwant-Gir

    Huisarts, Rotterdam

    Herkenbaar probleem. Ten eerste is het als huisarts lastig om een patiënt met een zorgprobleem in anw überhaupt ergens onder te brengen. Het is geen onwil, maar de mogelijkheden zijn uiterst beperkt. Ten tweede moeten we wel realiseren dat die mantel...zorger die 75km verderop woont ook niet de noodzaak ziet om zelf dat weekend even meer contact te houden met de patiënt om de situatie in de gaten te houden. Met een zorgprobleem kunnen we iemand niet naar het ziekenhuis sturen en helaas met de uitdroging (die na het weekend wel duidelijk was) wel.

    Ik neem aan dat jijzelf de huisarts bent? In dat geval vind ik het een vreemde vraag waar het mis gaat. Of je doet te weinig diensten of hebt echt geen weet van de problemen die in de zorg spelen.

    Overdag doordeweeks is het soms uren puzzelen om iemand op een bed te krijgen. In het weekend is er geen beginnen aan. Het ziekenhuis is niet de plek om zorgproblemen op te lossen, daar zijn de ELV bedden geschikter voor, maar waar vind je die? Thuiszorg? Die heeft ook wachtlijsten. Uitbreiden van thuiszorg lijkt ook steeds lastiger te worden. Het probleem is dus groter dan je denkt. Zorgproblemen kunnen niet opgelost worden door de huisarts of het ziekenhuis.

    Controle visites plan je niet op een Hap. Het is een spoedpost en geen verlengde van de dagpraktijk. Als je zo bevlogen bent dan neem je als huisarts voor bepaalde patiënten zelf de verantwoordelijkheid in het weekend en ga je niet mokken in een praktijkperikel. Dat is tenminste hetgeen ik wel voor mijn eigen patiënten over heb.
    Op de hap kun je alleen goed vangnetten bespreken wanneer er weer contact opgenomen moet worden. In het geval van bovenstaande casus lag de bal dus bij de thuiszorg en de mantelzorger die liever 75km verderop bleef vertoeven! De juiste zorg op de juiste plek. Helaas een moeilijk begrip…. Je eigen collega’s begrijpen het blijkbaar niet en dan willen wij dat anderen dat begrijpen…

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.