Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
Column

Ademloos

Veldwerk: de bestuurder

4 reacties

De Mayo Clinic in Rochester is het beste ziekenhuis van de Verenigde Staten. Althans, dat staat op de website van de Mayo Clinic, en wie ben ik – slechts bestuurder van het beste ziekenhuis van West-Friesland – om daaraan te twijfelen. Onlangs had ik het genoegen om te mogen luisteren naar de voormalige bestuursvoorzitter van de Mayo Clinic, die op uitnodiging van zorgverzekeraar VGZ in Nederland op bezoek was.

Denis Cortese, want zo heet hij, bleek een meeslepend spreker. Zijn publiek, ruim twintig ziekenhuisbestuurders, stafbestuurders en gastheer Ab Klink met enkele van zijn medewerkers, hing aan zijn lippen.

Cortese sprak over de successen van Mayo op het gebied van betaalbare, zinnige zorg. Ons gezelschap kon inspiratie goed gebruiken; we weten allemaal dat patiënten soms behandelingen krijgen die weinig waarde hebben, maar de kunst is om het gesprek hierover met de behandelaars op de agenda te krijgen. Cortese vertelde hoe hij dit had gefikst: na acht keer herhalen, begrepen we, heeft de doorsneedokter de boodschap begrepen.

Het was een mooi verhaal, zoals alleen Amerikanen dat kunnen houden. Maar het mooiste van alles vond ik wel dat een gezelschap verstandige mensen – en wie ben ik om te betwisten: de meest verstandige zorgbestuurders van Nederland – ademloos luisterde naar de vertegenwoordiger van een ziekenhuis waar een heupoperatie zeker drie keer zoveel kost als in het meest inefficiënte ziekenhuis van Nederland. En waar een hartoperatie misschien wel vijf keer zo duur is. En waar volumebeheersing wordt gezien als een strategische investering om ruimte vrij te spelen voor activiteiten met een hogere marge. Ja, het maakte mij sprakeloos.

print dit artikel
zorgverzekeraars transparantie
  • Hugo Keuzenkamp

    Hugo Keuzenkamp schrijft vanuit zijn ervaringen als bestuurder van het Westfriesgasthuis.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • dolf algra, arts, MC blogger, commentator sociale zekerheid en zorg, rotterdam 01-05-2017 11:10

    "Erg interessant inkijkje. Mooie observatie. Dank. "

  • Eva Robertson, Bestuurder en gynaecoloog Vrouwenkliniek Zuidoost, Amsterdam 29-04-2017 14:04

    "Helemaal eens met Keuzenkamp. Ook ik zat recent bij een symposium over de Mayo Clinics. Gelikt verhaal. Een ogenschijnlijke successtory met een lange traditie. De keerzijde. Ten eerste: de topzware regulering en bureaucratisering. Een nekslag voor fexibiliteit, veranderbaarheid en creativiteit. Merkwaardig was dat de sprekers trots leken op het feit dat er zo weinig burnt out was: maar rond de 30 %. Ten tweede: zij zagen geen patienten met een affordable care act verzekering (Obamacare). Kennelijk is de voornaamste bron van inkomsten dus de rijke Amerikaanse patient (en ook buitenlandse rijken) die voor een deel met het vliegtuig naar hun doktersafspraak komen.
    Laten we stoppen om het gouden kalf Mayo Clinics te aanbidden. Laten we stoppen met geld te geven aan deze veel te dure bijeenkomsten met vertegenwoordigers van de Mayo Clinics. In Nederland is meer dan genoeg wijsheid en kennis over onze zorg. Laten we dat benutten en er trots op zijn."

  • Armand Girbes, Hoogleraar Intensive Care, Heemstede 26-04-2017 19:04

    "Mooie bijdrage van Hugo Keuzenkamp. De Amerikanen doceren bureaucratie, voor alles zijn er protocollen en checklists, en commercie in de geneeskunde. Nog los van voornamelijk wantrouwen, en claims en veel invloed van advocaten in de zorg en de zo ongeveer de duurste zorg ter wereld. Wanneer gaat de Nederlandse bestuurlijke elite begrijpen dat dit NIET the way to go is. Terug naar Europese waarden. Lees het boekje "Stop de Amerikanen" eens en ons artikel over Burden of management ;-)"

  • Emile Keuter, Neuroloog, Meppel 21-04-2017 11:02

    "Dank voor alweer een moedig inkijkje. Keuzenkamp voegt echt iets toe. Weinig lezers hebben immers tijd om zelf naar dit soort bijeenkomsten te gaan. Als we al worden uitgenodigd..."