Blogs & columns
Veldwerk

Computer says no

2 reacties

Keurig op tijd meldt de eerste patiënte van de ochtend zich bij onze poliassistente aan de balie. ‘Goedemorgen, ik heb om half negen een afspraak bij dokter Möllers.’

Sinds kort werken we in het ziekenhuis met aanmeldzuilen en dat blijkt nog even wennen. ‘Zou u terug willen lopen naar de centrale hal en zich bij de zuil willen aanmelden? Dan kan ik zien dat u er bent’, hoor ik mijn assistente zeggen.

‘Het lijkt hier Monty Python wel’, lacht mevrouw als ik haar even later naar de spreekkamer begeleid. Ik leg haar uit dat een aanmeldzuil veel voordelen biedt, maar beaam dat het nu tot een rare situatie leidde.

‘Het lijkt hier Monty Python wel’

Na mijn poli volgt een operatieprogramma. In de voorbereidingsruimte staat het hele team rondom de man die ik zo van zijn liesbreuk ga verlossen. ‘Iedereen klaar voor een time-outprocedure?’, vraag ik. ‘Nee, nog even wachten, want patiënt is nog op de holding’, antwoordt de anesthesioloog.

De patiënt steekt zijn hand op. ‘Hier ben ik hoor!’ Ik geef hem een knipoog: ‘Tja, computer says no.’

De volgende dag meld ik mijzelf bij de tandarts voor de halfjaarlijkse controle. In de wachtkamer bekijk ik sketches van Monty Python en Little Britain op YouTube en denk terug aan de kolderieke ziekenhuisscènes van de dag ervoor. We zijn zo druk bezig de zorg rond onze patiënten te digitaliseren dat we hen blijkbaar geregeld uit ons eigen oog verliezen.

Net op het moment dat ik me afvraag of ik, als ik in zo’n zelfde scène zou belanden, zo geduldig zou kunnen blijven als de patiënten gisteren, hoor ik de receptioniste vanachter haar scherm roepen: ‘Meneer Mollers!’‘

Het is Mullers, met O umlaut’, reageer ik. ‘Nee hoor meneer, dat klopt niet. Hier staat Mollers. Dat is uw naam.’

Veldwerk
  • Martijn Möllers

    Martijn Möllers schrijft vanuit zijn ervaringen als chirurg in Friesland.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Rosanne Koster-Top

    Huisarts, Leeuwarden

    Herkenbaar! Een ervaring is rol van patiënt; Tijdens mijn bevalling, die sneller verliep dan gedacht, riep de verpleegkundige starend naar haar scherm; “oh nee! Er is nog geen kind aangemaakt!”.....

  • Rico

    KNO-arts, Amsterdam

    Op Schiphol worden de aanmeldzuilen al jaren gebruikt. Maar: nog steeds is daar altijd een grondstewardess voor ondersteuning beschikbaar. Niet voor niets. En eenieder heeft ook nog steeds de keuze zich bij een fysieke balie te melden.
    Waarom denken... ziekenhuizen zo hardnekkig (ook het mijne dacht dat) dat mensen in 1 klap de switch kunnen maken? Laten we leren van andere organisaties, en er de tijd voor nemen.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.