Inloggen
Hoofdredactioneel
Hoofdredactioneel

Let op: langere remweg

1 reactie

De automobilisten onder u zullen de borden weleens gezien hebben die aanduiden dat de remweg verlengd is door bijvoorbeeld een nieuw wegdek. De remweg is officieel de afstand die een auto nog aflegt na het maken van een noodstop. Met natuurkunde vond ik dit altijd al moeilijke berekeningen, vandaar dat ik het nog eens opgezocht heb.

Met 50 km/uur is de remweg zo’n 15 meter, met 80 km/uur ruim 30 meter en bij 120 km/uur zo’n 70 meter. Dat is dan uitgaand van de meest optimale reactietijd van 1 seconde bij een fitte automobilist en een droge ondergrond, dus als u met enige slaapdeprivatie na een nachtdienst over een natte A- of N-zoveel naar huis rijdt, kunt u daar een factor 1,6 aan toevoegen. Momenteel bevinden we ons op coronagebied in een Lamborghini die met een duizelingwekkende vaart op een codezwart­afgrond afrijdt, afgaande op de TomTom die zorgmedewerker heet. Terwijl het kabinet de besmettingssnelheid wil afremmen door de horeca om 20.00 uur te sluiten en evenementen te verbieden, gaan diverse ziekenhuizen alvast oefenen met ic-triage.

We zitten in een Lamborghini die op de afgrond afrijdt

De dag die we nooit hoopten te beleven, zou zomaar eens werkelijkheid kunnen worden als we niet snel onder de 20 duizend besmettingen per dag duiken (ter vergelijking: dit waren er in China afgelopen week gemiddeld 30 per dag). Ook in Duitsland lopen de besmettingen op, maar lang niet zoveel als bij ons. Op blz. 10 leest u een interview met arts-microbioloog Alex Friedrich, die het UMCG verruilde voor het Universitäts­­klinikum Münster, net over de grens in Noordrijn-Westfalen. Die regio alleen heeft al 6500 ic-bedden en de electieve zorg loopt gewoon door. Jaloersmakende berichten als ik denk aan mijn eigen ok-dag van vorige week die niet kon doorgaan. Zolang we het nog moeten doen met onze huidige capaciteit zullen we harder op de rem moeten trappen om de zorgmedewerkers die er nog zijn te behouden voor de toekomst.







vaccinatie Duitsland covid-19
  • Bertho Nieboer

    Gynaecoloog Bertho Nieboer (1977) is sinds 2019 hoofdredacteur van Medisch Contact. Hij is verbonden aan het Radboudumc, waar hij staflid obstetrie en gynaecologie is. Nieboer promoveerde in 2012 op het onderwerp minimaal-invasieve chirurgische ingrepen.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • V. Blum

    sportarts n.p., Haarlem

    V. Blum#xvbs@icloud.com#Haarlem #sportarts n.p.#optinsubscribe:y#optinentrysubscribe:y#

    26-11-2021 14:29

    Tsja, je kunt handiger omgaan met het verplegende ic-personeel. Als ik het goed begrijp vormen zij momenteel de bottle neck in de zorg. Door de corona-crisis zijn ze veel bezig met voor ic-begrippen erg lang liggende patiënten. Op zich is de zorg v...oor corona-patiënten vrij eentonig. Een mogelijke oplossing: maak verspreid over het land een paar gespecialiseerde ic’s voor corona patiënten. Je kunt een heleboel werk laten doen door minder hoog opgeleiden. De gespecialiseerde ic-verpleegkundigen superviseren. Weg bottle neck, minder gedoe rond de corona. Geen lock down.

    Tsja, je kunt handiger omgaan met het verplegende ic-personeel. Als ik het goed begrijp vormen zij momenteel de bottle neck in de zorg. Door de corona-crisis zijn ze veel bezig met voor ic-begrippen erg lang liggende patiënten. Op zich is de zorg voor corona-patiënten vrij eentonig. Een mogelijke oplossing: maak verspreid over het land een paar gespecialiseerde ic’s voor corona patiënten. Je kunt een heleboel werk laten doen door minder hoog opgeleiden. De gespecialiseerde ic-verpleegkundigen superviseren. Weg bottle neck, minder gedoe rond de corona. Geen lock down.

    [Reactie gewijzigd door Blum op 26-11-2021 14:39]

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.