Blogs & columns
Column

Expeditie 2015

Plaats een reactie

Niets is verwarrender dan formatief getoetst worden terwijl je dat summatief opvat, want als zoiets gaat buzzen voordat je het handen en voeten hebt kunnen geven, dan verlies je in no time elke drive om je performance goal orientation via een out of the box denken om te zetten in een commitment dat naast best practice als vanzelf tot een assessment leidt waarin empowerment, serious gaming en copy learning toch weer resulteren in een enlightened change agent wiens fine tuning zonder hidden curriculum geheid uitmondt in social accountability, mits alle smart tools in positie staan.


De arme Nederlandse taal wordt ongenadig te grazen genomen in het hedendaagse opleidingsjargon. Maar dat was meteen mijn enige klacht over het congres ‘Expeditie 2015, competentiegericht opleiden in de dagelijkse praktijk’, dat de KNMG op 12 december organiseerde. Een memorabele dag voor iemand als ik, die reeds jaren opleider is, maar die zelf nooit is opgeleid. Ik worstel al tijden met de vraag hoe het eigenlijk komt dat ik redelijk functioneer als arts, terwijl ik na mijn artsexamen nooit verder ben opgeleid? Er zijn drie mogelijke antwoorden: ik functioneer niet goed, maar heb dat niet in de gaten. Twee: ik ben zo briljant dat ik geen opleiding nodig heb. Drie: dat hele opleiden stelt niks voor, iedereen die een tijdje meeloopt pikt het vanzelf op. Wij schuiven mijn disfunctioneren of brille even terzijde en blijven dan zitten met die ondermijnende constatering over het
effect van opleiden.

Er waren daar in Nieuwegein bijna vijfhonderd collega’s samengestroomd om zich gezamenlijk te buigen over deze vraag en ik kreeg een daverend antwoord op mijn scepsis: het is niet onmogelijk dat het eindresultaat van mijn non-opleiding een redelijk functionerende arts is, maar de route waarlangs ik het geworden ben had heel wat zinvoller kunnen zijn, en dat voor alle betrokkenen. Ik vind immers niet dat mijn niet-opgeleid zijn in welk opzicht dan ook een voordeel heeft opgeleverd tijdens mijn beginjaren in het verpleeghuis, integendeel. Vooral de omgang met mogelijk terminale patiënten vond ik erg moeilijk. Elke jonge aios ouderengeneeskunde heeft de neiging om haar behandeldilemma’s op de dichtstbijzijnde SEH neer te leggen, en dat is nou net de meest beroerde plek voor een behandeldilemma. Ik weet zeker dat een opleider mij in dat opzicht sneller had kunnen leren om de moed te ontwikkelen een dilemma bij me te houden en het zelf met patiënt en familie op te lossen. Een ambulance bellen is minutenwerk, maar abstineren kost je uren, zo geen dagen. Pas toen een van mijn ingestuurde patiënten kort na aankomst op de SEH overleed, begon ik te beseffen dat zoiets heel anders zou moeten. Een dergelijk leren door schade en schande, daar mag in ons vak toch eigenlijk geen sprake van zijn. In een magistrale openingstoespraak etaleerde collega Fedde Scheele hoe wij dit nu aanpakken door niet alleen aandacht te hebben voor onze jonge collega’s als medisch-technische experts, maar door hen, en onszelf eveneens, te bekwamen als maatschappelijk speler en als medisch leider. Want je redt het niet met alleen maar scherpe diagnostiek, of operatieve finesse, als je daarnaast een slechte organisator, een weinig inschikkelijke collega, een frustrerende supervisor of een lompe dokter bent. En we eindigen natuurlijk in het Engels, met Harry Truman: If you can read this, thank a teacher.


Bert Keizer is specialist
ouderengeneeskunde

  • Bert Keizer

    Bert Keizer is specialist ouderengeneeskunde en filosoof. Sinds 2016 is hij werkzaam voor het Expertisecentrum Euthanasie. Hij schreef maar liefst zeventien jaar voor Medisch Contact.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.