Hoofdredactioneel
Hoofdredactioneel

Reclame - hoofdredactioneel

5 reacties

Tijdens het dagenlang luisteren naar de Top 2000 aan het einde van 2013 werd ik getriggerd door de eindeloze reeks reclames van zorgverzekeraars. Er ging werkelijk geen reclameblok voorbij zonder. Daarbij passeerden onder andere reclames voor polissen voor vegetariërs, niet-rokers, hoogopgeleiden en bewegers, maar anderzijds ook van een verzekeraar die juist adviseerde om niet voor een budgetpolis te kiezen, omdat je toch graag zelf wilt kiezen naar welke arts of welk ziekenhuis je gaat. Aan deze overdosis van reclames heb ik me nogal geërgerd. En me sterk afgevraagd wat de patiënt of de verzekerde hiermee opschiet en of de zorg hier beter van wordt.

De discussie of we met deze gekkigheid door moeten gaan, is wat mij betreft aan de orde. Nu de zorgverzekeraars in toenemende mate een soort uitvoeringsorgaan van overheidsbeleid lijken te worden, maar wel allemaal op hun beurt met tienduizenden zorgaanbieders jaarlijks contracten moeten sluiten, moet de bedoeling van de (gereguleerde) markwerking in de zorg opnieuw beoordeeld worden. In ieder geval is de zorg er niet goedkoper van geworden, weten we inmiddels. De eerlijkheid gebiedt echter ook te zeggen dat er wel het nodige op gang is gekomen door de introductie van de marktwerking: zo heeft de aandacht voor kwaliteit en openheid over prestaties een forse impuls gekregen. Het veld lijkt wakker geschud. Dat is winst. Maar nu is het tijd ons te ontdoen van de bijverschijnselen van deze ontwikkeling, zoals de indicator-gekte en het jaarlijkse circus rondom ‘onderhandelen’ en contracteren.

Discussie is er in het begin van het jaar ook al over het feit dat minderjarigen geen alcohol meer mogen kopen, bezitten of in het openbaar gebruiken (zie Achter het Nieuws). De weerstand hiertegen is groot. Misschien komt dat omdat de schade van te veel alcoholgebruik minder eenduidig is dan bij bijvoorbeeld roken. Opvallend is dat artsen het lastig vinden alcoholgebruik ter sprake te brengen (zie MC 15/2013: 795 en volg onze nascholing daarover). De motivatie van kinderarts Van der Lely om alcoholgebruik bij kinderen te bestrijden spreekt aan. Dat de meeste artsen zelf graag een glas drinken mag geen reden zijn om zijn pleidooi niet te ondersteunen.

Hans van Santen, huisarts en hoofdredacteur

Volg Hans op Twitter: @hansvansantenMC

zorgverzekeraars
  • Hans van Santen

    Hans van Santen (1960) was van 2012 tot 2018 hoofdredacteur van Medisch Contact. Hij praktiseert als huisarts in Velp, waar hij sinds 1988 gevestigd is.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • E.J. Pieper

    huisarts, BUREN GLD

    Reklameblok; Van Santen werd getriggerd (hoofdredactioneel 9 januari) door de reclames voor zorgpolissen op de radio in december. Ik was verbaasd maar vond het prachtig. Een show voor de consument die keuze wenst. Onze patiënten zijn consumenten en w...ensen niet alleen keuze uit verschillende mogelijkheden hun ziekte te behandelen (shared decision making). Buiten de spreekkamer heeft zij/hij recht op de keuze uit verschillende polissen. Zij kiest ook de auto die bij zijn budget past en de huwelijkspartner die het leukst is. Dat is goed zo en heet vrijheid. Niet meer door laten triggeren maar erom lachen en hopen dat de patiënt minder snel naar een alternatieve en minder veilige zorgverlener gaat.

  • J.C. van der Molen

    huisarts, AMERSFOORT

    Primaire ziektewinstverdubbelaars...

