Solidariteit, een vergeten groente
7 reactiesOnlangs interviewde ik Heleen Dupuis, emeritus hoogleraar medische ethiek en politica, voor online tv-platform Café Weltschmerz.
Haar kritische opmerking over de vanzelfsprekendheid waarmee mensen vinden dat ze recht hebben op dure zorg, laat me nog steeds niet los: ‘In feite moet je zelf ook solidair zijn door niet als zieke het onderste uit de kan te willen. Ik zou het zelf niet durven vragen voor mijzelf: zes ton voor een jaar extra leven. Ik vind het echt buitensporig’, aldus Dupuis voor de camera.
In een tijd waarin de zorg onder druk staat en de kosten de pan uit rijzen, is dit misschien wel de belangrijkste integriteitsvraag: welke verantwoordelijkheid heb je als individuele burger als het gaat om het begrip solidariteit. Dus bij het claimen van exorbitant dure interventies met relatief weinig winst.
Waarom is solidariteitsgevoel tegenwoordig een soort vergeten groente geworden? Voor solidariteit is een bepaalde mate van gemeenschapszin onontbeerlijk. Beseffen dat de orde en de samenhang van de maatschappij mede afhangt van het dienen van het belang van de ander. Maar daar wringt nou net de hedendaagse schoen, want gemeenschapszin is sinds de jaren zestig-zeventig van de vorige eeuw helaas niet meer vanzelfsprekend. Oorspronkelijke structuren zijn verbleekt en de wereld is digitaal, grenzeloos, oneindig geworden. Wat ons als verslaafde consumenten vooral verbindt, zijn McDonald’s, H&M, Netflix en wat voetbalwedstrijden. Afgericht in een vrijemarkteconomie gaan we voor meer, groter, harder en sneller. De patiënt van nu is opgegroeid met de overtuiging dat een mensenleven – zeker als het zijn eigen leven is – ‘onbetaalbaar’ is en dat niet-behandelen eigenlijk geen optie is.
Gemeenschapszin is helaas niet meer vanzelfsprekend
Deze consumerende patiënt die overal recht op heeft, past naadloos in ons perverse zorgsysteem dat artsen en instellingen beloont als je mensen juist níet beter maakt en extra medicaliseert omwille van de jaarlijkse contracten met de zorgverzekeraar.
Een stapje terugdoen en afzien van een exorbitant dure behandeling met relatief weinig winst is dus nauwelijks im Frage. Dupuis loopt met haar terughoudendheid zelfs het risico dat ze een bezorgd kijkende psychiater aan haar bed krijgt om te beoordelen of ze wel wilsbekwaam is als ze de behandeling weigert.
Maar is het niet volstrekt logisch dat de 73-jarige Dupuis zich afvraagt of de zes ton voor een jaar extra leven, waar ze vanuit een bepaald gezichtspunt vast recht op heeft, niet beter kan worden besteed? Door de ‘verschotting en verpotting’, zoals ik dat noem, maken dergelijke overwegingen geen schijn van kans in het huidige zorgstelsel. De zorg is per deelsegment gebudgetteerd en al zou Dupuis haar zes ton willen schenken aan onderzoek naar early-onset dementie of kinderkanker, dan zou dat praktisch niet eens mogelijk zijn.
Kortom, de verweesde samenleving, de doorgeschoten individualisering, het bizarre recht op eeuwig leven en de hysterie van de vrijemarkteconomie als het gaat om de zorg, hebben ons solidariteitsprincipe bepaald geen goed gedaan. Ik denk eigenlijk dat de opmerking van Dupuis ons niet meer mag loslaten en dat we ons misschien iets meer mogen afvragen waartoe en waarheen?
download deze column (pdf)
Marlene vdTang
Huisarts, Leidschendam
Helemaal eens met de column, steeds vaker merk ik dat bijvoorbeeld oncologische patiënten tot in het oneindige worden behandeld, bijvoorbeeld met dure 3e lijns chemotherapie. Zorgt vaak wel voor verlenging van het leven, maar tegen welke prijs? Holle...nd van complicatie naar naar bijwerkingen en opnames. Kwaliteit van leven is vaak ver te zoeken. Tot vlak voor de dood scannen en niemand die het aan durft om met de (ontkennende) patiënt te gaan zitten en een gesprek over het levenseinde aan te knopen. Als specialisten maar blijven doorbehandelen is het voor de huisarts moeilijk om het gesprek te beginnen over het levenseinde. Of durven wij dat ook niet? Kortom belangrijk onderwerp: grenzen aan de zorg, welke ziekte het ook betreft.
J.A. Maring, samenwerkend solist
Huisarts, Tolbert
In tegenstelling tot invloedrijke professionele mopperaars aan wie de centrale boodschap van de column blijkbaar voorbijgaat, juich ik de kritisch vragenstellende Esther hier van harte toe. Haar analyse, samen met Dupuis, dat solidariteit een vergete...n begrip lijkt in ons dagelijks leven en (geldelijke) beslissingen rond medische behandelingen lijkt me to-the-point. Vragen om meer van deze groente: dat zouden meer mensen moeten doen.
Wim van der Pol
Apotheker niet praktiserend, Delft
Ik denk niet dat deze solidariteitshypothese in alle gevallen stand houdt. Vereist nadere uitwerking.
G K Mitrasing
Invloedrijke Mopperaar, Jumla
Stevig krabben zonder dat je probeert te begrijpen of weet waar het jeukt is als het registreren van symptomen en die vervolgens classificeren volgens dsm zonder ook maar iets van de patient te begrijpen...
Rustig wachtend op deel 2..
GJ Bonte
Eveneens professioneel mopperaar, maar zonder ook maar een greintje invloed., Dalfsen
Applaus!
Dolf Algra
commentator, opiniemaker zorg en sociale zekerheid, Rotterdam
Rake titel, rake overdenking, rake column. Van Fenema wordt steeds beter én raker. Mooi werk
G K Mitrasing
Invloedrijke Mopperaar, Jumla
"de verweesde samenleving, de doorgeschoten individualisering, het bizarre recht op eeuwig leven en de hysterie van de vrijemarkteconomie als het gaat om de zorg, hebben ons solidariteitsprincipe bepaald geen goed gedaan."
Een vrij mat negatief beel...d.. probeer eens beter te begrijpen wat er aan de hand is dan zou het nog wel eens een positiever beeld kunnen opleveren. Ik kijk al uit naar deel 2 als resultaat van dat proces.