Hoofdredactioneel
Susanne van der Velde
Susanne van der Velde
2 minuten leestijd
Hoofdredactioneel

De stress van tucht

2 reacties

De meeste artsen deugen. Vrijwel iedere arts zal zijn uiterste best doen voor zijn patiënt en werkt vanuit de beste intenties. Dan is het heel wrang om, soms jaren later, een dikke aangetekende brief te krijgen met daarin een officiële tuchtklacht van een patiënt. Dat zaait twijfel en onrust.

Die ene negatieve respons van een patiënt kan alle honderden positieve beoordelingen van andere patiënten overschaduwen en onzeker maken. En vervolgens het gedrag in de spreekkamer beïnvloeden. Toch maar die extra scan, dat extra bloedonderzoek, extra consultje, nog maar een controle. Alles om niet nog een keer zo’n enge brief te krijgen. En zelfs zonder ooit een officiële klacht te hebben gehad, zijn er legio artsen die uit angst voor het tuchtrecht buigen voor het dreigement ermee. Want het tuchtrecht zelf wordt vaak al als straf ervaren, onafhankelijk van de uitspraak. Het werkt defensieve geneeskunde in de hand.

Deze week de uitkomsten van onze enquête over tuchtrecht, waaraan meer dan 6800 artsen meededen. Opvallend is dat veel artsen gebukt gaan onder de angst voor tuchtrecht, terwijl de kans op een gegronde tuchtklacht objectief gezien zeer klein is. In 2023 zijn er op de 77.450 BIG-geregistreerde artsen die Nederland telt slechts 205 tuchtklachten behandeld, waarvan 94 (deels) gegrond waren.

De cijfers en persoonlijke verhalen in het artikel liegen er niet om. Twee derde voelt frustratie over het tuchtrecht, ruim de helft heeft er angst voor en die angst is zelfs groter bij artsen die nog nooit een tuchtklacht hebben gehad. En bijna de helft van de artsen (48%) vraagt extra onderzoeken aan, verwijst sneller door of overbehandelt, vanwege die angst.

De vraag is of het tuchtrecht zijn doel niet volledig voorbijschiet

De vraag is of het tuchtrecht zijn doel (het verhogen van de (individuele) kwaliteit van zorg) niet volledig voorbijschiet. Twee derde van de artsen vindt in ieder geval dat de nadruk te veel ligt op straffen in plaats van leren.

Een oplossing kan zijn dat een klacht eerst via een klachten­commissie behandeld wordt, wat 91 procent van de respondenten toejuicht. Er kan dan laagdrempelig een gesprek tussen arts en patiënt in het bijzijn van een klachtenfunctionaris plaats­vinden over wat er is gebeurd, wat de bedoeling was en hoe het anders is gelopen. Door de dialoog zal niet alleen de patiënt zich beter gehoord voelen en de arts meer openstaan om te leren, we besparen ook veel geld aan overdiagnostiek en overbehandeling doordat vele artsen niet meer gebukt gaan onder de stress van tucht.

Luister ook naar de wekelijkse podcast van Medisch Contact.

  • Susanne van der Velde

    Susanne van der Velde is chirurg en sinds september 2024 hoofdredacteur van Medisch Contact.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • B.C. Maats

    Huisars, Gorredijk

    Als huisartsen worden wij gevraagd dappere dokters te zijn en het gesprek aan te gaan met patiënten om onnodige behandelingen te voorkomen. Het zou goed zijn als ook in het RTC dappere huisartsen zouden zitten die rekening houden met de soms onmogeli...jke eisen die patiënten aan ons te stellen en niet alleen de aangeklaagde huisarts kritisch bevragen maar ook de klager.
    Wordt het niet tijd om een gesprek tussen arts en klager verplicht te stellen alvorens de arts op de beklaagdenbank neer te zetten? Het zou menig arts een verloren jaar besparen!

  • F.B. van de Weg

    Revalidatiearts, Goes

    Bovenstaande vraag stellen, beste hoofdredacteur, is hem beantwoorden. Ik heb zelfs meegemaakt dat bij kwaliteitsvisitaties een hele vakgroep verlamd was door angst (...). Met alle negatieve gevolgen voor de zorg van dien.

    En dan die naam, hé! Bi...j "tucht" denk ik aan negentiende-eeuwse heropvoedingskampen in Drenthe, of het leven uit de boeken van Charles Dickens. Aan middeleeuwse kloosters, misschien.

    Wat dachten jullie van "beoordelingscommissie medisch handelen" ?

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.