Lezersverhalen
2 minuten leestijd
Lezersverhaal

Vipbehandeling

Plaats een reactie
Voor de eindejaarsspecial van 2022 met als thema Buitenland vroegen wij lezers naar hun ervaringen met ongeluk of ziekte tijdens een reis of verblijf in het buitenland. We ontvingen vele inzendingen, die wij de komende tijd met u zullen delen.

In 2011/2012 maakten mijn man en ik na het afronden van mijn geneeskundestudie een wereldreis. Na een regenachtige tocht door de Maleisische jungle kreeg mijn man een hardnekkige schimmelinfectie aan zijn voet.

Wekenlang reisden we door, terwijl we van alles probeerden: over-the-countercrèmes, orale antimycotica en nieuwe sandalen, omdat schoenen dragen te pijnlijk werd. Op Borneo ontwikkelde ikzelf ook snel verergerende klachten: er ontstonden niet alleen wonden, maar onze benen zwollen ook enorm op (echt olifantenbenen!). Toen wij in een prachtige open junglelodge verbleven, konden we hier nauwelijks van genieten, omdat de mieren langs de poten van het bed omhoogklommen; de hele nacht waren we wakker van de pijn van de mierenbeten. Dat was het punt dat we toch maar besloten een arts te bezoeken. We werden geadviseerd ons de volgende dag om 7.30 uur in het plaatselijke ziekenhuis te melden. Aldaar kwamen we in een zaal met honderden wachtende mensen terecht, die werden geholpen op volgorde van binnenkomst. Tegen lunchtijd begon de trek toe te slaan, helaas was er geen optie iets te eten te kopen in het ziekenhuis. Toen we aan de receptie vroegen of er genoeg tijd tot ons volgnummer zou zijn om buiten het ziekenhuis even iets te eten te halen, kregen we de wedervraag waar we vandaan kwamen. Na het antwoord te hebben gegeven, riep de behulpzame man ‘wacht even’ en hij snelde weg naar een spreekkamer. De spreekkamer werd leeggemaakt, waarna wij er naartoe werden gebracht en de deur dichtging. We waren te verbaasd om te zeggen dat dit absoluut niet onze bedoeling was, we wilden geen voorrang… Een arts en een verpleegkundige kwamen, die niets wilden weten van ons protest, dit was nou eenmaal hoe zij gasten behandelen. We werden grondig onderzocht, kregen een recept voor antibiotica, pijnstillers en een maagbeschermer, en een wondverpleegkundige verbond onze benen kundig. Onderweg naar de uitgang moesten we nog even langs de ‘kassa’, omgerekend 6,75 euro voor een vipbehandeling voor twee personen die ervoor heeft gezorgd dat wij de maanden nadien weer heerlijk hebben kunnen genieten van vele mooie plekken op onze wereld!

Ellen Sijmons, huisarts en medisch manager Gezondheidscentrum Het Noorderdok, Almere

buitenland
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.