Blogs & columns
Michael van Balken
2 minuten leestijd
Blog

Zorgtaal (9): ‘Buskruit negatief’

5 reacties

Reviewsites. U kent ze wel. Hotels, restaurants, evenementen, films, bloembollen-lifetime-experiences, dekbedovertrekken, eierwarmhoudmutsjes: verzin het en het moet worden beoordeeld. We hebben overal een mening over en delen die van harte. Want hé, daar heeft een ander ook wat aan! Niet gek dus dat ook de zorg aan reviews onderhevig is.

Die mogelijkheid tot reviewen is verre van perfect. Voor zorg of artsen niet anders dan voor andere zaken: u neemt pas de moeite om een beoordelingssite op te zoeken en in te vullen als u óf bizar tevreden was met wat u overkwam, óf het volkomen ruk vond. En ik snap best dat een nog niet afgeronde behandelrelatie het veilig uw mening geven in de weg staat, maar het fenomeen ‘anonieme reaguurders’ bevorderde nog nooit echt de nuance. Om van de ‘of tweeën of tienen’ vooral ‘amper tweeën en vooral tienen’ te maken zijn er voor artsen overigens genoeg slinkse beïnvloedingsmogelijkheden te verzinnen. Daarmee is een reviewsite amper beter dan het ‘Dokter Jansen, da’s een vreeeeselijke man’ tijdens een verjaardagskringgesprek of een ‘Heb hier een geweldige avond gehad met fantastisch eten en supervriendelijke bediening. Aanrader!’ door een restauranteigenaar zelf geplaatst. 

Wat dokters voornamelijk stoort als het om beoordelingen gaat, is dat ze andersom nooit eens mogen klagen over patiënten. Of hen mogen reviewen. En God knows dat artsen dat soms weleens willen. Vind dat maar niet professioneel. Vind dat maar stuitend. Maar elke zorgverlener heeft ze er wel tussen zitten. Soms gaat dat om omgang. Vaak ook om eigen inzet in het behandeltraject. Een enkele keer om hoe het ook uitgelegd wordt, het maar niet begrepen wil worden. In de tijd van het papieren dossier was daar taal voor. In heel oude dossiers van de professor voor die van mij stond er soms nog een kippetje getekend in de kantlijn. Maar later kon je bij anderen een enkele keer terugvinden: BK-. Of: NFOP. Buskruit negatief betekende dat, of Niet Fris Onder ’t Petje. Terecht vinden we dat nu stuitend. En niet professioneel. Goed dus ook dat patiënten zelf hun dossiers kunnen inzien en deze tekenen van oude hiërarchie al een flinke tijd verdwenen zijn.

Maar toch. Toch. Waar kan ik in de moderne tijd van open en professioneel nog eens andersom mopperen? Of een zelfs terecht kritische noot over een patiënt even kwijt? En waar kan ik, omdat ik bizar tevreden was, die tien posten? Nou?

meer van deze blogger

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Barber Tinselboer

    AVG (arts voor verstandelijk gehandicapten), Deventer

    Ha Michael, misschien zit die irritatie soms ook in iets wat de dokter niet herkent: de patiënt begrijpt het oprecht niet omdat hij een lichte verstandelijke beperking heeft. Vaak zijn deze mensen best mondig maar kunnen ze de informatie zoals dokter...s die geven niet goed begrijpen en plaatsen. Wat ze vervolgens nogal eens verbloemen, niet graag laten merken. Dat leidt ertoe dat uitleg bij herhaling niet wordt begrepen, tot ‘niet meewerken aan de behandeling’, niet goed innemen van medicatie, niet verschijnen op controles (want kun je die afsprakenkaart wel lezen), enz. Ik durf de stelling wel aan dat de meeste dokters een lichte verstandelijke beperking bij een patient niet herkennen. Terwijl het toch vaak voorkomt: +- 16% van de bevolking heeft een IQ<85, en in de groep patiënten met multimorbiditeit nog wat hoger. Herken je het wel dan kun je met kleine aanpassingen veel bereiken, slaat de behandeling wel aan en zijn patiënt EN dokter blij. Zie ook https://www.expertisepuntvb.nl/expertise-licht-verstandelijke-beperking/bewustwording-en-herkenning
    Beetje buiten de strekking van je blog misschien :) maar een aantal van de irritaties die je noemde deden me hieraan denken.

  • Desiree Hairwassers

    Patient advocate borstkanker en erfelijke aanleg voor borst- en eierstokkanker, Huissen

    Hahaha, je mag me altijd bellen, Michael om even stoom af te blazen. Ik vind heel veel mensen heel vaak vervelend. Ik vind andere patiënten ook vaak vervelend. En zelf ben ik soms ook vervelend, vooral als ik stress heb en het allemaal niet opschiet.......

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen

    Zo was er eens een neuroloog die als criterium voor een consult interne geneeskunde de volgende one-liner gebruikte, al ontkende hij zelf nadien in alle toonaarden dat hij de bedenker was...

    Meer dan drie vakjes rood? (bij de labuitslagen op het ...computerscherm) Dan ga je maar ergens anders dood!

    Vast niet professioneel. Maar ik kon er wel heel hard om lachen...

  • Lara Tauritz Bakker

    Student geneeskunde (5e jaars) en patiënt (43ste jaars), Den Haag

  • Suzanne

    AIOS, Amsterdam

    Helemaal eens! Wat mij betreft bij de eigen collega's aan de lunchtafel of op de vrijdagmiddagborrel! Of anders op een prikbord in de overdrachtsruimte? Bij de BK van de week bespreking?!

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.