Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

De nota

4 reacties

Na mijn pensionering als huisarts werk ik nu nog als SCEN-arts. Dat betekent dat ik mijn nota voor een consultatie gewoon per post opstuur naar de zorgverzekering van de patiënt. Uiteraard voorzien van de relevante gegevens volgens een modelfactuur.

Enkele maanden geleden zond ik een nota naar een ‘kleine’ zorgverzekeraar. Deze werd niet binnen twee maanden betaald. Ik had al een herinnering gestuurd en een e-mail, beide zonder reactie. Ik besloot te gaan bellen.

Het keuzemenu van de verzekering bood helaas maar twee keuzes: ‘Bent u een financieel adviseur? (Kies 1)’, ‘Bent u een verzekerde? (Kies 2)’. Gelukkig was ‘blijven hangen’ ook mogelijk en kreeg ik de telefoniste aan de lijn. Zij verbond me door. Toen ik uitlegde waar het over ging, zei ze: ‘O, ik zie al waar het fout is gegaan: we hebben het geld aan de verzekerde overgemaakt… Dan moet u het daar maar gaan vragen.’ Ik vroeg aan de dame of ze wel wist wat een SCEN-consultatie was. Ja, dat wist ze, maar het leek haar het meest aangewezen om deze patiënt of zijn familie aan te spreken om mijn geld te halen. De patiënt was inmiddels overleden, maar daar had ze geen boodschap aan.

Uiteindelijk beloofde ze me toch het geld te betalen. Op het moment dat ik dit schrijf heb ik het nog niet ontvangen…, maar ik blijf hopen.

Praktijkperikel scen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • F Ploegmakers

    huisarts scenarts np, Dordrecht

    10-12-2017 10:12

    Ooit werd ook mijn scen nota niet vergoed. Na lang bellen kreeg ik van de medewerker van de zorgverzekeraar te horen dat betaling niet ging volgen, daar men bij die verzekeraar geen "alternatieve geneeswijzen" vergoedt. Na uitleg van mijn kant, dat e...en scen consult toch niet in die categorie kon worden ondergebracht, kostte het alsnog een half jaar en diverse telefoontjes, alvorens men tot betaling overging. Ook was het nauwelijks mogelijk de medewerkers te overtuigen dat meestal na een scenconsult de verzekerde niet meer in leven is, en dat niet betekent dat de nota niet betaald dient te worden... Een onwaardige situatie die me herhaaldelijk overkomen is.

    Ooit werd ook mijn scen nota niet vergoed. Na lang bellen kreeg ik van de medewerker van de zorgverzekeraar te horen dat betaling niet ging volgen, daar men bij die verzekeraar geen "alternatieve geneeswijzen" vergoedt. Na uitleg van mijn kant, dat een scen consult toch niet in die categorie kon worden ondergebracht, kostte het alsnog een half jaar en diverse telefoontjes, alvorens men tot betaling overging. Ook was het nauwelijks mogelijk de medewerkers te overtuigen dat meestal na een scenconsult de verzekerde niet meer in leven is, en dat niet betekent dat de nota niet betaald dient te worden... Een onwaardige situatie die me herhaaldelijk overkomen is.

  • Jos boesten

    Huisarts, Elsloo

    09-12-2017 14:13

    In deze perikel bemerk ik wederom een terugkerende verschrijving cq taalfout: het zijn zorgverziekeraars en niet zorgverzekeraars...

    In deze perikel bemerk ik wederom een terugkerende verschrijving cq taalfout: het zijn zorgverziekeraars en niet zorgverzekeraars...

  • B D Verhoog

    Chirurg in ruste, Enschede

    09-12-2017 14:06

    De collega geeft een goede beschrijving van een probleem dat gelukkig aan een kentering bezig is maar dat al lange tijd heerst. Een mededeling of vraag wordt niet ontvangen met de intentie om te analyseren wat het probleem is , wie is verantwoordelij...k en hoe lossen we dit op maar hoe poejeren we het zo snel mogelijk af. Er zijn nu bedrijven die het personeel opleiden om op de correcte wijze de vraag tegemoet te treden. Een goed voorbeeld is Coolblue een verademing.

    De collega geeft een goede beschrijving van een probleem dat gelukkig aan een kentering bezig is maar dat al lange tijd heerst. Een mededeling of vraag wordt niet ontvangen met de intentie om te analyseren wat het probleem is , wie is verantwoordelijk en hoe lossen we dit op maar hoe poejeren we het zo snel mogelijk af. Er zijn nu bedrijven die het personeel opleiden om op de correcte wijze de vraag tegemoet te treden. Een goed voorbeeld is Coolblue een verademing.

  • veen hf

    gepensioneerd, Rhoon

    09-12-2017 13:28

    Schande!!!!!
    A.Nog steeds niet betaald en in eerste instantie fout overgemaakt en dan ook
    B. de reactie aan de telefoon, hoe durven ze.
    Ik zou onmiddellijk de naam van de verzekeraar openbaar maken.

    Schande!!!!!
    A.Nog steeds niet betaald en in eerste instantie fout overgemaakt en dan ook
    B. de reactie aan de telefoon, hoe durven ze.
    Ik zou onmiddellijk de naam van de verzekeraar openbaar maken.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.