Hoofdredactioneel
Hoofdredactioneel

Een nieuwe kijk door het bankroet

1 reactie

De emoties van patiënten en medewerkers rondom het faillissement van de IJsselmeerziekenhuizen en MC Slotervaart kwamen indringend onze huiskamers in: boosheid, frustratie, verdriet en verontwaardiging.

Over hoe het zover heeft kunnen komen, gaan vele verhalen: hoge kosten van ingehuurd personeel, de rol van de zorgverzekeraars, wanbeleid, kwaliteitsproblemen, gegraai van de eigenaren en niet te vergeten de marktwerking.

Het is te hopen dat er een grondige analyse volgt. Die is niet alleen van belang voor de ‘afhandeling’ van deze ingrijpende casus, maar vooral ook om een goed inzicht te krijgen in de complexiteit van de ziekenhuiszorg in Nederland. Want die complexiteit, de ondoorzichtigheid van de organisatie en van de financiering van ziekenhuizen, is één van de oorzaken dat vernieuwingen in de zorg zo moeizaam van de grond komen. Kijk maar naar de samenwerking tussen eerste en tweede lijn, anderhalvelijnszorg en substitutie.

De belangen van de ‘gevestigde orde’ zijn groot

De realiteit is dat de belangen van de ‘gevestigde orde’ groot zijn. Er zijn veel partijen die belang hebben bij het behouden van de status quo. Daar bedoel ik zeker niet alleen de ziekenhuizen mee. Ziekenhuizen, hun bestuurders en hun professionals voelen – gelukkig – een grote verantwoordelijkheid voor de zorg voor hun patiënten. De druk om alles beter en goedkoper te doen, is groot. Voor grote veranderingen is weinig ruimte en het risico ervan is vaak slecht in te schatten. De partijen om zo’n ziekenhuis heen – toeleveranciers, kwaliteitsorganisaties, cateraars – verdienen er een goede boterham aan en zien liever groei dan krimp. Zorgverzekeraars willen wel graag die substitutie naar de eerste lijn en anderhalvelijnszorg, maar die wens is toch vooral financieel gedreven. Een bredere visie op het echt anders inrichten van de zorg ontbreekt meestal. Hopelijk levert een grondige analyse van wat er misging bij de ziekenhuizen van de MC Groep het momentum op om echt anders naar de (ziekenhuis)zorg te kijken. Als dat zo is, is het toch niet allemaal voor niets geweest.

  • Hans van Santen

    Hans van Santen (1960) was van 2012 tot 2018 hoofdredacteur van Medisch Contact. Hij praktiseert als huisarts in Velp, waar hij sinds 1988 gevestigd is.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Suzanne Witjes

    Orthopeed, Den Bosch

    Een prachtige beschouwing op de gebeurtenis van vorige week. Verder kijkend dan de emoties denk en hoop ik ook dat het samenspel van alle meespelende factoren nu eens goed aan het licht zullen worden gehouden. Het vallen van deze ziekenhuizen zou wel... eens een signaal kunnen zijn richting (en symbolisch kunnen staan voor) de hele Nederlandse gezondheidszorg: het valt of staat met de nodige veranderingen waarbij kreten als 'de juiste zorg op de juiste plaats', 'multidisciplinaire samenwerking' en de 'patient centraal' hol blijven als ze niet daadwerkelijk worden gefaciliteerde en nagestreefd...

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.