Inloggen
Blogs & columns
Column

Aanmeldzuil

Veldwerk: de neurochirurg

2 reacties

In menig ziekenhuis zijn er tientallen, zo niet honderden verrezen. De digitale baliesecretaresse. Het idee is dat de patiënt het ziekenhuis betreedt, naar een rij met geduldig wachtende elektronische zuilen snelt en daar met een druk op de knop ziet waar hij zich moet vervoegen, liefst vergezeld van routebeschrijving.

Daarenboven verschijnt op de computer van de dokter een groen vinkje ten teken van het arriveren van de patiënt in het ziekenhuis.

Tot zover het idee. In de praktijk loopt de patiënt verdwaald met strookje met nummer door het ziekenhuis om ten slotte verbaasd bij de juiste balie te arriveren. Achter deze balie zit, verscholen achter nog weer een aanmeldzuil, dan toch maar wel een secretaresse. In de regel gaat de patiënt eerst onwennig zitten, om na even wachten zich toch maar tot de secretaresse te wenden: ‘Heb ik me goed aangemeld zuster?’ Zij checkt, corrigeert eventueel nog wat en spreekt patiënt bemoedigend toe. Voor de scherpe observeerder: de begrote besparing van een secretaresse is hier al tenietgedaan.

De patiënt loopt verdwaald door het ziekenhuis

Wie wil dit?? De patiënt? Nee, die wil dit helemaal niet. Die wil graag gerustgesteld worden dat ie op de goede plek is op de juiste tijd. En na een consult wil menig patiënt even zijn ei kwijt bij de secretaresse: ‘Ik ben toch zo opgelucht’ of: ‘Het is me wel zwaar gevallen’. Een collega kwam laatst een patiënt tegen die wel tevreden was over de aanmeldzuil. ‘Want er was een heel aardige dame die me ermee hielp.’ Wil de secretaresse dit? Die al helemaal niet. Anders was ze wel bij een bank gaan werken. Die wil contact met mensen, een luisterend oor bieden en deel uitmaken van het gezondheidsverbeterend proces. Wil de dokter dit? Nou, deze dokter vindt het een regelrechte misser van de bovenste plank. Vermoedelijk is deze hele exercitie in gang gezet om geld te besparen. Maar ik heb nog in geen enkel ziekenhuis ook maar één secretaresse zien vertrekken. Gelukkig maar. Die zijn namelijk veel te hard nodig om alle problemen met en door die zuilen op te lossen.

Meer van Carmen Vleggeert
Veldwerk
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • A.M.G.H. van Hout

    Huisarts

    16-10-2021 09:33

    Dank voor dit stuk. Patiënten voelen zich zo ook steeds meer een nummer. Ik vind het een treurige ontwikkeling.

    Dank voor dit stuk. Patiënten voelen zich zo ook steeds meer een nummer. Ik vind het een treurige ontwikkeling.

  • R.N.P.M. Rinkel

    KNO-arts, Amsterdam

    15-10-2021 20:52

    Heerlijk en herkenbaar.
    De parallel met Schiphol wordt regelmatig gemaakt. Heeft iemand van de bedenkers van aanmeldzuilen in ziekenhuizen al eens gekeken hoeveel grondstewardessen daar nodig zijn om de passagiers te instrueren? En: zijn de rijen e...r korter geworden?

    Als service: zou kunnen werken. Als bezuiniging? Nooit.

    Heerlijk en herkenbaar.
    De parallel met Schiphol wordt regelmatig gemaakt. Heeft iemand van de bedenkers van aanmeldzuilen in ziekenhuizen al eens gekeken hoeveel grondstewardessen daar nodig zijn om de passagiers te instrueren? En: zijn de rijen er korter geworden?

    Als service: zou kunnen werken. Als bezuiniging? Nooit.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.