Inloggen
Blogs & columns
Column

Foutje

5 reacties

Afgelopen week kreeg mijn auto een klapband. Met 100 kilometer per uur slingerde ik over de snelweg waarna ik tot stilstand kwam op de vluchtstrook. Met de schrik kwam ik vrij. In toch wel lichte paniek belde ik de ANWB, die mij met een rustgevend wachtmuziekje probeerde te kalmeren.

De diagnose was snel gesteld: ik had zojuist nieuwe autobanden bij de garage laten zetten en de beste monteur was vergeten het ventiel te verwisselen. Gevolg: een klapband. ‘Fouten maken is menselijk meneer, het was erg druk’, is alles wat ik te horen kreeg van de baliemedewerker toen ik verhaal ging halen bij de bandenwinkel. Tuurlijk, ze wilden best een nieuwe band monteren, maar daar bleef het bij. Ik was teleurgesteld en boos. Het had ernstig kunnen aflopen. Zou ik verdere stappen ondernemen? Ik had geen idee waar ik moest zijn.

Wat nou als de monteur een arts was en het ventiel bijvoorbeeld een infuus? Tegen dokters lijkt klagen een stuk makkelijker. De Wkkgz faciliteert hierbij. Daarnaast bestaat er natuurlijk het tuchtrecht. Niet het juiste medicijn voorgeschreven? Hups, naar het tuchtcollege. Iets vergeten te noteren in het dossier? Geen nood, het tuchtrecht staat klaar.

Klagen wordt vaak gezien als iets typisch Nederlands

Onheuse bejegening? Aanklagen maar! Een opgelegde maatregel lijkt nooit ver weg. De specialist ouderengeneeskunde die in haar eentje vierhonderd patiënten onder haar hoede moest nemen? Berisping, want ‘het blijft toch de verantwoordelijkheid van een arts om niet te werken in een omgeving waarin geen verantwoorde zorg kan worden geboden’.

Klagen wordt vaak gezien als iets typisch Nederlands. Voor mij was een gesprek met de monteur al voldoende geweest. Een sorry, een ‘ik heb ervan geleerd en zal het voortaan anders doen’. Voor patiënten en het tucht­college is dit soms niet genoeg. Maar fouten maken is menselijk. Ze doen ‘rechtzetten’ vaak ook.

Meer van Chun Sing Chiu
Veldwerk
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • M.D. Oosterhoff

    Psychiater, THESINGE

    M.D. Oosterhoff#menno@dwang.eu#THESINGE#Psychiater#optinsubscribe:n#optinentrysubscribe:n#

    23-11-2021 17:52

    Om Amerikaanse toestanden te voorkomen. Zie mijn blog over het tcuhtcollege

    Om Amerikaanse toestanden te voorkomen. Zie mijn blog over het tcuhtcollege

  • L.H. Sie

    Internist niet praktiserend, Purmerend

    L.H. Sie#sielianghai@gmail.com#Purmerend#Internist niet praktiserend#optinsubscribe:y#optinentrysubscribe:y#

    13-11-2021 11:35

    Als je over als arts aangeklaagd worden wil weten moet je eens kijken hoe defensief Amerikaanse artsen moeten werken, de jury rechtspraak maakt dat vaak emoties, en niet harde feiten, de doorslag geven. In Nederland is het gelukkig niet zo.

    Als je over als arts aangeklaagd worden wil weten moet je eens kijken hoe defensief Amerikaanse artsen moeten werken, de jury rechtspraak maakt dat vaak emoties, en niet harde feiten, de doorslag geven. In Nederland is het gelukkig niet zo.

