Blogs & columns
Ivan Wolffers
3 minuten leestijd

Vergoedingenoverzicht

1 reactie

Uit onderzoek zou blijken dat niet de optimisten onder ons het langst leven. Ze hebben maar liefst 10 procent meer kans eerder te overlijden. Juist de mensen die sombere verwachtingen hebben ten aanzien van de toekomst leven het langst. Dat is wel heel somber nieuws. Juist omdat ik probeer alles zo luchtig mogelijk te bekijken en me niet gek wil laten maken door vervelende bloeduitslagen of scans.

Stel dat ik toch geluk heb en het nog een tijdje red, dan loop ik de kans over te blijven met een groep chagrijnige en kankerende mensen van mijn eigen leeftijd. Die worden oud en misschien zijn ze er niet eens blij mee.


Als ik wat aan zelfonderzoek doe, merk ik overigens dat ik ook wat meer een brompot aan het worden ben. Bij mijn post zat het vergoedingenoverzicht van mijn ziektekostenverzekeraar. Ik moet 350 euro betalen (mijn eigen risico) vanwege een apothekersrekening van 358,50. Ik ken die 24-uursapotheek De Brug helemaal niet, weet niet waar hij zit, ben er nooit geweest en kan me ook niet herinneren dat ik op 11 januari ergens medicijnen voor kreeg.

Ik pak de telefoon. Ik moet mijn klantnummer geven en ook mijn burgerservicenummer voor ik los mag barsten.

‘Wat is dat voor rekening?’ vraag ik vriendelijk, maar onder mijn vraag schuilt de ergernis.

‘Van apotheek De Brug voor uw Zoladex’, antwoordt de dame vriendelijk.

‘Ik heb helemaal geen Zoladex gehad op 11 januari’, zeg ik verontwaardigd.

‘Dan moet u even contact opnemen met uw apotheek’, legt ze uit.

‘Maar De Brug is mijn apotheek niet. Ik weet niet eens waar die zit’, mopper ik. ‘Geef maar iemand op uw afdeling die verantwoordelijk is voor klachten.’

‘Daar kunt u een mail voor schrijven’, zegt ze.

‘Nou, geef me dan de naam van het hoofd van die klachtenafdeling maar’, eis ik.

‘Er werken verschillende mensen op de afdeling waar klachten beantwoord worden, en ik weet niet wie uw klacht zal gaan behandelen.’

‘Ik wil gewoon het hoofd’, zeg ik. ‘Ik heb op 31 december 2012 een Zoladex-prik gehad. Daarvoor hoef ik geen eigen risico te betalen omdat het in 2012 gebeurde. Ik ga niet zelf naar een apotheek zoeken om te vragen hoe dat zit met die datum. U verzorgt die betalingen voor me, en u moet dus voor me opkomen.’

‘Daar kan ik u niet bij helpen’, zegt ze.

Ineens ben ik een boze aanhanger van de 50+-partij geworden,

iemand die zich aan alle kanten geflest voelt door mensen die voortdurend veranderen wat goed was, iemand die niet belangrijk genoeg meer is om behoorlijk door een verantwoordelijke te woord gestaan te worden, iemand die dan wel mondig is maar zijn stem niet mag verheffen, en die ook niet zelf bedacht heeft dat hij kanker wil en klant moet worden bij een gezondheidszorg waar alles goedkoper moet. Kortom, een zeurpiet eersteklas, zo’n type waar ik een vreselijke hekel aan heb.


‘Laat maar’, zeg ik plotseling en breek het gesprek af. Ik zal dit jaar heus nog wel genoeg rekeningen indienen om het eigen risico drie, vier, vijf keer te boven te gaan, zodat ik het zelf niet echt financieel zal voelen, maar ik voel wel iets anders. Machteloosheid en groeiende ergernis over mensen aan telefoons van verzekeraars, nutsbedrijven, zorginstellingen waar we al maar afhankelijker van worden, maar die ons niet belangrijk lijken te vinden.

Maar wie weet is het bewust beleid: iedereen boos maken en op stang jagen, zodat we een negatieve houding krijgen ten aanzien van wat ons allemaal nog in de toekomst boven het hoofd hangt. Dan hebben we tenminste de pech dat we wat langer leven.

Ivan Wolffers is arts, wetenschapper en schrijver.

Alle columns van Ivan Wolffers


<b>Download het artikel (PDF)</b>
  • Ivan Wolffers

    Ivan Wolffers is arts, wetenschapper en schrijver. Zijn ziekte, prostaatkanker, heeft zijn werk- en levenslust niet getemperd, wel zijn inzicht vergroot in de relatie tussen arts en patiënt: een wereld van verschil. Van 2010 tot 2016 schreef hij hierover columns voor Medisch Contact. Deze zijn gebundeld in het boek Kanker en Smiley's.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • C. van Lintel

    arts M&amp;G, voorheen adviserend geneeskundige bij een Zorgve, BREDA

    Ivan Wolffers krijgt een rekening gepresenteerd voor het geneesmiddel Zoladex. Hij kan zich echter niet herinneren dat hij op de dag die op de nota staat, dat middel op de poli toegediend heeft gekregen. Hij wordt er bijna moedeloos van en voelt zich... machteloos door de bureaucratie die heerst in de Zorg. Wat hem overkomen is, is echter geen onbekend fenomeen in de Zorgwereld. Wat hier speelt, is de zogenaamde U-bocht. Geneesmiddelen, zoals Zoladex, maar ook vele andere, die op de polikliniek van het ziekenhuis worden toegediend, vallen in principe onder het budget van het ziekenhuis en dienen uit dat budget vergoed te worden. Maar als de specialist een recept uitschrijft en toestuurt aan een gelieerde apotheek wordt het op kosten van de Zorgverzekeraar op de poli afgeleverd. Voor de invoering van het eigen risico merkte de patiënt hier niets van, maar nu komt het boven tafel. Minister Borst heeft nog geprobeerd om het voorschrijven van medicatie door de specialist te beperken tot alleen het ziekenhuis. Die actie heeft het toen niet gehaald. Maar terug naar het heden. Het getuigt inderdaad wel van armoede dat de Zorgverzekeraar van Ivan Wolffers hier geen actie op onderneemt en hem letterlijk in de kou laat staan, temeer daar die Zorgverzekeraar het zo kan terugvorderen bij het betreffende ziekenhuis. Maar ja, zullen de managers bij die Zorgverzekeraar zeggen, het gaat om peanuts. Klant- of liever patiëntvriendelijk is het in ieder geval niet.

    Cees van Lintel, arts M&G, voorheen adviserend geneeskundige bij een Zorgverzekeraar

    [Reactie gewijzigd door op 16-04-2013 02:00]

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.