Hoofdredactioneel
Hoofdredactioneel

Vooruitgang

Hoofdredactioneel

Plaats een reactie

‘Onbehagen is de motor van de vooruitgang: kijk naar de moeilijkheden van de wereld en doe er iets aan’, zegt psychiater Dirk De Wachter in het interview dat Henk Maassen met hem had. Laten we dat vasthouden; het maakt dat we misschien wat optimistischer kunnen kijken naar het onbehagen dat in de maatschappij leeft.

Ook over de gezondheidszorg leeft onbehagen, dat gevoed wordt door koppen zoals ‘Artsen brengen 1366 zinloze behandelingen in kaart’ in de Volkskrant van twee weken geleden. Waar dat onbehagen over gaat, kunt u goed destilleren uit de reacties op dit artikel. Die variëren van boosheid over de inkomens van artsen, het niet verkrijgbaar zijn van achthonderd medicijnen, tot twijfels over de kwaliteit van de Nederlandse gezondheidszorg. Ilse Kleijne ging op zoek naar het verhaal achter de ‘1366 zinloze behandelingen’ (Achter het Nieuws). Dan blijkt het allemaal een stuk genuanceerder: er is een inventarisatie gedaan van 193 medische richtlijnen, waarbij gekeken is hoe vaak de aanbeveling werd gedaan om iets niet te doen of er terughoudend mee te zijn. Bestaande kennis dus, opgenomen in wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen. Dat klinkt meteen een stuk beter. Dat het volgen van richtlijnen makkelijker gezegd is dan gedaan, weten we echter ook. De oorzaken daarvan zijn bekend, bijvoorbeeld: we zijn opgeleid om te doen, en niet om niet te doen; aan een patiënt uitleggen waarom je iets niet doet kost meer tijd dan wel iets doen. En vergeet de veeleisende patiënt niet, wordt dan ook gezegd! Voor wat betreft dat laatste ligt er een schone taak voor ons. Gebleken is dat als een patiënt goed geïnformeerd is over een behandeling en daar zelf ook over mee kan beslissen, soms andere keuzes worden gemaakt dan wij als artsen verwachten. Daar is winst te halen. Mooie voorbeelden van verbetering van de arts-patiëntcommunicatie vindt u bij de genomineerden voor de Medisch Contact Communicatieprijs. Stemt u vooral mee, zodat het beste initiatief deze prijs in januari 2017 kan ontvangen. Misschien is het onbehagen over de arts-patiëntcommunicatie wel de motor achter de verbeteringen daarin. Krijgt De Wachter toch gelijk.

  • Hans van Santen

    Hans van Santen (1960) was van 2012 tot 2018 hoofdredacteur van Medisch Contact. Hij praktiseert als huisarts in Velp, waar hij sinds 1988 gevestigd is.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.