Blogs & columns
Marcel Levi
Marcel Levi
2 minuten leestijd
Column

Anonieme artsen

9 reacties

‘Weet je zeker dat er geen sprake is van cardiale ischemie en zou deze patiënt toch niet beter af zou zijn op de CCU?’, vroeg ik de arts-assistent die me had gebeld tijdens de weekenddienst over een patiënt op de Spoedeisende Hulp. De assistent antwoordde dat de cardioloog ook nog even had gekeken en dacht van niet. Het zat me toch niet helemaal lekker. ‘Wie was die cardioloog dan?’, vroeg ik haar, ‘dan kan ik misschien zelf ook nog even bellen en horen wat zijn overwegingen zijn.’ Het verbazingwekkende antwoord was dat ze niet wist wat de naam van de cardioloog was die ze kennelijk net nog had gesproken.

Of eigenlijk helemaal niet verbazing­wekkend. Want het is eerder regel dan uitzondering – vooral in wat grotere organisaties – dat artsen die intensief samenwerken bij één patiënt elkaars naam niet weten. Zo wordt verteld dat ‘de chirurg’ dacht dat het geen acute buik was, ‘de gynaecoloog’ geen aanwijzingen had voor een buitenbaarmoederlijke zwangerschap als oorzaak van klachten, en dat ‘de radioloog’ geen reden zag een echo of CT-scan te doen. Collega’s worden aangeduid met de titel van het specialisme waarvan ze de vlag wapperen maar zijn verder vaak opvallend anoniem.

Het is dikwijls onduidelijk wie nu precies iets heeft geadviseerd

Dat kan een effectieve en plezierige samenwerking toch nauwelijks ten goede komen? Het zorgt er ook voor dat het dikwijls onduidelijk is wie nu precies iets heeft geadviseerd of om er nog eens bij die persoon op terug te komen. Daarnaast leidt het tot een depersonifiëring van samenwerking op de werkvloer waarbij artsen eerder radertjes zijn in een groot en moeilijk te doorzien systeem dan collega’s met wie je in gezamenlijkheid ingewikkelde problemen oplost. Lijkt me ook niet bevorderlijk voor het werkplezier. Tevens kan die anonimiteit ook nog weleens verwarring veroorzaken, want dan blijkt ‘de neurochirurg’ bij doorvragen opeens Pietje te zijn, een pas begonnen arts-assistent die nu toevallig de dienstpieper draagt maar verleden maand nog zijn coschappen aan het afronden was. En wiens advies toch wellicht anders weegt dan dat van een ervaren specialist met vele dienstjaren.

Overigens geldt hetzelfde fenomeen voor ondersteunende functies in onze organisaties. ‘ICT’ werkt niet mee’ of ‘personeels­zaken zit altijd te zeuren’ zijn veelgehoorde verzuchtingen, waarbij dan wordt vergeten dat er gewoon mensen werken op die afdelingen die je – als je tenminste hun naam weet – kunt bellen om even een probleem mee te bespreken.

Dokters zijn ook al toenemend anoniem voor hun patiënten. Ik heb hier in het verleden zelf eens een klein onderzoekje naar laten verrichten, en daaruit bleek dat meer dan 70 procent van de patiënten bij het verlaten van de polikliniek de naam van de arts bij wie ze net waren geweest niet correct kon reproduceren. En natuurlijk had die dokter zich wel voorgesteld en ongetwijfeld een naambordje gedragen, maar die informatie wordt kennelijk niet belangrijk genoeg gevonden om te onthouden of om te benadrukken.

Goede geneeskunde is bij uitstek iets tussen mensen, dus als we die geneeskunde willen bedrijven met een passende menselijke maat, dan moeten we toch ten minste van elkaar weten wie we zijn. Dat gaat kennelijk niet vanzelf, dus daar moet je extra energie en aandacht aan besteden. Het werkt prettiger met collega’s van wie je iets meer weet dan welke functie ze op dat moment uitoefenen. En dat begint met een naam. 

Meer van Marcel Levi:

  • Marcel Levi

    Marcel Levi is internist, voorzitter van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en hoogleraar geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • P. Dinkelberg

    voorzitter patientenvereniging, apeldoorn

    Of afbouwmedicatie wordt vergoed ja/nee wordt onder verantwoordelijkheid van een arts of apotheker in dienst van de zorgverzekeraar besloten. Patiënten die vervolgens willen weten wie het deskundige en bekwame advies van hun eigen dokter terzijde leg...t en een afwijzingsbrief stuurt; vangen vaak bot.
    Ze worden geconfronteerd met een weigering van de zorgverzekeraar om de naam van hun BIG-geregistreerde medisch adviseur vrij te geven.
    Iets dergelijks zou toch in een ziekenhuis onbestaanbaar zijn. 'Helaas is uw verkeerde been afgezet en u mag niet weten wie daar verantwoordelijk voor was.'

