Het sloofje van het zbc
7 reactiesEen 80-jarige patiënte staat gepland voor een totale-heupprothese in een kliniek. Op die heupklachten na is zij het toonbeeld van een gezonde, fitte oudere. Ze woont alleen en geheel zelfstandig. Bij de orthopeed geeft ze aan dat ze daarom na de operatie enkele dagen hulp nodig zal hebben. De orthopeed zegt dat niet te kunnen regelen. Dat moet de huisarts doen, en snel ook, anders gaat ze van de operatielijst af.
De vrouw snelt naar de huisarts en legt het verzoek op tafel. De huisarts zegt dat de postoperatieve zorg de taak is van de behandelend specialist. De vrouw is boos. De huisarts probeert het uit te leggen, maar het kwaad is geschied. Patiënte belt de kliniek om door te geven dat de huisarts ‘weigert’ de nazorg te regelen. De orthopeed haalt haar van de operatielijst af. De patiënt dient een klacht in. Tegen de huisarts.
Zelfstandige behandelcentra, ook wel bekend als klinieken, leveren een groot deel van de planbare zorg tegen lagere prijzen dan de ziekenhuizen. Om daarin rendabel te zijn wordt zeer doelmatig en efficiënt gewerkt. Door het gebruik van optimaal georganiseerde zorgpaden kunnen patiënten snel geholpen worden en zijn wachtlijsten relatief kort. Daar zijn de zorgverzekeraars blij mee en ook patiënten zijn veelal tevreden. Ze krijgen immers snel een scan, worden binnen enkele weken behandeld door hooggespecialiseerde artsen en zijn meestal dezelfde dag weer thuis.
Als het op de afwas aankomt, mag de huisarts het doen
Toch klinken steeds vaker ontevreden geluiden. Van huisartsen, maar ook van medisch specialisten in omliggende ziekenhuizen. Dat betreffen vooral klachten over de nazorg in ANW-uren, maar soms ook over de preoperatieve zorg. Zo werd bij een patiënt bij een preoperatieve screening in een kliniek een laag Hb vastgesteld. Niet dramatisch laag, maar de medisch specialist wilde het Hb graag met een hele punt gestegen zien voordat de operatie, die slechts enkele weken later gepland stond, kon plaatsvinden. De patiënt moest hiermee naar de huisarts gaan. De huisarts verwees patiënt naar de internist. Ondertussen kreeg hij ijzertabletten. ‘Onvoldoende’, zo zei de medisch specialist tegen de patiënt, ‘de huisarts moet een bloedtransfusie regelen, anders kan ik u niet opereren’. Ook hier wordt de patiënt als boodschapper gebruikt en is de huisarts de boeman want ‘hoezó kunt u niet even een bloedtransfusie regelen? Dat moet van de specialist hoor!’
Bij een aantal klinieken laat de pre- en postoperatieve zorg te wensen over. Met name voor patiënten die te traag over een zorgpad lopen, die struikelen of voor wie het zorgpad niet eindigt bij de uitgang van de desbetreffende kliniek. Medisch specialisten werkzaam in deze klinieken moeten de ruimte krijgen om ook voor deze patiënten de zorg goed te organiseren. Dat kost tijd en energie en is niet financieel aantrekkelijk, maar moet wel gebeuren. En niet door het uit te besteden aan de overbelaste ‘gratis’ huisarts. Of zoals een collega het zei: ‘Ze kunnen uitstekend koken in die vijfsterrenklinieken, maar als het op de boodschappen of de afwas aankomt mag de huisarts het voor ze doen. Ammehoela.’
Meer van Danka Stuijver
Gemma Olislagers-Lemmens
Huisarts, 's-Hertogenbosch
@ collega Colon,
Wat een onwijs mooie opzet voor een brief terug! Ik heb deze opgeslagen en zal deze vanaf nu dagelijks/wekelijks gaan gebruiken! Hartelijk dank, ik vind 'm briljant.
A. Colon
neuroloog, Budel-Dorplein
" Geachte collega,
U verwees patient.... naar mij voor de reguliere pre/postoperatieve zorg. Uiteraard regel ik dit graag voor deze patient. Wel wijs ik u er op dat deze zorg binnen de DBC valt. Ik zal u dan ook ivm onderlinge dienstverlening een re...kening sturen. Indien u hierdoor van uw verwijzing af zou wensen te zien dan zie ik graag binnen...dagen/weken een afmelding tegemoet, in cc naar patient.
Collegialiter/hoogachtend/met vriendelijke groet,
.....
Huisarts"
Gemma Olislagers-Lemmens
Huisarts, 's-Hertogenbosch
Schandalig, doodvermoeiend en deze ellende komt steeds vaker voor. Weigeren om het sloofje te zijn levert (alhoewel niet eerlijk of terecht) een patiënt op die boos is op...voilá: de huisarts ('want de specialist heeft gezegd dat....)!
We blijven e...chter tóch weigeren, anders is het einde zoek.
Wat mij betreft is ook dit een steeds groter onderdeel van wat Arjan Göbel schets in "Het prachtige doktersvak is niet meer van ons".
Het bizarre is dat niet alleen externe partijen als verzekeraars, managers en overheid maar steeds vaker ook collega's (specialisten) ons opzadelen met taken die niet onze taak zijn!
Gedreven door deze 'externe partijen' misschien? Geen idee, iemand die hierop een antwoord heeft?
Misschien kunnen we als eerste stap in de verbetering van onze werksfeer en besteding van kostbare werktijd hierin als collega's onderling alvast per direct een stap zetten??
S.k umar-furtina
Gepensioneerd Oogarts, Rotterdam
Her is wel Een schande dat zo gaat.
Behandelende specialist moet pre en
post operatief zorg wel dragen.
Vroeger was niet zo.
Allen opereren en rest zo laten.
Als of ze Slager zijn.
P.M. de Planque
Bijna niet meer praktiserend , Twello
ooit begonnen stil gestaan, dat dit soort “instellingen” alleen kunnen bestaan als ze toch een zekere kwaliteit leveren, zonder de sponsoring van een “originele/reguliere” zorg !!
Danka
huisarts
Dat is een fout in de column. Het ging om een ELV bed. Ik zal de redactie vragen dit aan te passen. dank voor deze opmerking! Groetjes Danka
B.C. Michel
Revalidatiearts, Amsterdam
Opvallend want de indicatie voor Geriatrische Revalidatie Zorg (GRZ) wordt gesteld in de instelling na een operatie, en overplaatsing naar GRZ vindt plaats vanuit een instelling (of binnen 1 week na ontslag als het thuis toch niet blijkt te lukken). ...Dat kan een huisarts dus helemaal niet regelen.
https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/geriatrische-revalidatiezorg-zvw