  • G.J. Bos

    revalidatiearts

    G.J. Bos#gerybos@kpnmail.nl##revalidatiearts#optinsubscribe:n#optinentrysubscribe:y#

    13-11-2021 11:30

    beste Chun,
    je laatste alinea volg ik even niet:
    'Voor mij was een gesprek met de monteur al voldoende geweest. Een sorry, een ‘ik heb ervan geleerd en zal het voortaan anders doen’. Voor patiënten en het tucht­college is dit soms niet genoeg. Maa...r fouten maken is menselijk. Ze doen ‘rechtzetten’ vaak ook.'
    Ik lees hem nu alsof patiënten graag klagen en al snel naar tuchtcollege stappen. Volgens mij is dat niet waar (en misschien bedoel je dat ook wel te zeggen en heb ik je verkeerd begrepen). Ook voor patiënten geldt over het algemeen precies hetzelfde als wat jij hoopte van de monteur: een gesprek, een sorry, een ‘ik heb ervan geleerd en zal het voortaan anders doen’.
    met vriendelijke groeten,
    Gery Bos

    beste Chun,
    je laatste alinea volg ik even niet:
    'Voor mij was een gesprek met de monteur al voldoende geweest. Een sorry, een ‘ik heb ervan geleerd en zal het voortaan anders doen’. Voor patiënten en het tucht­college is dit soms niet genoeg. Maar fouten maken is menselijk. Ze doen ‘rechtzetten’ vaak ook.'
    Ik lees hem nu alsof patiënten graag klagen en al snel naar tuchtcollege stappen. Volgens mij is dat niet waar (en misschien bedoel je dat ook wel te zeggen en heb ik je verkeerd begrepen). Ook voor patiënten geldt over het algemeen precies hetzelfde als wat jij hoopte van de monteur: een gesprek, een sorry, een ‘ik heb ervan geleerd en zal het voortaan anders doen’.
    met vriendelijke groeten,
    Gery Bos

    • K.M. Nyckees

      Waarnemend huisarts

      K.M. Nyckees#karennyckees@gmail.com##Waarnemend huisarts#optinsubscribe:y#optinentrysubscribe:y#

      13-11-2021 12:42

      Ook een monteur kan kennelijk een fout maken die potentieel levens kan verwoesten. Ergens knaagt het dan toch een beetje als je niet eens een "sorry" of "ik heb ervan geleerd" krijgt, terwijl wij als artsen eigenlijk toch een gemakkelijk doelwit zijn... om aan de schandpaal te nagelen (en dat hoeft niet altijd onder vorm van een tuchtklacht, een gewone klachtbrief komt veel vaker voor). Iedere klacht, hoe onterecht ook, moeten we serieus nemen. Als consument is het een stuk moeilijker ergens verhaal te halen. Eigenlijk zou je toch overal mistoestanden moeten kunnen aan de kaak stellen, en niet alleen in de zorg. Zorgverleners zijn niet de enigen met verantwoordelijkheid, toch?

      Ook een monteur kan kennelijk een fout maken die potentieel levens kan verwoesten. Ergens knaagt het dan toch een beetje als je niet eens een "sorry" of "ik heb ervan geleerd" krijgt, terwijl wij als artsen eigenlijk toch een gemakkelijk doelwit zijn om aan de schandpaal te nagelen (en dat hoeft niet altijd onder vorm van een tuchtklacht, een gewone klachtbrief komt veel vaker voor). Iedere klacht, hoe onterecht ook, moeten we serieus nemen. Als consument is het een stuk moeilijker ergens verhaal te halen. Eigenlijk zou je toch overal mistoestanden moeten kunnen aan de kaak stellen, en niet alleen in de zorg. Zorgverleners zijn niet de enigen met verantwoordelijkheid, toch?

      • M.D. Oosterhoff

        Psychiater, THESINGE

        M.D. Oosterhoff#menno@dwang.eu#THESINGE#Psychiater#optinsubscribe:y#optinentrysubscribe:y#

        21-11-2021 07:33

        Ik vind zeker dat we iedere klacht serieus moeten nemen, maar het tuchtcollege kan ik niet meer serieus nemen. Die oordelen zo vaak als stuurlui aan wal. Zie bijvoorbeeld het recente oordeel over de huisrats over een niet iets in dossier zetten van 8... jaar geleden.

        Ik vind zeker dat we iedere klacht serieus moeten nemen, maar het tuchtcollege kan ik niet meer serieus nemen. Die oordelen zo vaak als stuurlui aan wal. Zie bijvoorbeeld het recente oordeel over de huisrats over een niet iets in dossier zetten van 8 jaar geleden.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.