Praktijkperikelen
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Schande

3 reacties

Een ervaren collega, die ik graag wil consulteren, blijkt niet meer werkzaam bij de instelling waar hij altijd werkte. Ze geven mij de naam van de instelling waar hij nu mogelijk werkt. Ik bel die instelling.

Kunt u mij vertellen of collega P. bij u werkt?
Nee, dat weten ze niet.
Ongelovig vraag ik of ze geen interne telefoonlijst hebben dan.
Dat wel, maar die is niet actueel.

Er is toch wel iemand, die mij kan vertellen of collega P. bij u werkt?, vraag ik inmiddels enigszins geprikkeld.
Nou, misschien personeelszaken.
Kunt u mij dan met hen doorverbinden?
Dat doen ze, maar de tegenzin waarmee het gebeurt is door de lijn voelbaar.

‘Met personeelszaken, wat kan ik voor u doen?’
‘Ik ben op zoek naar collega P., en ik heb begrepen dat hij mogelijk bij u werkt. Kunt u mij vertellen of dat klopt en waar ik hem dan kan bereiken?’
‘Nee, meneer. Dat mogen we niet vertellen.’
Op mijn verbijsterde vraag waarom dan niet krijg ik als antwoord: ‘Iemand vindt het misschien niet fijn als iedereen weet dat hij bij ons werkt.’

Nooit geweten dat als psychiater werkzaam zijn bij een grote ggz-instelling iets is waarvoor je je zou kunnen schamen.

Praktijkperikel privacy
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • jos rensing

    huisarts, den haag

    De vraag: " werkt er een dokter X bij u?' Is een verkeerde, want wekt wantrouwen.
    De gemiddelde telefoniste denkt dan "Uh, waarom wil die dat weten en mag ik dat zomaar vertellen?"
    Dus beter: :"Ik ben dokter X en ik wil graag dokter Y spreken:.
    Waaro...ver?
    Over een patient.
    Oh, Wacht u even?
    Dan drie mogelijkheden:
    1.Wij kennen geen dokter Y.
    2.Dokter Y is niet bereikbaar/in bespreking op dit moment.
    3.Dokter Y is afwezig maar morgen weer te bereiken.

    Dan weet je tenminste dat dokter Y wel of niet werkt waar je denkt dat hij/zij werkt.

    Daarna heb je nog diverse opties:
    A. Wilt u een bericht achterlaten voor dokter Y en vragen mij terug te bellen, mijn tel nr. is 06...... (Hoor je nooit meer iets van, waarschijnlijk omdat die die telefoniste dat helemaal niet kan, maar dat zegt ze niet omdat ze allang blij is dat ze van jou af is)
    B. Dank u, ik bel nog wel een keer morgen. (En dan weer terug bij Af)
    etc., etc.

  • Ingeborg van Lingen

    Huisarts, Nijverdal

    Personeelszaken zou een bigregistratie en telefoonnummer van de plek waar de collega, die belt, werkt kunnen vragen. Briljante patient die dat ophoest en op de genoemde plek aan de telefoon zit op het juiste moment.

    Maar ja wie ben ik?
    Huisarts di...e gewoon haar 06 afgeeft voor collega's om overlegmogelijkheden nog iets te versoepelen.

  • Rosa Karemaker

    Psychiater, Den Haag

    Voor een collega wil ik best vindbaar zijn na werkplek verandering, voor sommige patiënten dan misschien liever niet. Maar aan de telefoon is dat onderscheid niet goed te maken, dus ik begrijp personeelszaken wel.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.