Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Blogs & columns
Column

Sluikreclame

5 reacties

Gelukkig is de farmaceutische industrie vrijwel volledig gestopt met het volproppen van onze brievenbussen met de meest onnozele reclamefolders, die steevast ongelezen de oudpapierbak ingingen. Ook is de tijd bijna voorbij dat artsenvertegenwoordigers – later hernoemd tot productspecialisten of vicepresident regioadviseurs – zich door listig onderhandelen met secretaresses in onze agenda’s wisten te worstelen om ons vervolgens als kleuters voor te lezen uit fullcolourproductbrochures. En gelukkig ligt zelfs de tijd achter ons dat elke eindejaarsborrel in het ziekenhuis gesponsord werd door bevriende farmaceutische (of hulpmiddelen)fabrikanten.

Maar het is natuurlijk een illusie om te denken dat de afdeling Marketing van de farmabedrijven is blijven stilzitten. Grote geneesmiddelenfabrikanten besteden nog altijd jaarlijks meer geld aan marketing dan aan ontwikkeling van nieuwe producten. De modernere methodes om pillen en andere spulletjes aan de man te brengen zijn wel stukken geraffineerder. Een gerichte serie artikelen in de Libelle over cholesterol of postmenopauzale klachten is veel slimmer om patiënten te bewegen hun dokter te vragen het cholesterol te bepalen of pillen te starten. Evenzo leidt een artikeltje in Men’s Health over erectieproblemen tot een vrijwel onmiddellijke stijging in de vraag naar receptjes voor fosfodiësteraseremmers. En een flashy publicatie over robot­chirurgie in Quest kan de vraag van patiënten naar deze vorm van behandeling flink stimuleren. Een ander beproefd recept is het zogenaamd belangeloos ondersteunen van valpoliklinieken voor ouderen, waar uiteraard niemand de deur uitgaat zonder een receptje voor een osteoporosepil. Bij de ‘overgangspoli’ is het al niet heel anders.

Een gerichte serie artikelen in de Libelle is veel slimmer

Nog ingenieuzer zijn pogingen vaste voet aan de grond te krijgen in de elektronische patiëntendossiers. Die worden immers toe­nemend ‘verrijkt’ met beslissingsondersteuning, aangeprezen als een belangrijk middel om die stupide dokters toch vooral te herinneren aan het belang van een statine na een hartinfarct. Ik snap sowieso niet waarom we al die beslissingsondersteuning nodig hebben. Als je denkt dat professionals te dom of vergeetachtig zijn om hun werk gewoon goed uit te voeren, kun je ze maar beter helemaal van alle verantwoordelijkheden ontheffen.

Een computer die met ongevraagde pop-ups vertelt bepaalde medicatie vooral niet te vergeten, is natuurlijk een ideale manier om je pillen te pluggen. Dat dit niet denkbeeldig is, illustreert het Amerikaanse bedrijf Practice Fusion, een van de grootste leveranciers van elektronische patiëntendossiers voor huisartsen. Begin dit jaar werd het bedrijf veroordeeld tot een boete van 145 miljoen dollar, omdat het in de clinical decision tool van het dossier op listige wijze aanzette tot het voorschrijven van een bepaald soort opiaat, uiteraard gesponsord door de fabrikant van dit middel. Een ander voorbeeld is dat elektronische patiëntendossiers worden gebruikt om meer inzicht te krijgen in voorschrijfgedrag en praktijkvoering van artsen, zoals het door grote farma-industrieën gekochte Flatiron-programma, dat deze data uit de elektronische dossiers verzamelt, uiteraard tegen een zacht prijsje voor ziekenhuizen.

We hoeven ons geen illusie te maken: het verkopen van zoveel mogelijk pillen voor zoveel mogelijk geld blijft het hoofddoel van de farma-industrie. Dat is allemaal prima, zolang medische professionals zich dat voortdurend blijven realiseren en zich op zo groot mogelijke afstand van de verkoopafdeling van die bedrijven weten te houden. 

lees meer van marcel levi
medicatie
  • Marcel Levi

    Marcel Levi is internist en sinds 1 januari 2017 CEO van het University College London Hospitals (UCLH). Daarvoor was hij bestuursvoorzitter van het AMC.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • G K Mitrasing, Huisarts, Amsterdam 05-10-2020 21:01

    "Ook zo gezellig die farmaceuten bezoekers aan de POH-somatiek..."

  • G K Mitrasing, Huisarts, Amsterdam 05-10-2020 21:01

    "Ook zo gezellig die farmaceuten bezoekers aan de POH-somatiek..."

  • Anne-Marie van Dam, Psychiater, Amsterdam 02-10-2020 23:26

    "Farmaceutische bedrijven proberen nu ook via de verpleegkundigen invloed te verkrijgen. Trainingen met lunches geven, depotpreparaten waarvoor je een diploma ( van de fabrikant) moet halen voor je het mag geven etc.
    Inderdaad, nooIt vergeten : hun primaire goal is winst maken. Maar wees daar dan ook transparant over. "

  • Franc de Korte, Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, Den Haag 02-10-2020 18:47

    "Marcel Levi zegt vaak rake dingen, maar de vergelijking die hij nu maakt valt niet te rijmen met wat er in de wereld gaande is. Artsen, ziekenhuizen en de geneesmiddelenindustrie werken dag- en nacht samen om de pandemie het hoofd te bieden. Levi weet als geen ander wat de impact is van de coronapandemie op onze gezondheidszorg en economie. Contacten tussen artsen en geneesmiddelenbedrijven zijn juist broodnodig en in het belang van ons allemaal. Zou dat dan alleen maar zijn om marketingtechnische redenen? In het huidige tijdsgewricht draait het juist om samenwerking. Innovatieve geneesmiddelbedrijven en ziekenhuizen werken samen om geneesmiddelen te ontwikkelen. Belangrijk om daarbij op te merken is dat veel innovatieve geneesmiddelen juist in ziekenhuizen (zoals die waar Marcel Levi de baas van is) worden getest en geïntroduceerd. Denk hierbij aan immuno-, cel- en gentherapie. De klassieke artsenbezoeker heeft plaatsgemaakt voor een inhoudelijke gesprekspartner. Deze productspecialist is geen verkoper van zalfjes, pilletjes en poedertjes, maar de linking pin tussen zorgverleners en geneesmiddelbedrijven. Kennisuitwisseling is daarbij onverminderd van belang. Of is dat ook sluikreclame?"

  • Wim van der Pol, Apotheker n.p., delft 01-10-2020 16:39

    "Farma-ethiek als reactie op sluikreclame? Een leerstoel zou wellicht uitkomst bieden. Levi noemt voorbeelden van sluik maar er zijn er veel meer. Specialisten die een bepaald percentage van hun "omzet" uitgekeerd kregen om "leuke" dingen te doen. Toen ik daar achter kwam en probeerde om dit deel van het marketingbudget over te laten hevelen naar het salesbudget teneinde nog meer korting te bedingen, leidde die actie tot scheve gezichten. Het gevolg was wel dat ik van alle farmaceutische bedrijven meer transparantie ben gaan eisen. Follow the money. Genoeg om een leerstoel van te financieren."

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.