Bittere pnil | medischcontact

Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

naar overzicht
Column

Bittere pnil

2 reacties

Het begint weer krap te worden op de markt voor zorgpersoneel. In de zorg hoort de nazomer lekker rustig te zijn, maar in werkelijkheid piept en kraakt het al. Bij de buren zijn electieve operaties teruggeschroefd omdat acute patiënten anders niet meer voldoende opgevangen kunnen worden.

In ons huis hebben artsen uit frustratie de actiegroep ‘Stop de stops’ opgericht. Na de aanvankelijke obligate verwijten richting management dat zijn werk beter moest gaan doen, is er nu wel het besef dat het een veel breder probleem is. En het griepseizoen moet nog komen.

De personeelskrapte dwingt ons een beroep te doen op inhuurkrachten. Pnil, ofwel personeel niet in loondienst, heet dat in het jargon. Veel zorgmedewerkers kiezen op dit moment voor de vrijheid van zo’n flexbaan, met vaak een iets hoger loon als voordeel. Ten koste van sociale bescherming en pensioenopbouw, maar wat zou het? De bemiddelaars varen er wel bij. En de kosten exploderen. Wij geven dit jaar ruim 7 miljoen euro uit aan pnil. Was dit personeel in loondienst (pil) geweest, dan waren de kosten ruim 3 miljoen. Dit verschil leidt wellicht tot ongelovige reacties, maar neem een verpleegkundige. De totale loonkosten per uur (schaal 45, trede 6) bedragen 25 euro. Via een bemiddelaar huren wij eenzelfde verpleegkundige in voor 52 euro en dat is dan nog exclusief onregelmatigheidstoeslag.

De smalle marges van zorginstellingen staan hierdoor onder grote druk. Het is een duivels dilemma. In de rode cijfers komen of ‘nee’ verkopen aan pnil en daarmee ook aan onze patiënten. Stilletjes hoop ik op een snelle economische crisis, als beste medicijn voor een overspannen arbeidsmarkt.

werk Veldwerk arbeidsmarkt
  • Hugo Keuzenkamp

    Hugo Keuzenkamp schrijft vanuit zijn ervaringen als bestuurder van het Westfriesgasthuis.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • N van de Weg, psychiater, Arnhem 09-09-2018 12:03

    "Het feit dat steeds minder mensen in loondienst willen werken voor zorginstellingen is een groot probleem en het is terecht dat hier aandacht voor wordt gevraagd. Het zou een bestuurder sieren als hij zich in eerste instantie zorgen zou maken over de effecten die dit heeft op de kwaliteit van zorg en over de redenen waarom het blijkbaar niet zo aantrekkelijk (meer) is om in loondienst te werken, ipv zich mn te richten op de kosten.
    Veder vraag ik me af of de rekensom die hij maakt, waarbij PNIL ruim 2 keer zo duur is, wel klopt. Het personeel in loondienst betaalt hij misschien "maar" 25 euro per uur, maar hij betaalt ze, met vakantiegeld en eventuele eindejaarstoeslag, 56 tot 60 weken per jaar, terwijl ze, na aftrek van vakantiedagen, doorbetaalde feestdagen, bijzonder verlof, gemiddeld ziekteverzuim van 6% per jaar misschien maar 44 weken per jaar werken. Andere kosten, bv voor scholing, verzuimbegeleiding, coaching, zwangerschaps- en zorgverlof etc zijn dan nog niet meegerekend. "

  • Tom Kluck, gynaecoloog, Hünibach - CH 08-09-2018 17:27

    "Het zou veel beter - en gezien je rekensommetje ook veel goedkoper - zijn het eigen personeel te koesteren en beter te betalen.
    Wat ziekenhuispersoneel nodig heeft is weer een " ouderwetse" directeur m/v , die zijn mensen kent, regelmatig zichtbaar is binnen het bedrijf en met elan vecht voor de gezamelijke taak: de patienten helpen !
    Hopen op een nieuwe recessie is een bestuurder niet waardig."

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.