Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Hoofdredactioneel
Hoofdredactioneel

Tijd voor de medicinfluencers!

2 reacties

Voor wie nog steeds denkt dat #Sinterklaas betekent dat de goedheiligman een of andere fractuur heeft opgelopen bij het afstijgen van zijn schimmel, wordt het zo langzamerhand toch eens tijd zich te verdiepen in de wondere wereld van sociale media.

Met een # (hashtag, fonetisch hesjtek) worden onderwerpen geschapen en is het voor anderen mogelijk aan te haken bij een discussie. De heilige graal is dan om trending topic (TT) te worden; een alliteratieve aanduiding die aangeeft dat jouw onderwerp voor even boven aan de gespreksonderwerpen staat en waarmee je voor even een echte influencer bent. Een bekend medisch TT is #ikvaccineer uit 2018; een hashtag waarmee artsen in Nederland wilden laten zien dat zij hun eigen kinderen lieten vaccineren om daarmee tegengeluid te bieden aan de kracht van de antivaxgeluiden. Zelf heb ik aan mijn onlinebelevenissen diverse mooie inzichten, waardevolle contacten en de broodnodige lachsalvo’s overgehouden. Cardioloog Tamara Aipassa, op Twitter bekend als @CardioTamara, zal u ongetwijfeld nog meer enthousiasmeren met haar ervaringen.

Als we geen tegengas geven, kan het onkruid welig tieren

Nu kunt u natuurlijk dit online­gedoe allemaal aan u voorbij laten gaan of inmiddels gestopt zijn met lezen, maar realiseert u zich dan wie er vooral wél op sociale media zijn te vinden. Als we geen medisch onderbouwd tegengas geven tegen bepaalde stromingen, kan het onkruid van de complottheorieën welig tieren en het sentiment dat corona maar een griepje is, viraal gaan. Op mijn eigen vakgebied schreef de Volkskrant afgelopen weekend een driepaginaverhaal over zogenaamde ‘momfluencers’: vrouwen die de bevalling ‘thuis in een mooie, verwarmde omgeving, inclusief Himalaya­lampjes, etherische oliën, mantra’s, bad en houtkachel’ tot norm verheffen en daarmee de 80 procent vrouwen die alsnog in het ziekenhuis bevalt tot amateurs degraderen. Dokters zullen online zichtbaar moeten zijn om de verhalen van de werkvloer te delen en (in-)verwachtingspatronen te managen. Ik sluit me dan ook graag aan bij @CardioTamara en zeg: het is tijd voor meer medicin­fluencers! Pakt u de (steriele) handschoen op?


medisch contact

nummer 50





social media
  • Bertho Nieboer

    Gynaecoloog Bertho Nieboer (1977) is sinds 2019 hoofdredacteur van Medisch Contact. Hij is verbonden aan het Radboudumc, waar hij staflid obstetrie en gynaecologie is. Nieboer promoveerde in 2012 op het onderwerp minimaal-invasieve chirurgische ingrepen.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Megan Engels, Arts-onderzoeker, Jacksonville, Florida 16-12-2020 03:39

    "Toepasselijk artikel gisteren geplaatst door de New York Times over een TikTok dokter die zich inzet voor bewustwording rondom Covid-19 vaccins. Ik kan zijn korte filmpjes over maag-, darm-, leverpathologie ook aan allen aanbevelen. https://www.nytimes.com/2020/12/14/technology/a-tiktok-doctor-talks-vaccines.html
    "

  • Menno Oosterhoff, Psychiater, Thesinge 14-12-2020 20:11

    "Ik weet niet of ik mezelf als medicinfluencer kan zien, maar je blog heeft me in elk geval geinspireerd om me uit te spreken over covidvaccinatie. Morgen daarover een blog van mij."

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.