Blogs & columns
Column

Presenteer de rekening

9 reacties

De laatste weken voor de vakantie zit mijn poli altijd bomvol met patiënten die ‘echt nog even gezien moeten worden’. Op zo’n dag met vrijwel alleen maar spoedpatiënten valt de patiënt die bijna klachtenvrij is, in het bijzonder op.

Vandaag zag ik ook weer zo iemand: ‘Tja dokter, heel gek, maar de klachten zijn eigenlijk sinds een week bijna weg, het gaat nu heel goed met mij.’ Hij kwam om een lumbale hernia nuclei pulposi-operatie te bespreken. Ik leg uit dat bij 80 procent van de mensen het lumbosacraal radiculair syndroom door een HNP binnen enkele maanden vanzelf verdwijnt. En dat de patiënt dus hoort tot die grote groep van mensen die helemaal geen operatie nodig hebben om van de klachten af te komen. Het was begrijpelijk dat de neuroloog de patiënt eerder heeft ingestuurd, want als ik de brieven lees van mijn collega was de thuissituatie onhoudbaar geworden vanwege de hevige pijn in het been gedurende de tijd dat hij nog wel last had.

Tijd kun je maar één keer uitgeven

Maar dit bezoek aan mij had achterwege kunnen blijven. De patiënt vult het zelf al in: ‘Ja dokter, ik dacht, afzeggen heeft toch geen zin meer, en wie weet, hoor ik nog wat nieuws.’ En dat is precies het moment waarop ik denk: als jij had geweten wat dit bezoek de maatschappij kost, dan had je wel even achter je oren gekrabd en was je niet klakkeloos langsgekomen.

Mijn devies: laat aan patiënten de rekening zien van de kosten die ze gemaakt hebben. De mensen moeten weten wat die kosten zijn. Als mijn patiënt op de hoogte was geweest van de kosten van dit consult, had hij echt wel even gebeld naar het secretariaat. En sterker nog: als hij de kosten voor het consult uit eigen zak had moeten betalen (eigen risico), dan had hij hemel en aarde bewogen om dit consult nog te kunnen afzeggen.

En dan had ik op dat plekje een andere patiënt kunnen zien. Want tijd kun je maar één keer uitgeven. Bijna vakantie. Hoera.

Veldwerk
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • André Weel

    bedrijfsarts, MC-blogger, Dieren

    'Time is money' is het devies van Carmen Vleggeert. De besparing die zij denkt te bereiken door mensen zonder klachten van het spreekuur te weren holt de zorg verder uit. Mensen willen hun verhaal nu eenmaal graag kwijt. Als dokter kun je ook leren v...an een happy end. Als Vleggeert zo 'maatschappelijk' bezorgd is over de zorgkosten die de pan uitrijzen, dan vult zij voortaan geen DBC meer in bij een genezen patiënt. Dat bespaart geld én tijd!

  • Erna Burks

    huisarts, niet meer praktiserend

    Hoeveel kost een vriendelijk woord met het meegeven van een informatiefolder waarin staat wat te doen mocht de pijn onverhoopt terugkomen? 2 minuten? 1/30 uurloon? Minder in ieder geval dan dat de sekretaris de spreekuurlijst had moeten veranderen.D...e menselijke maat is met de dbcstruktuur helemaal zoek.

  • Jeannette Rutgers

    psychiater, Arnhem

    Uw columns lezende, vraag ik mij altijd af u uw vak wel leuk vindt.

  • Nienke Smit

    Huisarts, Langezwaag

    Zelf geniet ik altijd even van deze "makkelijke en snelle" consulten in soms een uitlopend spreekuur vol ingewikkelde problematiek of 3-vragen-in-een-10-minuten-consult. Zo loop je weer wat in op je spreekuur of is er, bij reeds perfecte tijdsplannin...g, even tijd om een kop koffie te halen of wat post te verwerken.

  • Flora

    co-assistent, Amsterdam

    Eigenlijk vind ik de stukjes van dr. Vleggeert-Lankamp altijd enige neerbuigende toon hebben naar de patiënten.

    Patiënten zijn er in alle soorten en maten en verdienen daarom allemaal aandacht. Een patiënt kan toch zelf niet inschatten wanneer het... zinvol is om een poliklinisch bezoek wel/niet af te zeggen?
    Het lijkt me eerder dat je als dokter dan een kritische blik op je eigen handelen moet leggen zoals dr. Groenteman voorstelt. Betere instructies geven of een terugbel afspraak maken?

    Op die manier kan je als arts ook bijdragen aan lagere zorgkosten!

  • R.M.Groenteman

    Uroloog NP., Bentveld

    Erg onaardig tegenover uw patiënt.Hij dacht er goed aan te doen niet zomaar af te bellen.Was wellicht toch onzeker of hij later bij recidief klacht niet zou horen" had afspraak maar niet afgezegd".
    Een terugbel afspraak kan dit oplossen als het vaa...k voorkomt.Kost minder tijd?

  • M. de Vries

    AIOS vezekeringsgeneeskunde, Amsterdam

    Ook ik vind dit een beetje gratuit.
    Hoe moet zo’n patiënt nou weten wanneer afbellen geïndiceerd is of niet? Met de tekst: “Misschien hoor ik nog iets nieuws.”, lijkt het er in elk geval op dat patiënt niet op voorhand overtuigd was van de zinlooshe...id van het spreekuur.

    Hij zal immers niet voor niets al doorverwezen zijn door huisarts en specialist. Die zullen het toch beter weten dan hij (& de eventuele polisecretaresse die hij had kunnen bellen)? Klachten fluctueren nou eenmaal. Tja.

    Als je daar niet meer mee om kan gaan lijkt het me inderdaad tijd voor vakantie.

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen

    Eerlijk gezegd vind ik dit gezeur over (heel) klein leed vanuit de grote academie. Het komt nu eenmaal af en toe voor dat een radiculair syndroom vanzelf verdwijnt alvorens patiënt bij de neurochirurg terechtkomt, en door de lange wachttijd is dat vr...ijwel onvermijdelijk.

    Dat gebeurt ook wel eens als de huisarts iemand verwijst. Geen probleem, je bedankt je patiënt vriendelijk voor het feit dat hij trouw is op komen dagen, dat is nog geen vijf mi nuten tijd, en als je je verveelt zet je er gewoon een paar patiënten bij, dan heb je je tijd niet verkwist.

  • G K Mitrasing

    , Vogelvrije Huisarts

    Goedkoop moraliserend praatje.. presenteer maar eens als LUMC een reëel tarief ipv een dbc-bedrag die zo nep is als het maar kan.. Ook gekeken naar de financiële bijdrage die deze persoon jaarlijks aan de zorg levert en zijn feitelijke verbruik?? Sol...idariteit heeft een prijs en die werkt door in meerdere richtingen...

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.