Blogs & columns
Mark van Houdenhoven
Mark van Houdenhoven
1 minuut leestijd
Veldwerk

Digicoach

1 reactie

Reclame maken is niet mijn stijl. Maar voor de digicoach maak ik een uitzondering. Volgens mij is het noodzakelijk dat elke organisatie beschikt over digicoaches. Alles is digitaal geworden. En we bieden ook bijna alles op een digitale manier aan aan de medewerkers. De meeste van onze bedrijfsopleidingen zijn digitaal. Alle informatie wordt aangeboden via het intranet, net als bij veel andere organisaties. Maar ook kleine individuele dingen zoals het aanvragen van roosterwijzigingen, moeten digitaal.

Logisch, zegt iedereen in deze tijd. Maar soms is dit te moeilijk, te onduidelijk of onmogelijk voor medewerkers. Niet iedereen beschikt over een computer thuis of op het werk. Ze snappen de instructies niet of kunnen minder goed lezen. Of het is echt te ingewikkeld. Hoe installeer je bijvoorbeeld een app veilig op je telefoon? Hoe download je een programma op de computer en gebruik je een nieuwe app? Of hoe beheer je wachtwoorden?

Niet iedereen beschikt over een computer thuis of op het werk

Informatietechnologie ondersteunt. Prima. Maar het gebruik is soms lastig. Dan kan een digicoach helpen. Vaak een jong iemand die getraind is om anderen te leren hoe de programma’s gebruikt kunnen worden. Een vraagbaak voor de collega’s. Bij ons in het zieken­huis hebben wij twee digicoaches. Een regieverpleegkundige en een collega van de voedingsdienst die dit naast hun reguliere werk doen. Jong en handig, erin getraind te helpen bij alle vragen. En bovenal geduldig.

Iedereen een digicoach, is dat het antwoord? Niet helemaal, want niet iedereen durft te zeggen dat hij of zij iets ingewikkeld vindt. Dat vraagt dus wat van de digicoaches. Makkelijk toegankelijk, beschikbaar, geduldig en vol kennis. Zelfs ik – enigszins op leeftijd en digitaal onhandig – heb daar baat bij, merk ik. Gelukkig heb ik naast de digicoach in het ziekenhuis een extra voordeel. Een studerende dochter die me thuis kan helpen. Zij is tenslotte wel in de digitale wereld opgegroeid.

Meer van Mark van Houdenhoven

Veldwerk
  • Mark van Houdenhoven

    Mark van Houdenhoven is voorzitter van de raad van bestuur van Careyn en bijzonder hoogleraar economische bedrijfsvoering in de gezondheidszorg aan de Faculteit der Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • H. Demirci

    Arts-onderzoeker , Amsterdam

    Zeker een mooi initatief! Wij zijn al een tijdje bezig met de DigiCoaches in het Amsterdam UMC, waarbij we veel positieve reacties hebben en de voordelen ervan ervaren.

    https://www.linkedin.com/posts/hafizedemirci95_nursing-virtualreality-activity...-7007306878858711041-4HY7?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

    [Reactie gewijzigd door op 13-12-2022 14:29]

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.