Praktijkperikelen
2 minuten leestijd
Praktijkperikel

Help, een interne kwaliteitsactie!

6 reacties

Enige tijd geleden gleden drie berichtjes mijn mailbox binnen. Afzender: Informatiecentrum voor de zorg Vektis. Inhoud: ‘M.i.v. heden is uw hoofdvestiging opgeheven.’ ‘M.i.v. heden is uw AGB-code niet meer actief’, en: ‘M.i.v. heden is de AGB-code van de collega niet meer actief.’

Ik las deze berichtjes, terwijl ik mij in mijn hoofdvestiging bevond, volop acties uitvoerend op mijn geldig gewaande AGB-code.

Snel maar even een reply sturen, dat dit een vergissing moet zijn. ‘Graag uw correctie.’ Antwoord: niks vergissing, mijn registratie bij de Kamer van Koophandel is geëxpireerd, vandaar dat mijn AGB-code niet meer actief is. O, zit dat zo. Dan bel ik maar (enigszins geagiteerd) naar de Kamer van Koophandel. Maar ik blijk gewoon geregistreerd, actief en wel. Terug naar Vektis. Een vriendelijke medewerker legt mij uit dat er een ‘interne kwaliteitsactie’ heeft plaatsgevonden, en daarbij is mijn oude KvK-nummer, van voor mijn huidige maatschap, aan mijn praktijk-AGB-code gekoppeld. En dat nummer expireert nu (bijna twee jaar na opheffing), en dus gaat nu ook mijn AGB-code op non-actief. Ik moet alleen maar even een nieuwe praktijk-AGB-code aanvragen en dan is alles weer opgelost.

Ik protesteer: dankzij een interne kwaliteitsactie bij Vektis raak ik in de problemen, en nu mag ik dat gaan oplossen? Als ik het er niet mee eens ben, krijg ik te horen, moet ik contact opnemen met het hoofdkantoor van Vektis. Het hoofdkantoor blijft onverbiddelijk. Ik druip af naar onze lokale stichting, die veel ondersteunende werkzaamheden voor ons huisartsen uitvoert, en aan wie ik ook mijn declaraties heb uitbesteed. Zij nemen de zaak gelukkig voortvarend ter hand. Want dit is niet simpel even een nieuwe code aanvragen, dit is echt niet grappig: de consequenties zijn enorm. Telt u even mee?

-          Al mijn recepten en doorverwijzingen zijn ineens ongeldig.

-          Mijn eigen declaraties zullen worden afgewezen.

-          Ik moet een aanvraag voor een nieuwe praktijkcode indienen.

-          Er moeten met terugwerkende kracht nieuwe contracten met zorgverzekeraars komen. Een gigaklus.

-          Mijn Vecozo-certificaat is gekoppeld aan de AGB-code en wordt dus ingetrokken.

-          Ik kan geen dossiers meer verzenden of ontvangen via Vecozo.

-          Ik kan geen COV-check en ION-mutaties meer doen.

-          De koppeling voor de elektronische post moet opnieuw geïnstalleerd.

-          De HIS-leverancier moet de AGB-code vervangen.

-          Op praktijkniveau moet mijn briefhoofd aangepast worden.

-          Zorgdomein valt uit. Iets omzetten in het HIS en Zorgdomein moet gelijktijdig.

We zijn er nu bijna. Er moet alleen bij de zorgverzekeraars nog een nieuwe koppeling tussen AGB-code en hun IBAN-nummers aangemaakt worden, anders kan er alsnog niet worden uitbetaald. En of ik dan nog even een machtiging naar de zorgverzekeraars wil sturen, dat onze stichting die mijn declaraties verzorgt dat ook voor de nieuwe AGB-code mag blijven doen.

Van Vektis kreeg ik een nieuwe praktijk AGB-code toegewezen, ingangsdatum dertien jaar geleden. Hé, dat was de startdatum van mijn vorige associatie, met de collega die inmiddels al enkele jaren van zijn pensioen geniet. Ik heb nu drie verschillende startdata waarmee ik aan mijn praktijk verbonden ben. Voor het gemak wordt mijn nieuwe collega ook maar op diezelfde datum van dertien jaar geleden aan de praktijk verbonden, hoewel zij toen nog met de studie geneeskunde moest beginnen.

