Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Column

Kopje thee

3 reacties

Mijn vader komt uit een klein dorpje in Twente. De hiërarchie was heel eenvoudig. Je had meneer pastoor, de burgemeester, de dokter en het hoofd van de school. En als je een probleem had ging je naar een van hen en werd geholpen. Het gezag had nauwelijks regels, maar een boel gezond verstand en een groot hart.

Ik denk vaak met weemoed terug aan die vroegere Twentse werkelijkheid. Zoals twee dagen geleden, toen ik weer eens een ‘stemmingsverhogend’ telefoontje kreeg. Patiënt was door mij geopereerd en had na een paar maanden nieuwe klachten. Ondanks alle zorg die ik vervolgens aan patiënt besteedde (niks ingewikkelds) wilde patiënt toch een andere mening. Die had ik geregeld. Patiënt belt op hoge poten op. In weinig geciviliseerd Nederlands werd mij te verstaan gegeven dat de second opinion sneller moest. ‘Want daar heb ik recht op.’ En: ‘O ja, ook een brief voor de bedrijfsarts, anders moet ik weer aan het werk.’

Was ik de dokter in dat kleine Twentse dorpje geweest, dan had ik patiënt uitgenodigd voor een kopje thee. En uitgelegd dat de wereld soepeler draait als de wetten van beleefdheid en geduld in acht worden genomen. En dat het wel zo aardig is om de noden van de medemens, die immers ook zorg behoeft, te respecteren. Als ik daarna een klachtenbrief zou krijgen zou ik die hoofdschuddend terzijde leggen.

Ik ben een dokter in het westen van het land. En heb niet de riante mogelijkheid om klachtenbrieven terzijde te leggen. Ik nodig de patiënt wel uit voor een kopje thee, maar daar heeft de patiënt geen tijd voor. Eigenlijk maar goed ook. Dan kan ik die tijd besteden aan een kopje thee met leuke patiënten. Met gezond verstand en een goed hart. Daar zijn er meer van. Joepie.

print dit artikel
Veldwerk arts-patiëntrelatie
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • W.J. Duits, bedrijfsarts, Houten 25-04-2018 16:30

    "Wellevendheid en respect, kom daar nog maar eens voor. De patiënt heeft rechten, natuurlijk, maar waar zijn de plichten?
    Maar ja, als je zorg vraagt en die krijgt is dat een dienst van een mens tot mens en daar hoort ook dankbaarheid bij. Maar als je een zorgproduct krijgt als klant, dan heb je recht op de beste behandeling, want daar betaal je toch voor? Een van de ongewenste bijwerkingen van het "marktdenken"."

  • Joop van Haga, Gepensioneerd uroloog, Vijfhuizen 22-04-2018 21:32

    "Geachte collega Vleggeert,
    Als troost hier een zeer dankbare patiënt. Vier jaar geleden een perfect uitgevoerde lumb. sten. o. p.
    Vriendelijke groet, J. van Haga, oud uroloog."

  • Huybert van Eck, Arts niet-praktiserend, Eigenaar CarpeNexus, ‘s-Hertogenbosch 18-04-2018 22:46

    "Beste Carmen,
    Ik kom uit een klein dorpje vanuit het Noorden en heb 7 jaren in Twente gewerkt en overigens als bestuurder ruim 5 jaar in het westen.
    Ik begrijp volledig de verzuchting en ik blijf met jou pleiten voor het open houden van de dialoog, hoe lastig die ook is, als er geen kopje thee meer is. Ik hoop, dat je ook jouw professionele energie daarin wil blijven steken; de dialoog tussen de professional en de patiënt is niet te verwaarlozen!
    Succes,
    Huybert van Eck"

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.