Blogs & columns
Miquel Ekkelenkamp
Miquel Ekkelenkamp
2 minuten leestijd
Column

Probeer het eens bij Gerard Joling

1 reactie

Af en toe word ik benaderd door een collega die een probleem ziet in de geneeskunde, en me voorstelt daar een column over te schrijven. Dat is aandoenlijk, want het tekent de misconceptie dat wat ik schrijf dingen doet veranderen in de echte wereld. Anderzijds is het invoelbaar: u en collega-abonnees zijn misschien met minder dan de Ronaldo-volgers op Instagram, maar u vormt een aantrekkelijke doelgroep. Mobiliseer 50 duizend Nederlandse artsen en je kunt een stevige vuist maken.

Maar dan moet je die vuist wel richting geven, liefst met een ondubbelzinnige boodschap die bovenal kort is. Dat mijn columns daar niet aan voldoen merkte ik afgelopen april, toen ik schreef over de demografische selectie bij geneeskunde en de vinkjes van Joris Luyendijk. Helaas bleek zelfs Luyendijk zelf niet verder gekomen dan de derde zin; hij interpreteerde hem niet helemaal zoals de bedoeling was en begon met wat internetintimi een tirade op LinkedIn. Geen zorgen: LinkedIn is een net medium en ziektes werden me niet toegewenst. Maar zelfs als ze je wel begrijpen, kunnen lezers het gewoon oneens met je blijven. Zo gingen bepaalde Twittergebruikers uit hun plaat na mijn voorspelling dat de opwarming van de aarde ons vatbaarder zal maken voor schimmelinfecties.

Allerbelangrijkste is echter dat eenieder zijn of haar aandacht moet verdelen over vele media. Hoeveel tijd besteedt een abonnee aan mijn column, als die überhaupt wordt gelezen? Het ontbreekt ons op dit moment aan een goede maat daarvoor.

Mobiliseer 50 duizend Nederlandse artsen en je kunt een stevige vuist maken

Bij dezen dan een poging. Je zou eenheden van aandacht kunnen meten als fracties van de totale beïnvloeding van één persoon, waarbij je de totale aandacht van één mens op 1,0 aandachtseenheden (AE’s) stelt. Als iemand zich door vier personen laat beïnvloeden, schenkt hij elk van hen dus 0,25 AE’s. Vooral om sociale media op waarde te kunnen schatten zijn AE’s cruciaal. Hoeveel AE’s krijgt Gerard Joling bijvoorbeeld van zijn half miljoen volgers op Instagram?

Dit bepaal je door eerst vast te stellen hoeveel er in totaal wordt gevolgd, ofwel: hoeveel ‘volgers’ vormt één gebruiker? Instagram doet daar mysterieus over, maar met wat moeite kun je het uitrekenen. Marketeer Hubspot verdeelde de gebruikers van Instagram in strata met aantallen volgers. 53,6 procent van de gebruikers zou nul tot duizend volgers hebben, 38 procent duizend tot tienduizend, 6,2 procent tienduizend tot 50 duizend, 0,94 procent 50 duizend tot 100 duizend, 0,90 procent 100 duizend tot 1 miljoen, 0,15 procent meer dan 1 miljoen en 0,01 procent meer dan 10 miljoen.

Als we alleen het minimum in die inter­vallen nemen, heeft elke Instagramgebruiker gemiddeld ((53,6 x 0) + (38% x 1.000) + (6,2% x 10.000) + (0,94% x 50.000) + (0,90% x 100.000) + (0,15% x 1 miljoen) + (0,01% x 10 miljoen)) / 100% = 4780 volgers. De volgers en gevolgden zijn dezelfde mensen, dus dat betekent dat elke gebruiker gemiddeld 4780 anderen moet volgen. Jezelf laten beïnvloeden kan een dagtaak worden.

Eén volger is dus één 4780ste AE. Met zijn half miljoen volgers heeft Gerard Joling dus maximaal honderd AE’s te pakken: het equivalent van honderd fulltime door hem beïnvloede personen. Vroeger noemden we dat stalkers, en het is nog best een indrukwekkend aantal. Mocht u dus een goede oplossing hebben voor een probleem in de geneeskunde, overweeg die dan ook eens bij Gerard te pitchen. 

Meer van Miquel Ekkelenkamp

  • Miquel Ekkelenkamp

    Miquel Ekkelenkamp werkt als arts-microbioloog in het UMC Utrecht. Onder de naam Miquel Bulnes schreef hij al verscheidene romans. Ekkelenkamp was al eerder (2011-2012) columnist voor Medisch Contact.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.