    • H.C. van Gorsel

      Arts en ervaringsdeskundige, Amsterdam

      Hier gaan een aantal redeneringen niet op. Ten eerste bepaalt het Zorginstituut, een overheidsinstelling, wat er wel en niet vergoed wordt in het basispakket. In het geval van afbouwmedicatie in de vorm van Taperingstrips (een gedeponeerd merk) heeft... het Zorginstituut bepaald dat er onvoldoende bewezen is dat Taperingstrips voldoende meerwaarde bieden om het op te nemen in het basispakket. Dat de Vereniging Afbouwmedicatie het hier niet mee eens is en dat in de rechtbank steeds probeert aan te vechten is weinig zinvol gebleken. De vergelijking met het verkeerde been afzetten gaat hier niet op. Dat is nl. een medische fout. Uitvoeren van het beleid van het Zorginstituut en de verzekering is dat niet.

      • P. Dinkelberg

        voorzitter patientenvereniging, Apeldoorn

        Dank voor uw reactie; echter gaat deze vlieger niet op. Als patiënten een onderbouwde aanvraag voor hyperbool afbouwen (bewezen effectief) m.b.v. afbouwmedicatie in taperingstrips opsturen naar hun verzekeraar, krijgen zij te lezen dat 'de medisch ad...viseur een beoordeling heeft gedaan' waarvan de copy-paste-conclusie altijd de strekking heeft; uw arts is een dombo en wij vergoeden alleen tabel 3 van het multi-disciplinaire document afbouwen SSRI's & SNRI's.' De door uw eigen arts voorgeschreven medicatie is niet rationeel'. Bizar; want tabel 3 kán niet rationeel zijn; ieder bewijs van effectiviteit ontbreekt.
        DSW vergoedt afbouwmedicatie in taperingstrips wél. En vanuit het basispakket. In 2017 heeft toenmalig minister van VWS Van Rijn al gezegd dat dit gewoon kan. Wat betreft de verantwoordelijkheid van de medisch adviseur; dit is een kwestie van zg. 'individuele gezondheidszorg' Zie VAV-VAGZ Professioneel Statuut.
        Overigens; in de afwijzingsbrieven wordt nooit gerept over het Zorginstituut. https://www.zorginstituutnederland.nl/publicaties/publicatie/2021/04/15/afbouw-van-antidepressiva

        • H.C. van Gorsel

          Arts en ervaringsdeskundige, Amsterdam

          De redenering wordt steeds bijzonderder. Wat in tabel 3 van het Multidisciplinaire document staat is hyperbool afbouwen. In de 2e zin is hyperbool afbouwen bewezen effectief, maar voor tabel 3 van het multidisciplinaire document ontbreekt ieder bewij...s?

          • P. Dinkelberg

            voorzitter patientenvereniging, Apeldoorn

            Excuses; moest zijn:
            'hyperbool afbouwen m.b.v. afbouwmedicatie met kleine dosis verminderingen per dag/tot 3 dagen in taperingstrips (bewezen effectief)'

  • J.A.H. Holslag

    arts-ontwikkelaar, Arnhem

    Ooit meegemaakt dat een arts weigerde zijn naam te geven in een telefonisch intercollegiaal consult. “Maar als je het traumasein piept neem ik op met mijn naam”. Vreemde ervaring.
    Ook ik onthoud zelden de naam van een telefonisch geconsulteerde col...lega. Ik hoop altijd maar dat mocht het verkregen advies nadelig uitpakken iedereen eerlijk zal zijn. Maar ik vraag mij regelmatig af of het anders via telefoonhistorie en roosters te achterhalen zou zijn.
    Overigens vind ik het ergens ook wat hebben dat het niet gaat om de persoon die het advies geeft maar om diens deskundigheid. Ook het archaïsche geloof dat een ervaren specialist een beter advies geeft dan de hier denigrerend neergezette arts-assistent heb ik moeite mee.

  • H.C. van Gorsel

    Arts en ervaringsdeskundige, Amsterdam

    In een groter ziekenhuis, en al helemaal een academisch ziekenhuis, is het eerder regel dan uitzondering dat je als patiënt bij elk poli bezoek een andere arts ziet (of ineens een verpleegkundige). Die stellen zich vaak welk voor, maar lang niet alti...jd. Bij een eenmalig contact is de naam inderdaad niet echt de moeite van het onthouden waard. Andersom lijkt het ook vaak zo dat de arts jouw naam als patiënt niet onthoudt. Zij gaan uit van een ziektebeeld, niet een persoon. Zeker onwenselijk, maar helaas vaak wel de praktijk.

  • (huis)arts n.p. , Heukelum

    Gelukkig herken ik dit beeld veel minder in de tijd dat ik nog praktiseerde (voor 2014) in Leerdam en regelmatig contact had met de meeste specialisten in het nabije relatief kleine streekziekenhuis. Gelukkig ook nu nog als patiënt in hetzelfde zieke...nhuis, waar ook stagiaires en huishoudelijk personeel zich met naam en functie voorstellen.
    Ik ben van mening, dat dit weer een aanwijzing is, dat kleinere organisaties beter functioneren op gebied van menselijkheid, werkplezier, beter functioneren en waarschijnlijk zelfs effectiviteit en kosten, mits goed georganiseerd. Op kleinere schaal denk ik ook beter haalbaar, maar voor CIO’s vrees ik financieel minder aantrekkelijk.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.