Inloggen
Hoofdredactioneel
Hoofdredactioneel

Reclame - hoofdredactioneel

5 reacties

Tijdens het dagenlang luisteren naar de Top 2000 aan het einde van 2013 werd ik getriggerd door de eindeloze reeks reclames van zorgverzekeraars. Er ging werkelijk geen reclameblok voorbij zonder. Daarbij passeerden onder andere reclames voor polissen voor vegetariërs, niet-rokers, hoogopgeleiden en bewegers, maar anderzijds ook van een verzekeraar die juist adviseerde om niet voor een budgetpolis te kiezen, omdat je toch graag zelf wilt kiezen naar welke arts of welk ziekenhuis je gaat. Aan deze overdosis van reclames heb ik me nogal geërgerd. En me sterk afgevraagd wat de patiënt of de verzekerde hiermee opschiet en of de zorg hier beter van wordt.

De discussie of we met deze gekkigheid door moeten gaan, is wat mij betreft aan de orde. Nu de zorgverzekeraars in toenemende mate een soort uitvoeringsorgaan van overheidsbeleid lijken te worden, maar wel allemaal op hun beurt met tienduizenden zorgaanbieders jaarlijks contracten moeten sluiten, moet de bedoeling van de (gereguleerde) markwerking in de zorg opnieuw beoordeeld worden. In ieder geval is de zorg er niet goedkoper van geworden, weten we inmiddels. De eerlijkheid gebiedt echter ook te zeggen dat er wel het nodige op gang is gekomen door de introductie van de marktwerking: zo heeft de aandacht voor kwaliteit en openheid over prestaties een forse impuls gekregen. Het veld lijkt wakker geschud. Dat is winst. Maar nu is het tijd ons te ontdoen van de bijverschijnselen van deze ontwikkeling, zoals de indicator-gekte en het jaarlijkse circus rondom ‘onderhandelen’ en contracteren.

Discussie is er in het begin van het jaar ook al over het feit dat minderjarigen geen alcohol meer mogen kopen, bezitten of in het openbaar gebruiken (zie Achter het Nieuws). De weerstand hiertegen is groot. Misschien komt dat omdat de schade van te veel alcoholgebruik minder eenduidig is dan bij bijvoorbeeld roken. Opvallend is dat artsen het lastig vinden alcoholgebruik ter sprake te brengen (zie MC 15/2013: 795 en volg onze nascholing daarover). De motivatie van kinderarts Van der Lely om alcoholgebruik bij kinderen te bestrijden spreekt aan. Dat de meeste artsen zelf graag een glas drinken mag geen reden zijn om zijn pleidooi niet te ondersteunen.

Hans van Santen, huisarts en hoofdredacteur

Volg Hans op Twitter: @hansvansantenMC

zorgverzekeraars
  • Hans van Santen

    Hans van Santen (1960) was van 2012 tot 2018 hoofdredacteur van Medisch Contact. Hij praktiseert als huisarts in Velp, waar hij sinds 1988 gevestigd is.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.