  • G K Mitrasing

    Vogelvrije Huisarts, Heerhugowaard

    De vraag die Van Santen niet stelt: “is het nodige op gang gekomen door de introductie van de “marktwerking” of ondanks?” Er zijn enorme veranderingen aan de gang van de machtsmechanismen in de maatschappij en daarmee ook in de zorg. De introductie ...van het zorgstelsel werd door de SER afgeraden en de RvS was niet minder negatief. Sindsdien kijken we tegen de meest zotte frames van lobbygroepen die beweren dat dit zorgstelsel het beste is wat Nederland overkwam.
    Als we het toch over reflectie mogen hebben. Koepels als LHV en OMS zijn sindsdien bezig de zwakke dijken die het tegen de overmacht van het “schadeverzekeraars geld” heeft opgeworpen, te ontmantelen. De schadeverzekeraars hebben die verdedigingswerken met de trefzekere wapens van de afpersing(wurgcontracten, gelegaliseerd door de politiek)) gebombardeerd en de bestuur koepels hebben geholpen die te beslechten door ze van binnenuit op te blazen.
    Ik verwacht niet dat de veranderingen voor artsen vanuit de koepels zullen komen. Deze hebben een uitgeputte boodschap, die niets nieuws genereert. Het fundamentele probleem van de koepels is dat ze techno bureaucratisch vergif consumeren als ware het heilzaam voedsel. Neem bijvoorbeeld de toepassing van de neoliberale politiek, die NZa, ACM, VWS en CVZ hartstochtelijk, op commando van zorgverzekeraars, prediken. Dit Kwartet is rigoureus dicterend en de Overheid speelt daarbij een fundamentele rol. Zorgverleners – en niet alleen artsen – krijgen dit recept opgelegd, en beschikken op bestuurlijk niveau zelfs over enige vurige, zeer overtuigde “advocaten” die beweren dat dit de redding van de Nederlandse gezondheidszorg zal zijn.
    Een gezondheidszorg die verdwijnt als subject van de economie en deze verandert in de rechter en gendarme, in de politieagent die elke rebellie afstraft van de kant van de zorgverleners en patiënten. Sinds 2006 is er waarschijnlijk méér dan 40 miljard Euro verspild en blijf het daarom herhalen: “Niet de zorg is duur maar het zorgstelsel”.

  • S.S. Klop

    Em.Internist, WINSCHOTEN

    Ik heb begrepen , dat de reclame campagnes van de zorgverzekeraars bij elkaar zo'n 35 miljoen Euro hebben gekost in de afgelopen maanden. En dan nog maar te zwijgen over sponsoren van voetbalclubs etc. Geen wonder dat de zorg kosten toenemen.

  • C.J. Dekker

    huisarts, URK

    Spilzieke zorgverzekeraars: de regie niet waardig.

    Zorgverzekeraars geven per jaar ruim 540 miljoen euro uit om nieuwe klanten te trekken (De Telegraaf, 14-10-2013). Klanten die van andere verzekeraars moeten komen. Maar de marktaandelen blijven red...elijk stabiel. Weggegooid geld dus. Geld waarmee de jaarpremie die de burger moet betalen 32 euro zou kunnen dalen. Of waarvan 5 streekziekenhuizen een jaar draaiend kunnen worden gehouden. Of 30 verpleegtehuizen of 35 verzorgingstehuizen.
    Van het geld van twee jaar van deze spillage kan een groot academisch ziekenhuis, zoals het Universitair Medisch Centrum Groningen, zelfs een jaar alle zorg bieden. De overheid heeft verzekeraars de regie in de zorg gegeven. Zij blijken deze regie niet waardig. Het zou zorgverzekeraars verboden moeten worden, premiegelden te verspillen aan zinloze reclamecampagnes.

    Cees Dekker, huisarts te Urk

    ------------------------------------------------------------------------Verantwoording:

    Gemiddeld jaarbudget streekziekenhuis van ca 200 bedden 100 miljoen euro
    Budget UMCG, 2012: (jaarverslag 2012) 1.023 miljoen euro
    Budget verzorgingstehuis Talmahof 16,5 miljoen euro
    Budget verpleegtehuis Talmahof 18 miljoen euro
    (Jaarverslag oude en nieuwe land)

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.