Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Bescherming persoonsgegevens? Je kunt ook overdrijven

3 reacties

De heer X is opgenomen op een GRZ-afdeling in een verpleeghuis. Ik ben (tijdelijk) als specialist ouderengeneeskunde zijn hoofdbehandelaar. In verband met klachten heb ik meneer naar een specialist in het ziekenhuis verwezen, met het verzoek om direct korte schriftelijke of telefonische terugkoppeling. Dat gebeurde helaas niet.

Een dag later aan de poliassistente om een reactie gevraagd. Zij vertelde me dat de uitslag van het onderzoek naar de huisarts was gestuurd en dat ik deze schriftelijk, met een ondertekende toestemming van cliënt, aldaar kon opvragen. Ik zei dat de huisarts van de verwijzing helemaal niet op de hoogte was en dat ik als verwijzer wel rechtstreeks antwoord op mijn hulpvraag verwachtte, aangezien dat belangrijk was voor de verdere behandeling van de heer X.
Ze was onvermurwbaar. Uitslagen van onderzoeken in het ziekenhuis, ongeacht wie deze aanvraagt, gaan altijd naar de huisarts en kunnen ook alleen daar opgevraagd worden. Zij konden hierin niets betekenen en mochten mij de uitslag niet meedelen.
Uiteindelijk vond ik een behulpzame dienstdoende specialist, die de informatie wel met mij (tenslotte de aanvrager en hoofdbehandelaar) wilde delen.
De Wet bescherming persoonsgegevens is een goed ding, maar of dit de bedoeling hiervan is…?

Heeft u ook een perikel? Stuur uw verhaal naar redactie@medischcontact.nl.

Lees ook

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Enes Hajdarbegovic

    algemeen betweter, Rotterdam

    AVG is ook wel een mooi excuus om iets niet te hoeven doen.

  • Arjen Göbel

    Huisarts, Amstelveen

    De AVG is een wangedrocht dat zijn doel voorbij schiet.
    - Specialisten kunnen geen labuitslagen meer inzien die ik heb aangevraagd.
    - Ik kan op de huisartsenpost niet meer inzien hoe het met de patienten is gegaan die ik gisteren gezien heb.
    - Al...s ik de IC bel om te vragen hoe het met de patient gaat moet er eerst een toestemmingsformulier gefaxt worden.
    - Het EPD is totaal mislukt omdat er teveel opt-outs zijn en teveel barrieres.
    - Elke organisatie heeft nu een chief medical information officer.

    Belangrijkste misverstand is misschien nog wel dat we allemaal denken dat medische informatie vloeibaar goud is. Terwijl er eigenlijk alleen maar staat waar de buikpijn zit en wanneer iemand geopereerd is etc.
    Ander misverstand is: "Ik wil niet dat de verzekeraars alles van me weten". Maar dat wéten ze al, want ze betalen elke rekening van elke test en elk onderzoek en elke viagra-pil.

    De wereld verandert en verzakelijkt zodanig, en in zo'n tempo, dat het me steeds minder moeite kost om daar over 20-30 jaar afscheid van te nemen. Het voelt niet meer vertrouwd want het is allemaal gebaseerd op een veel te groot onderling wantrouwen.

    Natuurlijk willen we zorgvuldig met informatie omgaan.

    Maar hee - vroeger stonden de patiëntendossiers in jutezakken in de posttrein en in de kelders van de VU. Niks aan de hand.

  • Bart Bruijn

    Huisarts, Streefkerk

    Geachte collega, ik denk dat dit niets te maken heeft met de privacywetgevingen. In dat geval zou de huisarts de uitslagen namelijk helemaal niet mogen krijgen, tenzij met expliciete toestemming van de patiënt.

    Neen, ik denk dat hier weer een pro...tocolletje voor de overzichtelijkheid is ingesteld door iemand die overzicht tot in details wil houden. De huisarts zou zo dienst doen als postkantoor, waarvoor deze natuurlijk niet is.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.