 

Naschrift: Intussen heeft een constructief gesprek plaatsgevonden, waarin Vektis heeft erkend dat het zich de implicaties van het uitschakelen van een AGB-code niet bewust was, en aangekondigd de procedures onder de loep te gaan nemen. 

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Anna Bartels

    Neuroloog, Groningen

    Uitermate frustrerend als er niet meer nagedacht wordt, maar dom een regel gevolgd met zulke gevolgen. Hopelijk trekt Vektis het zich toch aan. Het blijft een uitwas van bureaucratie waar je soms machteloos in terecht komt.

  • Tom Harding

    Huisarts, Bennebroek

    Als we toch aan het klagen zijn: in juli 2015 fuseerden onze twee praktijken. Daarvoor hadden we een nieuwe AGB code nodig, dus die vroegen we bijtijds in maart 2015 aan. Vanaf 1 april 2015 droogden plotseling alle betalingen op: een medewerker van V...ektis had de AGB-codes van de oude praktijken meteen maar vast opgeheven. Het heeft onze manager ongeveer 80 uur gekost om dat recht te breien . Vooral het terugvorderen van de ten onrechte niet betaalde prestatiemodule bleek een uitdaging. Uiteindelijk bood Vektis aan een clementiebrief te sturen aan alle zorgverzekeraars, zodat wij alsnog met terugwerkende kracht onze prestatiemodules van die periode konden declareren met onze nieuwe AGB-code. Jammer dat niemand een jaar eerder op dat idee was gekomen.Reactie van Vektis op onze aansprakelijkheidsstelling voor de gemaakte kosten: “de in april 2015 doorgevoerde mutatie in het AGB-register is binnen twee weken aangepast. De aanpassingen zijn direct en correct aan de diverse afnemers van het AGB-register gemeld. Vektis stelt dat de gevolgschade die cliënten zeggen te hebben geleden een gevolg is van de verwerking van de doorgevoerde wijzigingen bij partijen buiten Vektis, de toepassing ervan door de afnemers van het AGB-register en het gebruik van de AGB-codes. Deze liggen buiten de verantwoordelijkheid en invloedssfeer van Vektis”
    Vektis schuift aldus de verantwoordelijkheid voor de door haar gemaakte fout door naar de ongeveer twintig domme zorgverzekeraars die niet hebben gezien dat onze codes “slechts” 2 weken uit de lucht waren. Wij verlangen nog wel eens naar de ziekenfondsen van vroeger

  • Jan Takken

    Huisarts, Stramproy

    Dat heb ik ook gehad. Gelukkig met minder regelwerk dan mijn collega. Ik was gepast onvriendelijk aan de telefoon. Met.mijn AGB code doe ik. de.declaratie voor onze.groepspraktijk. Met ongeveer 20 werknemers.die ook.op tijd betaald moeten.worden.
    W...erd uiteindelijk ook door Vectis redelijk.snel.opgelost met behoud van de eigen AGB codes.

  • Gerard van den Berg

    psychiater, Utrecht

    Lijkt me iets voor de nationale ombudsman, zodat collega's niet met dezelfde ellende te aken krijgen. Als individu sta je machteloos.

  • Roelof Moes

    huisarts, Nijeveen

    5 jaar geleden stond ik om voor mij nog steeds duistere redenen als 76 jarige bij VEKTIS geregistreerd. Dit terwijl ik op dat moment toch echt 14 jaar jonger was. Frequent kwam de vraag van zorgverzekeraars of ik echt nog wel werkte? Het heeft uite...indelijk nog al wat moeite gekost om mijn echte geboortedatum weer in het systeem te krijgen. Voelde me prompt stukken jonger.

  • Dirk Corstens

    Psychiater, Maastricht

    Moedeloosmakende bureaucratie waarvan het voornaamste kenmerk is dat men geen enkele poging doet om zich te verplaatsen in de implicaties die hun macht heeft. Men is niet afgestemd op individuele professionals, terwijl dat gezien de marktwerking juis...t een eis is.
    Goed dat er inmiddels contact is. Maar vaak worden kleine praktijkhouders aan hun lot overgelaten.

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.