Blogs & columns
Carmen Vleggeert-Lankamp
Carmen Vleggeert-Lankamp
2 minuten leestijd
Veldwerk

Het jongetje en de wolf

Plaats een reactie

Hij komt op de poli en heeft een waslijst aan problemen. Niet echt klachten. Als ie hier drukt doet het daar zeer, dat genre. Ik doe m’n best om een aandachtig luisterend oor te bieden en goede raad te geven. Ik voel me wel een beetje ‘Mona weet raad’, want meer dan de helft van de problemen gaat niet over mijn expertisegebied. Maar goed, hij is blij en vol goede moed neemt hij afscheid. Ik vraag nog eens na of hij nu echt alles besproken heeft. Hij kijkt me innig tevreden aan. Ja, alles is besproken. Ik ben argwanend want ik ken ‘m ondertussen een beetje.

Een week later mailt hij me met een triviale vraag. Ik geef kort en bondig antwoord. Twee dagen later mailt de secretaresse me. Hij heeft gebeld en wil de brief graag zelf ontvangen. Ja, ook prima, stuur maar op. Nog twee dagen later belt het secretariaat me: patiënt H. heeft gevraagd of ie snel een telefonisch consult mag, hij denkt dat ie toch een MRI moet hebben. Zuchtend vraag ik de dames dan maar een telefonisch consult in te plannen op mijn volgende poli. Weer mail van secretariaat: poli blijkt pas over twee weken te zijn. Dat vindt patiënt veel te lang duren…

Ik vind het nogal aanmatigend gedrag van de gulle gever

Nu kan ik me wel ergeren, maar laten we wel zijn: als we de service aanbieden van laagdrempelige bereikbaarheid, dan is het niet zo gek dat patiënten er ook daadwerkelijk gebruik van maken. Het e-consult kan gemakkelijk zijn voor de patiënt, maar als daar een belofte (door een kwaliteits­medewerker van het ziekenhuis?) aan wordt gekoppeld dat ‘u binnen twee dagen antwoord krijgt’ is dat een serieuze taak voor de zorgverlener. Een reclame als ‘bij deze zorgverzekeraar kunt u gewoon appen met de dokter’ is niet bevorderend voor het indammen van deze zorg. Ik vind het nogal aanmatigend gedrag van de gulle gever: zo scheutig zijn met cadeaus die door een ander moeten worden verzorgd.

Ik heb patiënt H. toch maar weer gebeld. Het verhaal van ‘het jongetje dat waarschuwde voor de wolf naar wie niemand luisterde omdat hij te vaak vals alarm had geslagen’ blijft toch altijd in mijn achterhoofd.

Meer van Carmen Vleggeert-Lankamp:

Veldwerk
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.